علی علیه السلام در قرآن و سنّت
آخرین مطالب
22:58
9
چند تعظیم در پیشگاه مرد یگانه تاریخ

به نام خدا

روایت­هایی در فضیلت مولای متقیان علی بن ابی طالب(سلام خدا بر او)

انتخاب و بازآفرینی ترجمه

۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- پیش از خلق شدن آدم، من و علی به­صورت نوری در محضر خدا بودیم. وقتی آدم آفریده شد، خداوند، آن نور را دو بخش کرد… بخشی از آن من و بخش دیگر، علی شد.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۱۶۴- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- هر کس دوست دارد زندگی و مرگش شبیه من و نصیبش بهشت خداوند باشد، باید که پس از من، علی­بن ابی­طالب و امامان پس از او را دوست داشته باشد.

*

حلیه­الاولیا، جلد ۱، صفحه ۸۴- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی


۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- اگر کسی مسلمان است و برتری­های علی­بن ابی­طالب و فرزندانش را باور نمی­کند، وای بر او!… چنین کسی در آخرت، هرگز طعم شفاعت مرا نخواهید چشید.

*

حلیه­الاولیا، جلد ۱، صفحه ۸۴- نوشته اندیشمند اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی

۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خدا به­وسیله جبرئیل، به آدم فرمود:«بگو سوگند به حق محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین!». وقتی آدم، چنین گفت، خدا توبه­اش را پذیرفت.

*

تفسیر قرآن(مشهور به«دُرِّ منثور»)- نوشته مفسر شهیر اهل سنت: جلال­الدین عبدالرحمن سیوطی

۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… اصل و ریشه مردم گوناگون است اما من و تو، از یک ریشه­ایم.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۲، صفحه ۲۴۱- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای­ علی!… اصل و ریشه مردم گوناگون است اما من و تو، از یک ریشه­ایم.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۲، صفحه ۲۴۱- نوشته حدیث­شناس نامیِ اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- دخترم، فاطمه­جان!… خداوند به همه اهالی زمین، از ابتدا تا انتها نگاهی کرد و از میان همه، من و همسرت علی را برای خود برگزید. پس از آن، به من فرمان داد که برای همسری­ات علی را برگزینم.

*

اُسدُالغابه، جلد ۴، صفحه ۴۲- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: عزالدین ابی­الحسن علی­بن محمد(مشهور به«ابن اثیر»)

۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- وقتی مرا به معراج می­بردند، این جمله را دیدم که از زبان خداوند، بر دیواره­ای نوشته شده بود:«خدایی جز خدای یگانه نیست. محمد، فرستاده اوست و من، او را به­وسیله علی، تأیید و یاری کردم».

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۱، صفحه ۱۷۳- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… به من دروغ می­گوید کسی که می­گوید:«ای رسول خدا، دوستت دارم!» اما تو را دوست ندارد.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­اجوامع- نوشته اندیشمند مشهور اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۳۹۵- نوشته متفکر نامیِ اهل سنت: متقی هندی

۱۰

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- پس از من، فتنه­ای در میان امتم رخ خواهد داد. در میان رخدادها، کنار علی باشید. او، اولین کسی بود که مسلمان شد… اولین کسی خواهد بود که در قیامت، چهره به چهره­ام خواهد ایستاد و از دیدارش شاد خواهم شد… او، صدّیق اکبر(بزرگترین راستگو) و فاروق اعظم(شناساننده حق از باطل) و پیش­بَرَنده دین خداست.

*

الاِصابَه، جلد ۷، بخش ۱، صفحه ۱۶۷- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: امام حافظ شهاب­الدین احمدبن علی­بن محمد عَسقَلانی(مشهور به«ابن حَجَر»)

۱۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… پس از من با تو دشمنی خواهد شد با این که از همه داناتر به ارزش روزهای خدایی، وفادارتر به پیمان الهی، عادل­تر در داوری، مهربان­تر با همه مردمی… و مصیبت تو از همه بیشتر خواهد شد با این که همیشه یاورم بوده­ای… تویی که در قیامت، پرچم خداپرستی شایسته را به دست خواهی گرفت و تشخیص خواهی داد که کدام از بندگان خدا، مناسب نزدیک شدن به مقام دستگیری و شفاعت من­اند.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­الجوامع- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۳۹۳- نوشته متفکر نامیِ اهل سنت: متقی هندی

۱۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- اگر همه آسمان و زمین را در یک کَفّه ترازو بگذارید و ایمان علی را نیز در کفه دیگر… خواهید دید که ایمان او سنگین­تر خواهد شد.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۲۲۶- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- هرکس مشتاق است پس از سالها، طاقت ابراهیم نبی، پایمردی نوح و زیبایی یوسف را ببیند؛ درون و بیرون علی را ببیند.

*

ریاض­النضره، جلد ۴، صفحه ۳۹- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… تو برای من، مانند هارونی برای موسای نبی، با این تفاوت که پس از من کسی پیامبر نخواهد شد.

ای علی!… ایمان و ایمنی از مجازات خداوند، نصیب کسی خواهد شد که تو را دوست داشته باشد… و کسی که دشمنت شود، خدا مرگ او را در حالی خواهد رساند که انگار در دوره جاهلی اعراب مرده است و اعمال او در حساب پذیرش خداوند، محسوب نخواهند شد.

*

مجمع­الزَّوائد، جلد ۹، صفحه ۱۱۱- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ نورالدین علی­بن ابی­بکر هِیثَمی

۱۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- علی چنان­که من برای خدا ارجمندم، نزد من والاست.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۱۶۳- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای مسلمانان!… علی، برادر، پسر عمو و داماد من است. ذره­ذره وجودمان مشترک است. او پدر حسن و حسین است که هردو، شریف­ترین جوانان اهل بهشت­اند.

*

ذخایرالعُقبی، صفحه ۹۲- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­جعفر احمدبن عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… تو برادر، وزیر و جانشین منی. از میان آیندگان، کسی که تو را ندیده، دوست داشته باشد، خداوند، پایان کار او را همراه با ایمان و ایمنی از عذاب خواهد کرد… و خداوند کسی را که بی­بهره از دوستی تو باشد، از مهر خود بی­نصیب خواهد کرد.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­الجوامع- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۱۵۵- نوشته متفکر مشهور اهل سنت: متقی هندی

۱۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خدای من!… چنان­که موسای نبی دعا کرد و برای او وزیری مانند هارون معین کردی، سینه مرا گسترده و طاقتم را بیشتر و مرا به جانشینی علی توانمند کن!

*

نورالابصار- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت:  شیخ شَبلَنجی(مشهور به«مؤمن»)

۱۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- کسی که من، مولای اویم، بداند که علی مولای اوست.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۰۹- نوشته حدیث­شناس نامیِ اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۲۰

۲۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- در قیامت، عبور از بخش پایانی صراط، بسیار مشکل خواهد بود… مگر برای کسی که اجازه مهر علی را داشته باشد.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۰، صفحه ۳۵۶- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۲۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خداوند با من پیمان بسته که برتری­های علی را بگویم: او پرچم هدایت، شکوه ایمان، پیشوای دوستداران من، ولیِّ پیروان من و در قیامت، کلیددار گنجینه بخشش خدا و پرچمدار من است.

*

حلیه­الاولیا- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی

۲۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- علی همیشه با حق و حق همیشه با علی است… حتی به اندازه یک چشم بر هم گذاشتن و باز کردن نیز از هم جداشدنی نیستند… تا روزی که در قیامت، به سوی من آیند.

*

تاریخ بغداد، جلد ۴، صفحه ۳۱۱- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی

۲۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای عایشه!… علی محبوب­ترین و ارجمندترین مرد برای من است. او را محترم بدار!

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۲۱۹- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­جعفر احمدبن عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۲۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- به خدا سوگند که خداوند، علی را بیش از من دوست دارد… چنان­که ادامه سلسله نَسَب پیامبران پیشین را از خود آنان قرار داده اما دامنه خاندان مرا از علی گسترده خواهد کرد.

*

صواعق­المُحرِقه، صفحه ۹۳- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: شهاب­الدین احمدبن حجر هیثمی

۲۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… پس از من، پیروانم با تو دورویی و دشمنی خواهند کرد و تو تا پایان عمرت، وفادار به من خواهی ماند و با همین عقیده کشته خواهی شد. کسی که دوستدار تو باشد، مرا دوست داشته است… و دشمنت، با من دشمنی کرده است. آگاه باش که سرانجام، موی محاسنت به خون سر شکافته­ات، رنگین خواهد شد.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۳۰- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۲۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… این شرافت برای تو بس است که دوستدارانت، هنگام مرگ حسرت، هنگام دفن، وحشت و در روز قیامت، درماندگی را احساس نخواهند کرد.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۴، صفحه ۱۰۲- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۲۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- دوست داشتن علی­بن ابی­طالب، محوکننده گناهان است… چنان­که آتش، هیزم را می­سوزاند.

*

کُنوزالحقایق فی احادیث خیرالخلایق، صفحه ۲۴۵- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: علامه عبدالرئوف مناوی

۲۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… گریه می­کنم به حال تو که می­بینم گروهی از پیروانم کینه تو را در دل دارند و پس از من، آن را آشکار خواهند کرد… و تو، هرچند تنها اما همچنان صاحب ایمانی کامل خواهی بود.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۲، صفحه ۳۹۸- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۳۰

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… در روز قیامت، تویی که مردمان را در میان بهشت و دوزخ تقسیم خواهی کرد و تشخیص خواهی داد که نصیب هر گروه از مردم، کدام است.

*

صواعق­المُحرِقه، صفحه ۷۵- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: شهاب­الدین احمدبن حجر هیثم



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: چند, تعظیم , در , پیشگاه, مرد, یگانه, تاریخ,