منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

زیر باران انتظار

عاشقان مهدی

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضائل علی علیه السلام در کتب اهل سنت و آدرس imamilia.mahtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 58
بازدید کل : 14952
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


روزشمار غدیر

آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

علی علیه السلام در قرآن و سنّت


لوگوی دوستان


بر چسب ها




احادیث پیامبر در باره علی علیه السلامبه صورت خط نوشته های زیبا

سه شنبه 27 فروردين 1392

 

 



:: برچسب‌ها: احادیث , پیامبر , در باره , علی, علیه السلام, به , صورت, خط , نوشته های , زیبا,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 7:27



على (عليه السلام ) از نگاه پيامبر صلى الله عليه و آله

یک شنبه 18 فروردين 1392


رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) فرمود:
ان الله جعل لاءخى عليا فضائل لا تحصى كثره ؛ فمن ذكر فضيله من فضائله مقرا بها غفرالله له ما تقدم . ذنبه و ما تاخر؛ و من كتب فضيله من فضائله لم تزل الملائكه تستغفر له ما بقى لذلك المكتوب رسم ؛ و من استمع الى فضيله من فضائله غفر الله ذنوبه التى اكتسبها بالاستماع ، و من نظر الى كتاب من فضائله غفرالله له ذنوبه التى اكتسبها بالنظر؛
خداوند براى برادرم على فضائلى قرار داده كه از شمارش بيرون است ؛ هر كس يكى از فضائل او را بيان كند و بدان معترف باشد خداوند گناهان گذشته و آينده اش را مى بخشد، و هر كس فضيلتى از فضايل او را بنويسد، تا وقتى كه از آن نوشته اثرى باقى است ، فرشته ها برايش طلب آمرزش ‍ مى كنند، و هر كس به فضايل على گوش سپارد، خداوند گناهانى را كه به وسيله گوش مرتكب شده است عفو مى كند، هر كس به نوشته اى كه در فضيلت على است نگاه كند، گناهانى كه به وسيله چشم انجام داده است مورد آمرزش قرار خواهد گرفت (2)



:: برچسب‌ها: على, (عليه السلام ), از, نگاه , پيامبر, صلى, الله, عليه , و , آله,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 18:44



چرا علی(ع) مامور به صبر شد؟

یک شنبه 18 فروردين 1392

 حضرت علی علیه السلام بارها علت سکوت خودشان را حفظ اسلام بیان می دارند

ایشان بعد از کشته شدن عثمان وقتی به خلافت می رسند می فرمایند :


  همه مردم در
مسجد پیامبر دور هم گرد آمده اند ومنتظر ورود امام هستند. پس

ازمدتی علی، در حالی که شمشیر خود را حمایل کرده بود، از خانه بیرون آمد. همه

دیده ها به سوی او دوخته شده بود تا اینکه در مسند خطابه قرار گرفت وسخنان خود

را پس از حمد وثنای خداوند چنین آغاز کرد:


هان ای مردم، آگاه باشید هنگامی که پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم از

میان ما رخت بربست لازم بود که کسی با ما در باره حکومتی که او پی ریزی کرد نزاع

نکندوبه آن چشم طمع ندوزد، زیرا ما وارث وولی وعترت او بودیم. اما برخلاف انتظار،

گروهی از قریش به حق ما دست دراز کرده، خلافت رااز ما سلب کردند واز آن خود

قرار دادند. به خدا سوگند، اگر ترس از وقوع شکاف واختلاف در میان مسلمانان نبود

وبیم آن نمی رفت که بار دیگر کفر وبت پرستی به ممالک اسلامی باز گردد واسلام

محو ونابود شود، وضع ما غیر این بود که مشاهده می کنید.(1)

همچنین وفتی عازم جنگ جمل می شوند و قصد مقابله با نیروهای عایشه و طلحه وزبیر را

دارند باز از علت سکوت خود می گویندکه :

هنگامی که خداوند پیامبر خود را قبض روح کرد قریش، با خودکامگی، خود را بر ما

مقدم شمرد وما را از حقمان بازداشت. ولی من دیدم که صبر وبردباری بر این کار بهتر

از ایجاد تفرقه میان مسلمانان وریختن خون آنان است. زیرامردم به تازگی اسلام را

پذیرفته بودند ودین مانند مشک سرشار از شیر بود که کف کرده باشد، وکمترین

سستی آن را فاسد می کرد وکوچکترین فرد آن را واژگون می ساخت._(2)

1 - شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 307.

2 - همان، ج 8، ص 30.

 

کارشناس تاریخ 1 آواتار ها



با این تفاسیر و روشن شدن وضعیت اجتماعی سیاسی عصر رحلت پیامبر

(صلی الله علیه واله وسلم )


اگر حضرت علی علیه السلام دست به شمشیر می برد
باید الان سوال می کردیم

چرا ایشان که دلشان به حال اسلام می سوخت دست به شمشیر بردند ومنفعت اسلام را در نظر نگرفتند و با عث از بین رفتن اسلام شدند.

چون اگر ایشان دست به شمشیر می برندند قطعا اسلامی نمی ماند لذا بر

می گردیم به حرف اول :


کسانی که می گویند چرا حضرت علی علیه السلام در دفاع از حق خود و شهادت همسرش فاطمه مرضیه سلام الله علیها دست به شمشیر نبرد.


و می گویند : 


علی که یکه تاز جنگ بدر و احد و خندق وخیبر بود چرا سکوت کرد ؟


و از این ناحیه می خواهند در جریان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خدشه وارد

کنند و با حرفهای عوام فریبانه می گویند علی غیور بوده مگر انسان باغیرت اجازه

می دهد کسی به همسرش ضربه وارد کند و دفاع نکند.

اینان فکر می کنند علی علیه السلام رستم یا سهراب یا اسفندیار بوده که هر جا شمشیر بکشد و کارش را از پیش ببرد. نه خیر ایشان فرقش با پهلوانان و جنگجویان دیگر این است که در شمشیر زدن مصلحت اسلام را در نظر می گیرد آیا این شمشیر زدن به نفع اسلام است یا نه اگر نبود شمشیر را غلاف می کنند.


آیا سکوت به نفع اسلام است یا نه اگر به نفع است سکوت می کنند حتی اگر به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت شود و ایشان مظلومانه به شهادت برسند
حتی اگر محسن حضرت سقط شود .

والسلام



:: برچسب‌ها: چرا, علی, (ع), مامور, به, صبر, شد, ؟,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 15:52



دانلود کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه

سه شنبه 12 فروردين 1392

 

نرم افزار نهج البلاغه آندروید نرم افزاری است که شامل تمام خطب، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه می باشد. این نرم افزار دارای گرافیک بالایی است و توسط شرکت تبیان ساخته شده است. از دیگر ویژگیهای این نرم افزار، میتوان امکان ساخت فهرست دلخواه و همچنین جستجوی دقیق در متن و ترجمه کتاب شریف نهج البلاغه نام برد.

تصویری از محیط نرم افزار نهج البلاغه آندروید:

 55
 
 
ویژگیهای نرم افزار نهج البلاغه آندروید:
* متن کامل خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه با ترجمه
* گرافیک عالی و محیط کار زیبا
* ویژه گوشیهای آندروید ۲٫۱ به بالا
* قابلیت جستجوی متن و ترجمه کتاب نهج البلاغه
* قابلیت ساخت فهرست مورد علاقه
دانلود نرم افزار نهج البلاغه آندروید:
حجم: ۳مگابایت
 
 
link download komaki

**************************************************************

دانلود کتاب نهج البلاغه

دانلود کتاب نهج البلاغه

کتاب نهج‌البلاغه، مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و اندرزهای (حکمت‌ها)ی حضرت علی ابن ابی‌طالب (علیه السلام)، امام اول شیعیان است.
گردآورندهٔ نهج‌البلاغه، ابوالحسن محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی و شریف رضی است. نهج‌البلاغه عنوانی است که سید رضی برای منتخبی از خطبه‌ها و مواعظ، نامه‌ها و عهدنامه‌ها، و کلمات کوتاه و قصار علی بن ابی‌طالب(علیه السلام) برگزیده‌است. مطالب این کتاب از جمله شیواترین متون عربی محسوب می‌شود.

این کتاب بر در سه باب آمده است:

- باب اول: خطبه‌ها
- باب دوم: نامه‌ها
- باب سوم: کلمات قصار

 

دانلود کتاب نهج البلاغه حجم فایل : 15.1 مگابایت
دانلود کتاب نهج البلاغه رمز فایل : www.alvershop.com

 

دانلود کتاب نهج البلاغه

*******************

 

 

 

********

*****

 



:: برچسب‌ها: دانلود, کتاب, ارزشمند, نهج‌البلاغه ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:16



تبرک جستن در کتب اهل سنّت

دو شنبه 12 فروردين 1392

 

تبرک جستن در کتب اهل سنت

 

روايات بسيارى را علماى اهل تسنن نقل كرده اند كه دلالت بر تبرك جستن صحابه و تابعين در زمان حيات و بعد از وفات به آن حضرت دارد كه به نمونه هايى از آن اشاره ميكنيم: 1ـ روايتى را كه بخارى نقل كرده است مى گويد: «هنگامى كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در هواى گرم تابستان با ما (از مدينه) خارج گرديد، آبى رابراى وضوى حضرت آوردند و آن حضرت وضو ساخت سپس مسلمانان از باقيمانده آب وضو بر مى داشتند و به خود مى ماليدند»(1) در ...

 

 

 



:: برچسب‌ها: تبرک, جستن, در, کتب, اهل سنّت,
ادامه ی مطلب ...

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:47



چند تعظیم در پیشگاه مرد یگانه تاریخ

دو شنبه 12 فروردين 1392

به نام خدا

روایت­هایی در فضیلت مولای متقیان علی بن ابی طالب(سلام خدا بر او)

انتخاب و بازآفرینی ترجمه

۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- پیش از خلق شدن آدم، من و علی به­صورت نوری در محضر خدا بودیم. وقتی آدم آفریده شد، خداوند، آن نور را دو بخش کرد… بخشی از آن من و بخش دیگر، علی شد.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۱۶۴- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- هر کس دوست دارد زندگی و مرگش شبیه من و نصیبش بهشت خداوند باشد، باید که پس از من، علی­بن ابی­طالب و امامان پس از او را دوست داشته باشد.

*

حلیه­الاولیا، جلد ۱، صفحه ۸۴- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی


۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- اگر کسی مسلمان است و برتری­های علی­بن ابی­طالب و فرزندانش را باور نمی­کند، وای بر او!… چنین کسی در آخرت، هرگز طعم شفاعت مرا نخواهید چشید.

*

حلیه­الاولیا، جلد ۱، صفحه ۸۴- نوشته اندیشمند اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی

۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خدا به­وسیله جبرئیل، به آدم فرمود:«بگو سوگند به حق محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین!». وقتی آدم، چنین گفت، خدا توبه­اش را پذیرفت.

*

تفسیر قرآن(مشهور به«دُرِّ منثور»)- نوشته مفسر شهیر اهل سنت: جلال­الدین عبدالرحمن سیوطی

۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… اصل و ریشه مردم گوناگون است اما من و تو، از یک ریشه­ایم.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۲، صفحه ۲۴۱- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای­ علی!… اصل و ریشه مردم گوناگون است اما من و تو، از یک ریشه­ایم.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۲، صفحه ۲۴۱- نوشته حدیث­شناس نامیِ اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- دخترم، فاطمه­جان!… خداوند به همه اهالی زمین، از ابتدا تا انتها نگاهی کرد و از میان همه، من و همسرت علی را برای خود برگزید. پس از آن، به من فرمان داد که برای همسری­ات علی را برگزینم.

*

اُسدُالغابه، جلد ۴، صفحه ۴۲- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: عزالدین ابی­الحسن علی­بن محمد(مشهور به«ابن اثیر»)

۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- وقتی مرا به معراج می­بردند، این جمله را دیدم که از زبان خداوند، بر دیواره­ای نوشته شده بود:«خدایی جز خدای یگانه نیست. محمد، فرستاده اوست و من، او را به­وسیله علی، تأیید و یاری کردم».

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۱، صفحه ۱۷۳- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… به من دروغ می­گوید کسی که می­گوید:«ای رسول خدا، دوستت دارم!» اما تو را دوست ندارد.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­اجوامع- نوشته اندیشمند مشهور اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۳۹۵- نوشته متفکر نامیِ اهل سنت: متقی هندی

۱۰

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- پس از من، فتنه­ای در میان امتم رخ خواهد داد. در میان رخدادها، کنار علی باشید. او، اولین کسی بود که مسلمان شد… اولین کسی خواهد بود که در قیامت، چهره به چهره­ام خواهد ایستاد و از دیدارش شاد خواهم شد… او، صدّیق اکبر(بزرگترین راستگو) و فاروق اعظم(شناساننده حق از باطل) و پیش­بَرَنده دین خداست.

*

الاِصابَه، جلد ۷، بخش ۱، صفحه ۱۶۷- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: امام حافظ شهاب­الدین احمدبن علی­بن محمد عَسقَلانی(مشهور به«ابن حَجَر»)

۱۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… پس از من با تو دشمنی خواهد شد با این که از همه داناتر به ارزش روزهای خدایی، وفادارتر به پیمان الهی، عادل­تر در داوری، مهربان­تر با همه مردمی… و مصیبت تو از همه بیشتر خواهد شد با این که همیشه یاورم بوده­ای… تویی که در قیامت، پرچم خداپرستی شایسته را به دست خواهی گرفت و تشخیص خواهی داد که کدام از بندگان خدا، مناسب نزدیک شدن به مقام دستگیری و شفاعت من­اند.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­الجوامع- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۳۹۳- نوشته متفکر نامیِ اهل سنت: متقی هندی

۱۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- اگر همه آسمان و زمین را در یک کَفّه ترازو بگذارید و ایمان علی را نیز در کفه دیگر… خواهید دید که ایمان او سنگین­تر خواهد شد.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۲۲۶- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- هرکس مشتاق است پس از سالها، طاقت ابراهیم نبی، پایمردی نوح و زیبایی یوسف را ببیند؛ درون و بیرون علی را ببیند.

*

ریاض­النضره، جلد ۴، صفحه ۳۹- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… تو برای من، مانند هارونی برای موسای نبی، با این تفاوت که پس از من کسی پیامبر نخواهد شد.

ای علی!… ایمان و ایمنی از مجازات خداوند، نصیب کسی خواهد شد که تو را دوست داشته باشد… و کسی که دشمنت شود، خدا مرگ او را در حالی خواهد رساند که انگار در دوره جاهلی اعراب مرده است و اعمال او در حساب پذیرش خداوند، محسوب نخواهند شد.

*

مجمع­الزَّوائد، جلد ۹، صفحه ۱۱۱- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ نورالدین علی­بن ابی­بکر هِیثَمی

۱۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- علی چنان­که من برای خدا ارجمندم، نزد من والاست.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۱۶۳- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای مسلمانان!… علی، برادر، پسر عمو و داماد من است. ذره­ذره وجودمان مشترک است. او پدر حسن و حسین است که هردو، شریف­ترین جوانان اهل بهشت­اند.

*

ذخایرالعُقبی، صفحه ۹۲- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­جعفر احمدبن عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… تو برادر، وزیر و جانشین منی. از میان آیندگان، کسی که تو را ندیده، دوست داشته باشد، خداوند، پایان کار او را همراه با ایمان و ایمنی از عذاب خواهد کرد… و خداوند کسی را که بی­بهره از دوستی تو باشد، از مهر خود بی­نصیب خواهد کرد.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­الجوامع- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۱۵۵- نوشته متفکر مشهور اهل سنت: متقی هندی

۱۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خدای من!… چنان­که موسای نبی دعا کرد و برای او وزیری مانند هارون معین کردی، سینه مرا گسترده و طاقتم را بیشتر و مرا به جانشینی علی توانمند کن!

*

نورالابصار- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت:  شیخ شَبلَنجی(مشهور به«مؤمن»)

۱۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- کسی که من، مولای اویم، بداند که علی مولای اوست.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۰۹- نوشته حدیث­شناس نامیِ اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۲۰

۲۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- در قیامت، عبور از بخش پایانی صراط، بسیار مشکل خواهد بود… مگر برای کسی که اجازه مهر علی را داشته باشد.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۰، صفحه ۳۵۶- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۲۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خداوند با من پیمان بسته که برتری­های علی را بگویم: او پرچم هدایت، شکوه ایمان، پیشوای دوستداران من، ولیِّ پیروان من و در قیامت، کلیددار گنجینه بخشش خدا و پرچمدار من است.

*

حلیه­الاولیا- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی

۲۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- علی همیشه با حق و حق همیشه با علی است… حتی به اندازه یک چشم بر هم گذاشتن و باز کردن نیز از هم جداشدنی نیستند… تا روزی که در قیامت، به سوی من آیند.

*

تاریخ بغداد، جلد ۴، صفحه ۳۱۱- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی

۲۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای عایشه!… علی محبوب­ترین و ارجمندترین مرد برای من است. او را محترم بدار!

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۲۱۹- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­جعفر احمدبن عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۲۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- به خدا سوگند که خداوند، علی را بیش از من دوست دارد… چنان­که ادامه سلسله نَسَب پیامبران پیشین را از خود آنان قرار داده اما دامنه خاندان مرا از علی گسترده خواهد کرد.

*

صواعق­المُحرِقه، صفحه ۹۳- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: شهاب­الدین احمدبن حجر هیثمی

۲۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… پس از من، پیروانم با تو دورویی و دشمنی خواهند کرد و تو تا پایان عمرت، وفادار به من خواهی ماند و با همین عقیده کشته خواهی شد. کسی که دوستدار تو باشد، مرا دوست داشته است… و دشمنت، با من دشمنی کرده است. آگاه باش که سرانجام، موی محاسنت به خون سر شکافته­ات، رنگین خواهد شد.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۳۰- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۲۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… این شرافت برای تو بس است که دوستدارانت، هنگام مرگ حسرت، هنگام دفن، وحشت و در روز قیامت، درماندگی را احساس نخواهند کرد.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۴، صفحه ۱۰۲- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۲۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- دوست داشتن علی­بن ابی­طالب، محوکننده گناهان است… چنان­که آتش، هیزم را می­سوزاند.

*

کُنوزالحقایق فی احادیث خیرالخلایق، صفحه ۲۴۵- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: علامه عبدالرئوف مناوی

۲۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… گریه می­کنم به حال تو که می­بینم گروهی از پیروانم کینه تو را در دل دارند و پس از من، آن را آشکار خواهند کرد… و تو، هرچند تنها اما همچنان صاحب ایمانی کامل خواهی بود.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۲، صفحه ۳۹۸- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۳۰

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… در روز قیامت، تویی که مردمان را در میان بهشت و دوزخ تقسیم خواهی کرد و تشخیص خواهی داد که نصیب هر گروه از مردم، کدام است.

*

صواعق­المُحرِقه، صفحه ۷۵- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: شهاب­الدین احمدبن حجر هیثم



:: برچسب‌ها: چند, تعظیم , در , پیشگاه, مرد, یگانه, تاریخ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 22:58



امام علی علیه السلام در نگاه اهل سنت

دو شنبه 12 فروردين 1392

امام علی علیه السلام اسوه ای جامع و انسانی است که عظمت خرد و توان مندیهای روحی - روانی او، وی را الگویی همیشه جاودان برای امروز و فردا و فرداهای تمامی جوامع ساخته، به گونه ای که پیروان شیعی و شیفته ی او را در تمامی عصرها و نسل ها، سر بلند و خرسند کرده است.

به یقین، برجسته گی شخصیت آن حضرت، آن گاه چشم گیری خاصی می یابد که در سخنان و دیدگاه های دیگران تجلی کند که چنین باوری، دست مایه ای گران بار در هنگام سخن وری بوده و لذت خاصی در کلام شیعیان می آفریند همچنین در بحث ها و گفت و شنودها با صاحب نظران دیگر مذاهب و یا در عرصه هائی مختلف مانند حج و عمره دلائل نیرومندی بر حقانیت شیعه خواهد بود.

در این جا، چند آیه از آیات قرآن و دیدگاه های اهل سنت را درباره ی شان نزول هر یک از باب نمونه بیان می کنیم:

الف - آیة 207 از سورة 2 (بقره) «ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤوف بالعباد» ; از مردم، کسی است که جان خود را در برابر خشنودی خداوند می فروشند و خداوند نسبت به بنده گان مهربان است.

تفسیر آیة در کلام اهل سنت

مفسر معروف اهل سنت، ثعلبی می گوید:

هنگامی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تصمیم بر هجرت از مکه به مدینه گرفت، برای تحویل امانت های مردم و پرداخت پول های آنان، علی علیه السلام را به جای خود قرار داد و شبانه به سوی «غار ثور» حرکت کرد. و فرمان داد علی علیه السلام در بستر او خوابیده و پارچه ی سبز رنگی (برد خضرمی) که مخصوص خود پیامبر صلی الله علیه و آله بود، روی خویش بکشد. مشرکان، در همان شب، اطراف خانه ی پیامبر صلی الله علیه و آله را محاصره کردند.

در این هنگام ایزد، به «جبرئیل » و «میکائیل » وحی فرستاد: «من، بین شما برادری ایجاد کردم و عمر یکی از شما را طولانی تر کردم، کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگی دیگری را بر خود ترجیح دهد؟» . هیچ کس حاضر نشد. به آنان وحی کرد: «اکنون علی علیه السلام در بستر خوابیده است و آماده ی فدای جان خود خواهد بود به زمین روید و حافظ و نگاهبان او باشید» .

هنگامی که جبرئیل بالای سر و میکائیل پایین پای علی نشسته بودند، جبرئیل می گفت: «به به! آفرین بر تو ای علی! ایزد، به واسطه ی تو، بر فرشته گان افتخار می کند.» . ناگاه آیه ی «ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤوف بالعباد» نازل شد.

و در آن، صفات علی علیه السلام بیان گردید (1) .

ابن ابی الحدید معتزلی که از اهل سنت است - درباره ی تفسیر این آیه معتقد است که حماسه ی علی علیه السلام در لیلة المبیت - شب خوابیدن به جای رسول الله صلی الله علیه و آله - مورد تایید همه است جز کسانی که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز...، آن را انکار نمی کنند (2) .

ب - آیه 3 از سوره ی 9 (توبه) «واذان من الله ورسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بری ء من المشرکین ورسوله فان تبتم فهو خیر لکم وان تولیتم فاعلموا انکم غیر معجزی الله وبشر الذین کفروا بعذاب الیم » .

و این اعلامی است از ناحیه ی ایزد و پیامبرش به [عموم] مردم در روز حج اکبر [روز عید قربان] که ایزد و پیامبر او، از مشرکان بیزارند. اگر توبه کنید، به نفع شما است و اگر سر پیچی کنید، بدانید شما نمی توانید خدا را ناتوان سازید [و از قلمرو قدرت اش خارج شوید ] و کافران را به مجازات دردناک مژده ده.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

احمد حنبل - پیشوای معروف اهل سنت - از ابن عباس نقل می کند که پیامبر فلان شخص (خلیفه ی نخست) را فرستاد و سوره ی، توبه را به او داد - تا به مردم، هنگام حج ابلاغ کند - سپس علی علیه السلام را به دنبال او فرستاد - ، آن را از وی بگیرد و فرمود: «ابلاغ این سوره، تنها، به وسیله ی کسی باید باشد که او از من است و من از اویم » (3) .

ج - آیه 29- 30 از سوره ی 83 (مطففین) «ان الذین اجرموا کانوا من الذین امنوا یضحکون واذا مروا بهم یتغامزون » .

تا بدکاران [در دنیا] پیوسته به مؤمنان می خندیدند و هنگامی که از کنار آن ها می گذشتند، با اشاره ی چشم و ابرو، به تحقیر و عیب جویی آنان بر می خواستند.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

برخی از مفسران اهل سنت، در تفسیر این آیه، این گونه نوشته اند:

روزی علی علیه السلام و جمعی از مؤمنان، از کنار جمعی از کفار مکه گذشته، آن ها به حضرت و مؤمنان خندیدند و آنان را استهزا کردند. این آیات [به دفاع و جانب داری امام و مؤمنان] نازل شد و سرنوشت مسخره کنندگان، را در قیامت روشن ساخت (4) .

د - آیه 61 از سوره 3 (آل عمران) «فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا وابناءکم ونساءنا ونساءکم وانفسنا وانفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین » .

هر گاه بعد از علم و دانش که [در باره ی مسیح] به تو رسیده [باز ] کسانی ستیز با تو برخیزند، به آن ها بگو: «بیایید فرزندان مان و فرزندان تان و زنان مان و زنان تان و خودمان و خودتان را بخوانیم آن گاه مباهله می کنیم و نفرین ایزد را بر دروغ گویان قرار دهیم.

مباهله، به معنای «رها کردن و قید و بند را از چیزی برداشتن » است; یعنی، بنده را به حال خود گذاشتن و عاقبت کار او را به دست ایزد سپردن.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

انبوه بی شماری از مفسران اهل سنت «ابناءنا» در آیه را اشاره به حسن و حسین علیهما السلام و «نساءنا» را فاطمه و «انفسنا» را اشاره به علی علیه السلام دانسته اند. که نشان از چشم گیری مقام علی علیه السلام در عرصه ی اثر بخشیدن به نفرین بر دشمنان و آشکار شدن حق، و در کنار رسول الله بودن و حتی همانند جان او گردیدن، دارد (5) .

ه - آیه 1- 3 از سوره 70 (معارج) «سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع من الله ذی المعارج » .

پرسنده ای از عذابی فرود آینده، پرسید که ویژه ی کافران است و هیچ کس نمی تواند آن را دفع کند، از سوی ایزد ذی المعارج - صاحب فرشته گانی که بر آسمان ها صعود می کنند.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

علامه ی امینی، نام سی تن از عالمان اهل سنت را بیان می کند که همه شان، علت نزول این آیه را درخواست عذاب از سوی منکر انتصاب و ولایت علی علیه السلام بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله - در صورت حقانیت امامت آن حضرت - دانسته اند. داستان از این قرار است:

هنگامی که رسول الله - درود خداوند بر او و دودمان پاک اش باد - علی علیه السلام را در روز عید غدیر خم به خلافت منصوب کرد، درباره ی او فرمود: «هر کس، من، مولا و ولی او هستم، علی، مولا و ولی او است » .

چیزی نگذشت که این سخن، در تمامی شهرها منتشر شد، نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و گفت: «تو مارا به شهادت به یگانه گی ایزد و حقانیت و رسالت خود فرمان دادی، سپس فرمان جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی، ما، همه ی این ها را پذیرفتیم، اما به این ها راضی نشدی تا این که این جوان (علی بن ابی طالب) را به جانشینی خود برگزیدی و گفتی: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه » . آیا این سخن، از ناحیه ی خودت است یا از سوی ایزد؟» .

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «قسم به آن که موجودی جز او نیست، این، از ناحیه ی ایزد است.» .

نعمان روی برگرداند و در حالی که می گفت: «ایزدا! اگر این سخن، حق است و از ناحیه ی تو است سنگی از آسمان بر من بباران!» .

ناگاه سنگی بر سرش فرود آمد و او را هلاک کرد. ناگاه آیه «سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع » نازل شد (6) .

و - آیه 5 از سوره 1 (فاتحه الکتاب) «اهدنا الصراط المستقیم » .

ما را به راه راست هدایت فرما.

تفسیر آیه در کلام و صاحب نظران

علامه ی طباطبایی درالمیزان از فقیه و تفسیر عیاشی نقل کرده که «صراط مستقیم » در این آیه، امیر مؤمنان علی علیه السلام است (7) .

در سخن دیگری از امام صادق علیه السلام «صراط مستقیم » ، «راه به سوی معرفت ایزد» تفسیر شده که دو صراط است: یکی صراط در دنیا و دیگری صراط در آخرت.

صراط دنیا، امام واجب الاطاعه است، برای کسی که او را شناخته و از وی پیروی کرده است. صراط در آخرت، صراطی است که پل دوزخ است و کسانی که در دنیا امام واجب الاطاعه را نشناسند، بر این صراط لغزنده و در آتش دوزخ هلاک خواهند شد (8) .

نتیجه این که حضرت علی علیه السلام، بارزترین مصداق «صراط مستقیم است » و صراط مستقیم، جز از راه ولایت، معبر دیگری ندارد.

آیه 274 از سوره 2 (بقره) «الذین ینفقون اموالهم باللیل والنهار سرا وعلانیة فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون » .

کسانی که اموال خود را، در شب و روز، پنهان و آشکار انفاق می کنند، پاداش شان نزد پروردگار است و نه ترسی برای آن ها است و نه غمگین می شوند.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

افزون بر مفسران شیعی، عالمان اهل تسنن مانند ابن عساکر، طبرانی، ابن هاشم، ابن جریر و امام فخر رازی (9) ، نیز در تفاسیر خود، نزول این آیه را درباره ی حضرت علی علیه السلام دانشته اند.

داستان شان نزول این آیه، آن است که امام علی علیه السلام در حالی که چهار درهم در روز، یک درهم در شب، سومین آن را مخفیانه و درهم آخر را آشکارا در راه ایزد انفاق کرد.

بی شک حکم کلی و معیار روشن این شیوه، آن است که تمامی دین باوران، در عصرها و نسل های مختلف، در آشکار و مخفی بودن - و کیفیت اعمال صالح خود - جنبه های اخلاقی و اجتماعی و یا ابعاد شخصیت کمک گیران را مراعات کنند، آن جا که حفظ آبروی افراد لازم است، از انفاق آشکار دوری جویند و چون تعظیم شعائر مذهب و تشویق افراد به عمل شایسته مطرح شود - و در کنار آن آبروی افراد حفظ شود - در برابر نگاه و توجه دیگران کمک کنند. در کنار کمک های خویش، هیچ گاه از فقر و تنگ دستی، بیمی نداشته باشند و به وعده های الهی امیدوار و به او توکل کنند تا بدین سان رضایت ایزد را کسب کرده و توشه ای همیشه گی برای آخرت خود بیندوزند (10) ، همانند امام متقیان و پیشوای ایزد خواهان، حضرت علی علیه السلام.

ح - آیه ی 12 از سوره 69 (الحاقه) «لنجعلها لکم تذکرة وتعیها اذن واعیة » .

(تا آن را وسیله ی تذکری برای شما قرار دهیم و گوش های شنوا آن را نگهداری می کنند) .

تفسیر آیه در کلام اهل تسنن و تشیع

برخی از مفسران شیعی، سی حدیث از اهل تسنن و تشیع در نزول این آیه درباره ی حضرت علی علیه السلام نقل کرده اند که نشانه ی عظمت مقام امام علیه السلام نسبت به دانایی اسرار پیامبر صلی الله علیه و آله و وراثت همه ی علوم رسول الله - درود ایزد بر او و دودمان اش باد - است.

حدیث، از آن جا آغاز می شود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله هنگام نزول آیه ی «وتعیها اذن واعیة » فرمود:

«من، از ایزد درخواست کردم، گوش های علی را از این گوش های شنوا و نگه دارنده ی حقایق قرار دهد.» .

به دنبال سخن پیامبر صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام فرمود: «من، هیچ سخنی بعد از آن، از رسول الله نشنیدم که آن را فراموش کنم (11) ، بلکه همیشه، آن را به خاطر داشتم.

ط - آیات 5 و 8 و 9 از سوره 76 (انسان) «ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا ... ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء ولا شکورا» .

نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوش، آمیخته است... [آنان] غذای - خود را - با این که به آن علاقه - و نیاز - دارند، به مسکین و یتیم و اسیر می دهند - و می گویند - : «ما، شما را برای رضای الهی، طعام می دهیم و هیچ پاداش و تشکری از شما نمی خواهیم...

تفسیر آیه در کلام اهل تسنن و تشیع

34 نفر از عالمان معروف اهل تسنن، با نقل حدیثی در کتاب های خود، این آیات را درباره ی ایثار امام علی علیه السلام و خاندان تاب ناک او دانسته اند و تمامی عالمان شیعی، هجده آیه مورد بحث را از افتخارات بی نظیر و فضایل بسیار مهم حضرت علی و فاطمه زهرا و فرزندان شان علیهم السلام شمرده اند (12) .

ماجرای نزول آیات، بدین گونه بود که حسن و حسین علیهما السلام بیمار شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله با جمعی از یاران به عیادت شان رفتند و به علی علیه السلام گفتند: «ای ابو الحسن! خوب بود، نذری برای شفای فرزندان خود می کردی.» .

علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام و فضه، رضوان الله علیها، - خادم آنان - نذر کردند، اگر آن دو شفا یابند، سه روز، روزه بگیرند. (طبق برخی از روایات، حسن و حسین علیهما السلام نیز گفتند: «ما هم نذر می کنیم و روزه می گیریم.» .

چیزی نگذشت که هر دو، شفا یافتند در حالی که از نظر مواد غذایی، دست خالی بودند. علی علیه السلام سه من جو قرض کرد و فاطمه علیها السلام یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت.

هنگام افطار، سائلی به در خانه آمد و گفت: «سلام بر شما ای خاندان محمد! مست مندی از مست مندان مسلمانان هستم، غذایی به من دهید! ایزد، به شما، از غذاهای بهشتی مرحمت کند!» .

آنان، همه گی، مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند.

روز دوم را نیز روزه گرفتند و موقع افطار، یتیمی ندای کمک سر داد و باز آنان، غذای خود را به او دادند.

در سومین روز روزه، اسیری از غذای آنان طلب کرد و باز آنان، ایثار کرده و غذای خویش بدو بخشیدند و خود با آب افطار کردند.

صبح فردا حضرت علی، دست حسن و حسین علیهم السلام را گرفته، خدمت رسول الله آمدند و هنگامی که پیامبر، عزیزان خود را نظاره کرد، دید از شدت گرسنه گی می لرزند! فرمود: «این حالی که در شما می بینم، برای من بسیار گران است!» . سپس برخاست و با آنان بر خانه ی فاطمه وارد شده، دید، دختر عزیزش، در محراب عبادت ایستاده است، در حالی که از شدت گرسنه گی شکم او به پشت چسبیده و چشمان اش به گودی نشسته است.

اندوه، وجود رسول الله صلی الله علیه و آله را فرا گرفت و در حالی که غبار غم بر قلب مبارک آن حضرت نشسته بود، جبرییل نازل شد و گفت: «ای محمد: این سوره را بگیر! ایزد، با چنین خاندانی، به تو تهنیت می گوید.» .

«آن گاه جبرییل، سوره ی هل اتی - و هجده آیه مربوط به ایثار علی، فاطمه، حسن، حسین علیهم السلام را نازل کرد (13) .» .

آیه ی 19 از سوره 8 (توبه) «اجعلتم سقایة الحاج وعمارة المسجد الحرام کمن امن بالله والیوم الاخر وجاهد فی سبیل الله لا یستوون عند الله والله لا یهدی القوم الظالمین » .

آیا سیراب کردن حجاج و آباد ساختن مسجد الحرام را همانند [عمل ] کسی قرار دادید که ایمان به ایزد و روز قیامت آورده و در راه او جهاد کرده است؟ [این هر دو]، هرگز، نزد ایزد، مساوی نیستند ایزد، گروه ظالمان را هدایت نمی کند.

تفسیر آیه در کلام اهل تسنن

دانش مند معروف اهل سنت، حاکم حسکانی، از بریده نقل می کند که شیبه و عباس، هر کدام، بر دیگری افتخار می کردند. علی علیه السلام از کنار آن دو می گذشت، از افتخار کردن آنان پرسش کرد عباس گفت: امتیازی به من داده شده که احدی ندارد و آن، مسئله ی آب دادن به حجاج است.

شیبه گفت: «من، تعمیر کننده ی مسجد الحرام (و کلیددار کعبه) هستم.

علی علیه السلام گفت: «با این که از شما حیا می کنم، اما باید بگویم، با این سن کم، افتخاری دارم که شما ندارید» .

آن دو پرسیدند: «کدام افتخار؟ !» .

حضرت فرمود: «من، با شمشیر، جهاد کردم تا شما ایمان به ایزد و پیامبر آوردید!» .

پیامبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را خواست و از ماجرا پرسش کرد. ناگاه جبریل نازل شد و گفت: «ای محمد! پروردگارت، به تو سلام می رساند و می گوید که این آیات را بر آن ها بخوان: «اجعلتم سقایة الحاج...» (14) .» .

پی نوشت ها:

1. تفسیر نمونه، آیه الله مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، ج 2، ص 46 ; رک: الغدیر، ج 2، ص 44.

2. نک: شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 3، ص 270 ; احیاء العلوم، غزالی، ج 3، ص 238 ; نزهة المجالس، صفوری، ج 2، ص 209 ; فصول المهمه، ابن صباغ مالکی; تذکرة الخواص، سبط ابن جوزی حنفی، ص 21 ; مسند احمد حنبل، ج 1، ص 348 ; تاریخ طبری، ج 2، ص 101 تا 99 با سیره ی ابن هشام، ج 2، ص 291 با تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 29.

3. رک: مسند احمد حنبل، ج 1، ص 231 (طبع مصر) ; همان، ج 23، ص 212 ; همان، ج 21 ص 150 ; خصایص نسائی، ص 28.

4. رک: تفسیر فخر رازی، قرطبی، روح المعانی و کشاف زمخشری، ذیل آیه 29 و 30 از سوره ی مطففین; تفسیر نمونه، ج 26، ص 238 و 284 ; تفسیر ابن کثیر، ج 2، ص 4 و 535 ; تفسیر احسن الحدیث ج 8، ص 324 و ج 11، ص 68 ; تفسیر البیان، ج 2، ص 99 ; ج 3، ص 556 ; تفسیر الجدید ج 6، ص 365 ; تفسیر الکاشف، ج 1، ص 196 و ج 2، ص 414.

5. نک: صحیح مسلم، ج 7، ص 120 ; مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 185 ; تفسیر طبری، ج 3، ص 192 ; مستدرک حاکم نیشابوری، ج 3، ص 150 ; دلائل النبوة، حافظ ابو فهیم اصفهانی، ص 297 ; روح المعانی، آلوس، ج 3، ص 167 ; کشاف زمخشری، ج 1، ص 193 ; فصول المهمة ابن صباغ، ص 108 ; الجامع لاحکام القرآن، علامه قرطبی، ج 3، ص 104.

6. تفسیر نمونه، ج 25، ص 7.

7. تفسیر المیزان (مترجم)، ج 1، ص 49 ; تفسیر البرهان، علامه بحرانی، ج 1، ص 50.

8. همان; رک: تفسیر نمونه، ج 19، ص 40 ; تفسیر المیزان، ج 15، ص 406 ; تفسیر مجمع البیان، ج 6، ص 427.

9.) نک: تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 290 و 291.

10. رک: تفسیر نمونه، ج 2، ص 267 ; تفسیر نور ; حجة الاسلام قراشی، ج 1، ص 549 ; و تفسیر مراغی، ج ، ص .

11. نک: تفسیر قرطبی، ح 10، ص 6743 ; مجمع البیان، روح البیان، روح المعانی، المیزان وتفسیر ابو الفتوح رازی، ذیل آیه 12 سوره معارج; مناقب ابن مغازلی شافعی، ص 245.

12. رک: الغدیر، علامه امینی، ج 3، ص 107 تا 111 ; احقاق الحق، قاضی نور الله شوشتری، ج 3، ص 157 تا 171 ; تفسیر نمونه، ج 25، ص 345 ; تفسیر احسن الحدیث، ج 12، ص 274 ; الجدید، ج 7، ص 283 ; حجة التفاسیر، ج 7، ص 139 ; الکاشف، ج 4، ص 670 ; کشف الاسرار، ج 10 ص 319.

13. نک: تفسیر طبری، فخر رازی و آثار اصحاب النزول واحدی، تفسیر خازن بغدادی، معالم التنزیل بغوی، مناقب ابن مغازلی و جامع الاصول ابن اثیر.

برای توضیح بیش تر در باره ی این حدیث و شخصیات مدارک آن به احقاق الحق مرحوم شوشتری، ج 3، ص 122 تا 127 مراجعه کنید.

(تفسیر نمونه، ج 7، ص 322) .

نیز به; تفسیر الکاشف، ج 5، ص 201 ; تفسیر الحدید، ج 4، ص 158 تفسیر ابن کثیر، ج 2، ص 535 ; تفسیر نمونه، ج 7، ص 322 مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: امام علی, علیه السلام, در, نگاه, اهل سنت,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 19:31



حدیث ثقلین

دو شنبه 12 فروردين 1392

" حدیث ثقلین "

حدیث ثقلین یکی از حدیث‌های متواتر پیامبر اسلام است.

انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما.

*****************************

«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازند هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند.»

مدراک حدیث ثقلین در کتب اهل سنت

1-صحیح مسلم ج7/ص122-باب فضائل علی

2-صحیح ابی داوود

3-سنن ترمزی ج2/ص307وج5/ص328

4-خصائص نسائی/ص30

5-مسند امام حنبل ج3/ص14و17،ج4/ص26و59،ج5/ص182و189

6-مستدرک حاکم ج3/ص109و148

7-حلیه الاولیاء ابونعیم اصفهانی ج1/ص355

8-تذکره سبط ابن جوزی/ص182

9-عقدالفرید ابن عبدربه ج2/ص158و346

10-ینابیع الموده سلیمان بلخی حنفی/ باب4/ص18،25،29،30،31،32،34،95،115،230

11-موده القربی همدانی ،موده دوم

12-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج6/ص130

13-فصول المهمه نورالدین بن صباح مالکی /ص25

14-فرائدالسمطین حموینی

15-تفسیر کشف البیان ثعلبی

16-مناقب ابن مغازی

17- بیان صحت خطبه غدیر خم محمد بن یوسف گنجی ،باب اول

18- کفایه الطالب محود بن یوسف گنجی شافعی باب 62/ص130

19-طبقات محمد بن سعد کاتب ج4/ص8

20-تفسیر فخر رازی ج3/ص18 ضمن بیان آیه اعتصام

21-تفسیر ابن کثیر ج4/ص 113ضمن تفسیر آیه موده

22- صواعق ابن حجر /ص75و87و90و99و136و135باب وصیه النبی(ص)



:: برچسب‌ها: حدیث, ثقلین, متواتر, در, کتب, اهل سنت, و, شیعه,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 19:23



پرتوی از فضایل امیرالمومنین از منظر اهل سنت

دو شنبه 12 فروردين 1392

پرتوی از فضایل امیرالمومنین از منظر اهل سنت

 

"ای سروران من، در مقام ثنا و ستایش شما توان آن را ندارم كه فضائلتان را به شماره آورم و در مدحتان به عمق عظمت شما نمی‌رسم." (فرازی از زیارت جامعه كبیره)

امیرالمؤمنین (علیه السلام) مظهرالعجائب و معجزه بزرگ الهی است كه عقل‌ها در شناخت وجوه وجود مقدسش حیرانند و دوست و دشمن مدیحه‌سرای حضرتش می‌باشند.

ابن ابی الحدید، دانشمند سنی مذهب و شارح نهج البلاغه در توصیف امیرالمؤمنین می‌نویسد: چه گویم درباره مردی كه حتی دشمنان و ستیزگران با او هم، سر به آستان فضائلش فرود آورده‌اند و انكار مناقب و كتمان فضائل او را تاب نیاوردند، (سپس با اشاره به مطالب قبلی خود ادامه می‌دهد) و تو دانستی كه بنی‌امیه (و به ویژه معاویه) چون به حكومت اسلامی در شرق و غرب زمین چیره شدند، به هر نیرنگی در خاموش كردن نور علی بن ابی طالب كوشیدند و حقایق را بر علیه او تحریف كردند، عیب‌هایی برای او جعل و بر روی منابر لعنش كردند، مدح‌گویان او را تهدید كردند، به حبس كشیدند، كشتند و از نقل روایاتی كه حاوی فضائل و مایه بلند آوازگی او می‌شد جلوگیری نمودند، تا آنجا كه اجازه نمی‌دادند نام او بر كسی نهاده شود، اما این حیله‌ها جز بر والایی و سرافرازی او نیفزود، همچون مُشك كه هر چه بر آن سرپوش نهند، بویش بپیچد و چنان خورشید كه چهره‌اش با كف دستی پوشیده نگردد و چون روز روشن كه اگر چشم بر آن ببندی، دیدگان بسیاری آن را می‌بیند.(1)

معاویه یكی از یاران نزدیك امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به حضور خواست و از او خواست تا علی(علیه السلام) را توصیف كند. آن شخص كه "ضرارة بن ضمرة" نام داشت، در حضور دشمن كینه‌توز امیرالمؤمنین (علیه السلام) در وصف آن حضرت چنین گفت: " به خدا سوگند كه او بسیار دوراندیش و نیرومند بود، به عدالت سخن می‌گفت و با قاطعیت كارها را به سرانجام می‌رساند. علم از جوانب وجودش می‌جوشید و حكمت از زبانش فرو می‌ریخت. از زرق و برق دنیا وحشت داشت و با شب و تنهایی آن مانوس بود. بسیار اشك می‌ریخت و فراوان می‌اندیشید. لباس زبر و سخت و غذای فقیرانه را می‌پسندید، در میان ما همچون یكی از ما بود. اگر چیزی درخواست می‌كردیم می‌پذیرفت و اگر از او دعوتی می‌نمودیم قدم رنجه می‌نمود. با این همه كه به ما نزدیك بود و ما را به خود نزدیك می‌ساخت، چندان با هیبت بود كه در حضورش جرات سخن گفتن نداشتیم.

بنی‌امیه (و به ویژه معاویه) چون به حكومت اسلامی در شرق و غرب زمین چیره شدند، به هر نیرنگی در خاموش كردن نور علی بن ابی طالب كوشیدند و حقایق را بر علیه او تحریف كردند، عیب‌هایی برای او جعل و بر روی منابر لعنش كردند، مدح‌گویان او را تهدید كردند، به حبس كشیدند، كشتند و از نقل روایاتی كه حاوی فضائل و مایه بلند آوازگی او می‌شد جلوگیری نمودند، تا آنجا كه اجازه نمی‌دادند نام او بر كسی نهاده شود، اما این حیله‌ها جز بر والایی و سرافرازی او نیفزود، همچون مُشك كه هر چه بر آن سرپوش نهند، بویش بپیچد و چنان خورشید كه چهره‌اش با كف دستی پوشیده نگردد و چون روز روشن كه اگر چشم بر آن ببندی، دیدگان بسیاری آن را می‌بیند.

آن بزرگوار، اهل دیانت را بزرگ می‌شمرد و بینوایان را به خود نزدیك می‌ساخت. نه نیرومند به باطل در او طمع داشت و نه ناتوان از عدالتش نومید بود. به خدا سوگند یك شب به چشم خود دیدم كه به عبادت ایستاده بود و در تاریكی فراگیر شب، دست به محاسن گرفته و چون مارگزیده به خود می‌پیچید و چون مصیبت‌زده می‌گریست و می‌گفت: ای دنیا، دیگری را بفریب. آیا به من رو كرده‌ای؟ هیهات كه من سه طلاقه‌ات كرده‌ام و بازگشتی در آن نیست. عمرت كوتاه، خطرت بزرگ و عیشت ناچیز است، آه از توشه اندك و سفر دراز و راه ترسناك."(سفینة البحار، 2/657، ماده وصف)

سخن كه بدینجا رسید اشك در چشمان معاویه حلقه زد... اما همین معاویه كه فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را می‌شنید و می‌شناخت به كینه‌های بدر و احد و به طمع قدرت، چنان با آن حضرت دشمنی می‌ورزید كه لعن او را در خطابه‌ها و منابر، در سراسر كشور بزرگ اسلامی، لازم الاجرا ساخت و طی بخشنامه‌ای به امرای خود، نسبت به هر كس كه فضیلتی درباره علی بن ابی طالب(علیه السلام) نقل كند از خود سلب مسؤولیت نمود. (بدین معنا كه حاكمان مناطق مختلف می‌توانستند هر بلایی بر سر چنین شخصی در آورند)

اكنون شمه‌ای از فضائل نقل شده امیرالمؤمنین(علیه السلام) را تماماً از كتب برادران اهل سنت می‌آوریم تا ملاحظه كنید كه چگونه خداوند نور خود را تمام می‌كند و فضائل شخصیتی را كه شصت سال در سرزمین اسلام به دستور معاویة بن ابی سفیان لعن او در هر جا واجب شمرده می‌شد، منتشر ساخته است.

1- قرآن كریم در سوره بقره، پس از توصیف پرهیزكاران می‌فرماید: " آنان بر هدایتی از جانب خداوند قرار دارند و آنان رستگارانند، پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) به علی بن ابی طالب اشاره نموده و به سلمان فرمود: "ای سلمان این مرد و حزب او در قیامت رستگارند."(4)

2- هنگامی كه در شب هجرت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) علی (علیه السلام) در جای آن حضرت خوابید، خداوند متعال این آیه را نازل فرمود: "از مردم كسانی هستند كه جان خود را در راه جلب رضایت خداوند تقدیم می‌دارند و خداوند به بندگان خود رئوف است." (بقره/207)

از ابن عباس نقل شده كه شان نزول این آیه را در مورد آن حضرت دانسته و می‌افزاید: خداوند در آن شب، جبرئیل و میكائیل را فرمان داد تا به نزد علی(علیه السلام) فرود آیند. آنگاه جبرئیل گفت: ای پسر ابوطالب چه كسی مانند تو است؟ خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات می‌ورزد.(3)

3- در آیه 82 سوره "طه" خداوند متعال می‌فرماید: "و من قطعاً نسبت به كسی كه به سوی من بازگشت كند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، سپس هدایت یابد، آمرزنده هستم." با اندك تاملی در متن آیه شریفه، این سوال به ذهن متبادر می‌شود كه این چگونه شرطی برای دست یافتن به مغفرت الهی و آمرزش است؟ ایمان، عمل صالح و سپس هدایت یافتگی! مگر پس از ایمان و عمل صالح، هدایت كامل نگردیده كه خداوند آن را به عنوان شرطی مستقل و پس از ایمان و عمل صالح می‌افزاید؟

در آخرین آیه از سوره "رعد"، خدا به پیامبرش تسلی می‌دهد كه اگر كافران می‌گویند تو پیامبر نیستی، به آنان بگو دو شاهد دارم كه مرا كفایت می‌كنند، الله و كسی كه علم الكتاب در نزد اوست. روایات شیعه و بسیاری از روایات اهل سنت، دلالت دارد كه شاهد دوم یعنی آن كسی كه صاحب علم الكتاب است، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است.

پاسخ در تبیین پیامبر اكرم نهفته است كه آیه را چنین توضیح فرمودند: هر كس ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد و سپس با ولایت علی بن ابی طالب هدایت یابد.(4)

4- خداوند متعال در سوره "یس" می‌فرماید: "همه چیز را در امام مبین به شماره در آورده‌ایم" یعنی علوم همه چیز را در آن جمع كرده‌ایم. اصحاب از رسول خدا پرسیدند: آیا منظور تورات، انجیل یا قرآن كریم است؟ حضرت به علی بن ابی طالب اشاره نموده و فرمودند: خیر، امامی كه خداوند علم همه چیز را در وجود او نهاده این شخص است.(5)

5- در سوره "تكاثر"، خداوند متعال پس از آن كه زیاده طلبی انسان تا دم مرگ را به او گوشزد می‌كند، با لحنی شدید، مرگ را به یاد می‌آورد و هشدار می‌دهد "هرگز چنین نیست اگر به علم یقینی می‌دانستید، قطعاً و به یقین در آن روز از نعمت سوال خواهید شد." در تفسیر آیه آخر چنین نقل شده كه نعمت مورد سوال، ولایت علی بن ابی طالب است.(6)

6- از پیامبر اكرم نقل شده كه فرمودند: "هنگامی كه خداوند اولین و آخرین را جمع كند و صراط بر جهنم نصب گردد، هیچ كس از آن عبور نخواهد كرد مگر آن كس كه براتی حاكی از ولایت علی بن ابی طالب همراه دارد." (7)

7- در آخرین آیه از سوره "رعد"، خدا به پیامبرش تسلی می‌دهد كه اگر كافران می‌گویند تو پیامبر نیستی، به آنان بگو دو شاهد دارم كه مرا كفایت می‌كنند، الله و كسی كه علم الكتاب در نزد اوست. روایات شیعه و بسیاری از روایات اهل سنت، دلالت دارد كه شاهد دوم یعنی آن كسی كه صاحب علم الكتاب است، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است.(8)

توجه فرمایید كه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این آیه صاحب علم كتاب معرفی شده و این در حالی است كه قرآن كریم در سوره نمل شخصی از یاران سلیمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به عنوان صاحب جزئی از علم كتاب معرفی نموده و بیان می‌دارد كه وی توانست تخت سلطنتی ملكه سبا را در یك چشم بر هم زدن از یمن به بیت المقدس بیاورد و علی بن ابی طالب صاحب تمام این علم است.

آیه مورد بحث، شمه‌ای از ولایت تكوینی به معنای قدرت تصرف در عالم وجود است كه ائمه معصومین (علیهم السلام) دارای آن بوده‌اند.

 

پی‌نوشت‌ها:

1- شرح نهج البلاغه، 1/17.

2- شواهد التنزیل، ج1، صص 69-70/ تاریخ دمشق، ج 2، ص 346.

3- مستدرك الصحیحین، ج 3، ص 132/ تاریخ دمشق، ج 1، ص138- تفسیر فخر رازی - تفسیر طبری- تفسیر قرطبی- احیاء علوم الدین، ج 3، ص 238.

4- شواهد التنزیل، ج 1، صص 375-377/ الصواعق المحرقة 91 چاپ مصر- ینابیع المودة باب ، ج 36، ص 110.

5- ینابیع المودة، باب 14، صص 76-77.

6- شواهد التنزیل، ج 2، ص 368/ ینابیع المودة، 111 و 112.

7- مناقب ابن مغازلی 42 / لسان المیزان ابن حجر عقلانی، ج1، ص 51/ میزان الاعتدال ذهبی،ج 1، ص28/ الصواعق المحرقة، ص 75/ الریاض النضره محب طبری، ج 3، ص 167.

8- شواهد التنزیل، ج1، صص 307-310/ الاتقان سیوطی، ج 1، ص 13/ ینابیع المودة، ص 102/ تفسیر قرطبی – تفسیر روح المعانی – تفسیر طبری – الله المنثور – تفسیر خازن)



:: برچسب‌ها: پرتوی, از , فضایل , امیرالمومنین, از, منظر, اهل سنت,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 13:57



اثبات امامت از کتب اهل سنت

دو شنبه 12 فروردين 1392

 اثبات امامت از کتب اهل سنت

ص 311 ج 1 کتاب السیره الحلبیه چاپ مصر سال 1330 هجری تالیف علی ابن برهان الدین الحلبی الشافعی وفات سال 1044 هجری


 

وقتی آیه مبارکه (و انذر عشیرتک الاقربین) نازل شد حضرت رسول (ص) چهل نفر از طایفه عبدالمطلب را در خانه ابی طالب دعوت کرد به قولی چهل مرد و دو زن بودند و در آنروز علی(ع) طعامی مهیا نمود و گفت بسم الله بخورید آنها خوردند و آشامیدند تا سیر شدند اما تا رسول گرامی اراده فرمود سخنی گوید ابولهب عموی آنحضرت پیش دستی نموده گفت محمد امروز سحری بزرگ کرد این را گفت و بدون اینکه پیامبر بتواند جمله ای بر زبان آورد متفرق شده و رفتند فردای آنروز چون روز گذشته علی (ع) به امر رسول (ص) غذایی آماده نمود و همگی جمع شدند آنگاه پیغمبر (ص) پس از خوردن و سیر شدن آنان فرمود ای بنی عبدالمطلب خداوند مرا برای عموم مردم و بخصوص برای شما برانگیخت و من شما را بدو کلمه که از نظر ظاهر کوچک و از نظر ارزش و منزلت سنگین و زیاد است دعوت می کنم شهادت و گواهی به این دو جمله لا الله الا اله و انی رسولله . اکنون کیست که دعوتم را اجابت کند و مرایاری کند علی (ع) در حالیکه از نظر سن از همه آنان کوچکتر بود گفت من یا رسول الله بقیه شنوندگان ساکت نشستند و دم برنیاوردند رسول اکرم فرمود بنشین و دوباره دعوت فرمود در این نوبت هم تنها علی بود که بلند شد و قبول این دعوت نمود دوباره فرمود بنشین نوبت سوم نیز به همین طریق گذشت و باز هم علی بود که فرمایش حضرتش را اجابت نمود آنوقت پیغمبر فرمود بنشین که تو برادر و وزیر و جانشین و وارث من هستی بعد از من.

با تایید نظریه مولف کتاب علی الوصیه باید گفت چطور ممکن است مطلبی را که در روز اول دعوت اسلام به نزدیکان بگوید و تعیین نماید آنوقت بعد از این ترک وصیت کند در حالیکه عموم عقیده دارند که ما ینطق عن الهوی ان هو الاوحی یوحی.



:: برچسب‌ها: اثبات, امامت, از , کتب, اهل سنت,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 13:55



واقعه غدیر

یک شنبه 11 فروردين 1392

حجم فایل به زبان عربی: 504 کیلوبایت

لینک دانلود فایل به زبان عربی: مستقیم

حجم فایل به زبان فارسی: 556 کیلوبایت

لینک دانلود فایل به زبان فارسی: مستقیم

حجم فایل به زبان انگلیسی: 424 کیلوبایت

لینک دانلود فایل به زبان انگلیسی: مستقیم

حجم فایل به زبان فرانسوی: 448 کیلوبایت

لینک دانلود فایل به زبان فرانسوی: مستقیم

حجم فایل به زبان اسپانیایی: 521 کیلوبایت

لینک دانلود فایل به زبان اسپانیایی: مستقیم

حجم فایل به زبان آلمانی: 698 کیلوبایت

لینک دانلود فایل به زبان آلمانی: مستقیم

رمز: www.aboutorab.com



:: برچسب‌ها: واقعه, عید, غدیر, خم,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 19:47



حدیث اخوت

یک شنبه 11 فروردين 1392

بسمه تعالی

دراین وبلاگ سعی براین است که به یاری خداوندقادرمتعال برخی

 ازفضایل مولای مظلوممان امام علی علیه السلام رابراساس آنچه

درکتب برادران اهل سنت نوشته اندجمع آوری کنیم باشدتامحقق

منصف خودنتیجه بگیرد:

1- حدیث اخّوت‏

 

جابر بن عبداللَّه انصارى و سعید بن مسیّب نقل مى‏کنند: «انّ رسول

اللَّه صلى الله علیه و آله آخى بین‏اصحابه، فبقى رسول اللَّه صلى الله

علیه و آله وابوبکر وعمر وعلىّ علیه السلام فآخى بین ابى‏بکر وعمر،

وقال لعلّى: [انت اخى و أنا اخوک ...؛ رسول خدا صلى الله علیه و آله

بین اصحابش عقد اخوت بست. از میان آنان چهار نفر باقى ماندند:

رسول خدا صلى الله علیه و آله و ابوبکر و عمر و علىّ علیه السلام؛

آن‏گاه بین ابوبکر و عمر عقد اخوت بست. و سپس بین خود و علىّ علیه

السلام، و خطاب به علىّ علیه السلام فرمود: تو برادر من و من برادر تو

خواهم بود ...».

این حدیث را چهارده نفر از صحابه نقل کرده‏اند که از آن جمله: عمر بن

خطاب، انس بن مالک، ابوذر غفارى مى‏باشند. هم‏چنین از اهل سنت

حدود چهل نفر از آنان در کتاب‏هاى خود این حدیث را آورده‏اند، از قبیل:

ترمذى در الجامع الصحیح، «1» حاکم در المستدرک على الصحیحین، "2>» احمد بن حنبل در المسند «3» و ...

مرحوم شیخ محمّد حسن مظفّر در دلائل الصدق مى‏فرماید: «غرض از عقد اخوت بستن پیامبر صلى الله علیه و آله باعلى علیه السلام تعریف و بیان فضیلت آن حضرت علیه السلام بر غیر اوست، زیرا پیامبر صلى الله علیه و آله عقد اخوت بین شخص و نظیرش مى‏بست، همان گونه که از روایات استفاده مى‏شود ... در نتیجه امیرالمؤمنین علیه السلام تنها نظیر رسول خدا صلى الله علیه و آله در فضایل و کمالات مى‏باشد. «4»

 

(1). الجامع الصحیح، ج 5، ص 595، ح 372.

(2). المستدرک على الصحیحین، ج 3، ص 16، ح 4289.

(3). المسند، ج 1، ص 381، ح 2041.

(4). دلائل الصدق ج 2 ص 413.



:: برچسب‌ها: حدیث, اخوت, علی, علیه السلام, پیامبر اعظم,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 19:15



قرائت متن خطابه غدیر به زبان فارسی

چهار شنبه 7 فروردين 1392

http://qadir-khom.persiangig.com/image/khetabe/Gharaat-Farsi.gif

 

« قرائت متن فارسي خطابه غدير با صداي جناب آقاي عليرضا حسيني »

جهت دانلود هريك از قسمت ها كافيست بر روي آنها کلیک کنید


پخش قسمت 1 پخش قسمت 2 پخش قسمت 3
پخش قسمت 4 پخش قسمت 5 پخش قسمت 6
پخش قسمت 7 پخش قسمت 8 پخش قسمت 9
پخش قسمت 10 پخش قسمت 11 Format : MP3 - Quality : 32kbps

 

پخش قسمت 1 پخش قسمت 2 پخش قسمت 3
پخش قسمت 4 پخش قسمت 5 پخش قسمت 6
پخش قسمت 7 پخش قسمت 8 پخش قسمت 9
پخش قسمت 10
پخش قسمت 11 Format : MP3 - Quality : 128Kbps


 

 



:: برچسب‌ها: قرائت, متن, خطابه , غدیر, به, زبان, فارسی,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 18:0



گنجینه ی تحقیق برای اهل نجات

چهار شنبه 7 فروردين 1392

تصاویر گرافیکی امام علی علیه السلام 6



:: برچسب‌ها: گنجینه, تحقیق, برای, اهل , نجات,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 17:42



درباره



به وبلاگ ما خوش آمدید جرجي جرداق نويسنده ودانشمند مسيحي(دراواخرکتابش با تاسف و حسرت مي گويد:اي دنيا براي تو چه مي شود که همه نيروي خود را جمع کني و در هر زماني يک علي بياوري با آن عقل و قلب و دانش و زبان و ذوالفقارش؟ ***منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستیم***
darya2fany@yahoo.com


مطالب پیشین

کد سرود و مدیحه خوانی عید غدیر
دلایل مخفی بودن قبر حضرت فاطمه
نظر رجال عامه و ديگران در باره على عليه السلام
خطبه امام حسین(ع) در فضائل حضرت علی(ع)
فتح عمربن خطاب اززبان علامه امینی رضوان الله
*ندامت خلیفه غاصب اول
دانلود کتاب همراه با راستگویان
دانلود کتاب «راهی به سوی حقیقت»
دانلود کتاب های ارزشمند شیعی
آنگاه هدایت شدم
مجموعه تصویری خطبه غدير
کلیپ تصویری بر اوج منبر
قرآن
قصه شوق
امیرالمؤمنین
داستانی از کودکی حضرت علی علیه السلام
دانلود کتاب المراجعات سید شرف الدین به صورت pdf
فضائل علی علیه السلام در صحیح مسلم (1)
اماکن تخریب شده توسط وهابیت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by imamilia