منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

زیر باران انتظار

عاشقان مهدی

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضائل علی علیه السلام در کتب اهل سنت و آدرس imamilia.mahtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 14951
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


روزشمار غدیر

آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

علی علیه السلام در قرآن و سنّت


لوگوی دوستان


بر چسب ها




کد سرود و مدیحه خوانی عید غدیر

سه شنبه 15 مهر 1393

کد سرود و مدیحه خوانی عید غدیر

 

بی ولای تو مولا دین حق معنا نداره(حام محمود کریمی)

برای دانلوصوتی
 روی دکمه کلیک کنید

 حاج محمود کریمی

لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار

برای دانلوصوتی

روی دکمه کلیک کنید

 حاج محمود کریمی

مولا علی مولا مولا، علی مولا

برای دانلوصوتی
 روی دکمه کلیک کنید

 

کد صوتی ویژه روز عید غدیر

 

 

برای دانلوصوتی
 روی دکمه کلیک کنید

 

چه شاه و مولا من مست قلندر

برای دانلوصوتی
 روی دکمه کلیک کنید

 



:: برچسب‌ها: کد, سرود, و , مدیحه , خوانی, عید غدیر,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 9:35



دلایل مخفی بودن قبر حضرت فاطمه

سه شنبه 10 تير 1393

فاطمه علیهاالسلام ظاهراً مقارن ظهر یا نزدیک غروب دار فانى را وداع کرد ولى طبق وصیت نامه، غسل و دفن او تا شب به تأخیر افتاد. صداى گریه از خانه ى زهرا علیهاالسلام بلند شد اهل مدینه خبردار شدند، صداى ضجّه و شیون از شهر بلند شد و به سوى خانه على علیه السلام حرکت کردند.


مردم بیرون خانه اجتماع نموده در انتظار خروج جنازه بودند ناگاه ابوذر از خانه خارج شد و به مردم گفت: پراکنده شوید زیرا تشییع جنازه به تأخیر افتاد. عمر و ابوبکر به على علیه السلام تسلیت گفتند و عرض کردند یا اباالحسن مبادا قبل از ما بر جنازه ى فاطمه نماز بخوانى.(۱) در آن موقع عایشه خواست بر فاطمه علیهاالسلام وارد شود، لکن اسماء اجازه نداد. عایشه شکایت اسماء را نزد پدر خود ابوبکر برد و گفت: این زن بین او دختر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله حائل شد…

ابوبکر آمد در آستانه ى درب ایستاد و گفت:

 



:: برچسب‌ها: دلایل مخفی بودن قبر حضرت فاطمه, دلایل, مخفی , بودن , قبر , حضرت, فاطمه, سلام, الله, علیها,
ادامه ی مطلب ...

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 16:45



نظر رجال عامه و ديگران در باره على عليه السلام

سه شنبه 10 تير 1393

لو ان المرتضى ابدى محله لخر الناس طرا سجدا له (شافعى)

در دو فصل گذشته آيات و احاديثى چند در مورد ولايت و فضيلت على عليه السلام از كتب معتبره عامه نقل گرديد و هيچگونه استنادى بكتب و مدارك اماميه بعمل نيامد تا حقيقت امر بر همگان روشن شود و جاى مناقشه و مغالطه بر كسى باقى نماند در اين فصل نيز بعقيده و نظر شخصى بعضى از رجال و علماى اهل سنت در باره على عليه السلام اشاره مينمائيم.

ابن ابى الحديد دانشمند بزرگ معتزلى در اوائل شرح نهج البلاغه چنين ميگويد:

 

 



:: برچسب‌ها: نظر رجال عامه و ديگران در باره على عليه السلام , نظر, رجال , عامه, و , ديگران , درباره , على, عليه السلام ,
ادامه ی مطلب ...

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 15:47



خطبه امام حسین(ع) در فضائل حضرت علی(ع)

پنج شنبه 8 خرداد 1393

امام حسین(ع) در بخش اول خطبه‌ای که در منا خواند فضائل و ویژگی‌هایی از حضرت علی(ع) را برشمرد که بیشتر مردم فراموش کرده بودند یا اینکه کسی اجازه بازگو کردن آنها را نداشت.

به گزارش به نقل از خبرآنلاین، آیت الله آقا مجتبی تهرانی در درس های شرح خطبه منا امام حسین، موضوعات مطرح شده در این خطبه را بیان و تفسیر کرده است. متنی که می‌خوانید مربوط به تفسیر بخش اول خطبه امام حسین(ع) درباره امیرالمومنین است که در جلد دهم کتاب «سلوک عاشورایی» منتشر شده است.

فضائل امیرالمومنین در خطبه امام حسین(ع)
امام حسین(ع) در سال ۵۸ هجری، دو سال قبل از مرگ معاویه به مکه می‌آید و عبدالله بن عباس را هم همراه خودش می‌آورد. بیش از هزار نفر از شخصیت‌های اسلامی را نیز دعوت می‌کند و یک خطبه غرّاء می‌خواند و تمام مطالب مورد نظر خود را در آن خطبه به حاضران می‌گوید.

همه این مطالبی که در خطبه امام حسین(ع) آمده و سلیم بن قیس هلالی در کتابش نقل می‌کند، تماما در کتب عامه هم نقل شده است و هیچ کدام مخصوص شیعه نیست. همه این وقایع در صحاح ستّه آمده، در صحیح مسلم هست، در مستدرکش هست، در مسند احمد بن حنبل هست در جامع ترمذی هم هست؛ تمام این اخبار، در بیش از ده کتاب درجه یک آن ها وجود دارد. بنابراین جای این حرف‌ها و این اشکالات نیست که کسی بگوید: این حرف‌ها مخصوص شیعیان است و اعتبار ندارد.

این سخنان در بسیاری از کتاب‌ها از جمله بحار الانوار، ارشاد القلوب، امالی صدوق، امالی مفید، صحیح ترمذی، سنن ترمذی، المستردک علی الصحیحین ، جامع الاحادیث و ... روایت شده است.

۱. علی، برادر رسول الله
حضرت در فرازهای بخش اول خطبه فرمود : «شما را به خدا قسم می‌دهم؛ آیا می‌دانید که پیغمبر در میان یاران و صحابه پیمان برادری می‌بست و در مورد خودش با علی پیمان بست؟ یعنی آیا می‌دانید که پیامبر علی را به عنوان برادر خودش برگزید؟ همه گفتند خدا را گواه می‌گیریم که درست می‌گویی.

۲. علی، تنها کسی است که به مسجد راه دارد
بعد می‌گوید: شما را قسم می‌دهم، آیا می‌دانید که پیغمبر مقداری از مسجد را خرید و در آن ده منزل درست کرد که دهمین آنها را در وسط مسجد برای علی بن ابیطالب، پدر من، بنا فرمود؟!

سپس درهایی را که از این خانه‌ها به مسجد باز می‌شد، جز در خانه علی را بست؟! بعد در آن زمان کسانی از میان جمعیت بلند شدند و به کار پیغمبر اشکال کردند؛ و آن حضرت در جوابشان گفت: من از جانب خودم چنین کاری نکردم خدا به من گفت: این درها را ببند و فقط آن یک در باز باشد.

وقتی پیغمبر چنین جواب داد، عمربن‌خطاب گفت: پس بگذار تنها سوراخی از خانه من باز باشد تا من بتوانم از آن سوراخ داخل مسجد را ببینم، پیغمبر گفت نه خیر! سپس حضرت سخنرانی کرد که خدا به من امر کرده است این کار را بکنم و تنها در خانه علی باز باشد! برای شما نباید حتی یک سوراخ هم باز باشد که بتوانید به داخل مسجد نگاه کنید. همه حاضران، این سخن حضرت را نیز تأیید کردند.

۳. علی، راضی و مرضی خدا و رسول
باز امام حسین یکی یکی قسم می‌دهد و می‌فرماید: شما را قسم می‌دهم که آیا پیغمبر در روز غدیر علی را به ولایت امری همه منصوب نکرد و همه با او بیعت نکردند؟ آیا پیغمبر نفرمود که این خبر را حاضرن به غایبان برسانند؟ همه گفتند: آری خدا می‌داند که همین طور است.

۴. علی، به منزله هارون برای موسی
آیا پیامبر در غزوه تبوک به علی نگفت تو برای من مثل هارون برای حضرت موسی هستی تویی که بر هر مومنی پس از من ولایت داری؟ گفتند: که خدا شاهد است که راست می‌گویی.

۵. علی، نفس پیغمبر
حضرت قضیه مباهله را پیش می‌کشد که پیغمبر چه کسی را برای مباهله با مسیحیان نجران همراه خود برد؟ غیر از این بود که علی و دخترش را آورد؟ مراد از«بصاحبته » حضرت زهرا ست و «ابنیه» هم امام حسن و امام حسین هستند؟ همه اقرار کردند که درست است. این ها یک دو مورد نیست که حضرت دارد می‌شمرد. مطالب و فضائل فراوان بود ولی همه داشت از بین می‌رفت و مسیر هدایت داشت دفن می‌شد.

۶. علی، فاتح خیبر
ای جمعیت؛ شما را قسم می‌دهم؛ آیا می‌دانید که پیغمبر اکرم در روز خیبر گفت: پرچم را به دست کسی می‌دهم که او، خدا و رسول را دوست می‌دارد؛ او ترسو نیست و بسیار حمله می‌کند و هیچ گاه از دشمن رو بر نمی‌گرداند؛ و خدا با دو دست او، فتح و پیروزی را به شما خواهد داد؟ همه گفتند: بله. نگاه کنید امام حسین چه چیزهایی را مطرح می‌کند که اصلا قابل انکار نبوده است.

۷. علی، مبلغ سوره برائت
آیا می‌دانید که رسول خدا سوره برائت را به دست علی به مکه فرستاد و فرمود: جز من یا کسی که از من است، نباید پیام من را کسی ابلاغ کند؟ همه گفتند: بله. قضیه برائت به طور مختصر این است که یکی از صحابه سوره برائت را گرفته بود که به مکه ببرد و آن را به مشرکین ابلاغ کند، اما پیغمبر گفت: او را بر گردانید یا من باید آن را ببرم یا کسی که از من است بعد آن را به دست علی داد.

۸. علی، برطرف‌کننده غم از چهره پیغمبر
آیا شما می‌دانید که هیچ مشکل و حادثه مهمی برای پیغمبر اکرم پیش نمی‌آمد، مگر اینکه به جهت اعتمادی که به علی داشت او را برای حل مشکل جلو می‌انداخت و هیچ گاه او را به اسم صدا نکرد و همیشه او را با عنوان برادر خطاب می‌کرد؟ گفتند: بله.

۹. علی، ولی همه مومنان
آیا می‌دانید که پیغمبر اکرم هنگامی که میان جعفر و زید قضاوت می‌فرمود: یا علی تو از من هستی و من از تو هستم؛ بعد از من تو ولی و سرپرست همه مومنین هستی؟ گفتند بله؛ خدایا تو را گواه می‌گیریم که درست است.

۱۰. علی، صاحب سّر پیغمبر
آیا شما می‌دانید که علی روز و شب با پیغمبر جلسه و خلوت داشت و همیشه بر آن حضرت وارد می‌شد؟ اگر علی در این جلسات خصوصی از پیغمبر سوالی می‌پرسید، پیغمبر جوابش را می‌داد و اگر علی سکوت می‌کرد پیغمبر ابتدا به تکلم می‌نمود؟ همه گفتند: بله.

۱۱. علی، بهترین اهل بیت
آیا می دانید که وقتی پیغمبر می خواست دخترش را به علی تزویج کند، برای فضیلت دادن او بر جعفر وحمزه به فاطمه گفت : بهترین اهل بیت خودم را به تو تزوبج کردم و او را همسر تو قرار دادم؟ او هم از نظر تسلیم بودن نسبت به احکام الهی و هم از نظر حلم و بردباری و هم از نظر علم، از همه بالاتر است. همه اقرار کردند که همین طور است.

۱۲. علی، سید عرب
پیغمبر نفرمود که من سرور بنی آدم، علی سرور عرب، فاطمه سرور زنان بهشتی و حسنین هم آقای جوانان بهشتند؟ همه تایید کردند که آری: این گفته رسول خداست.

۱۳. علی، مسول غسل دادن تکفین و تدفین پیغمبر
آیا می‌دانید که پیغمبر اکرم امر کرد که علی او را غسل دهد و تجهیز کند؛ و گفت که جبرئیل هم در این کار به علی کمک می‌کند؟ گفتند: بله این را هم می‌دانیم.

۱۴. اهل بیت یکی از ثقلین
آیا می‌دانید که پیغمبر در آخرین خطبه‌اش گفت: گفت من دو امانت گران بها را در میان شما گذاشتم، کتاب خدا و اهل بیتم؛ به آن دو چنگ زنید تا هیچ گاه گمراه نمی‌شوید؟ گفتند: خدایا تو را گواه می‌گیریم که درست است.

۱۵. دوستی با علی، ملاک دوستی پیغمبر
اینجا امام حسین می‌خواهد تیر خلاص را به قلب معاویه بزند و حرکات زشت تبلیغات سوئی راکه آنها چند سال علیه علی به راه انداختند، محکوم کند می‌خواهد بخشنامه‌های معاویه و سّب علی را محکوم کند. حضرت دوباره همه را قسم داد: آیا پیغمبر نفرمود: کسی که گمان کند من را دوست دارد ولی با علی دشمنی کند دروغ می‌گوید؟ چون نمی‌شود که کسی مرا دوست داشته باشد ولی علی را دشمن بدارد. وقتی که پیغمبر این را گفت گوینده‌ای در اعتراض به پیغمبر گفت: یا چرا شما می‌گویید که نمی‌شود کسی پیغمبر را دوست و علی را دشمن را بدارد؟ ممکن است که این طور باشد و در عین دشمنی با علی دوست شما باشد.

پیغمبر هم به او جواب داد که چون علی از من است و من از اویم؛ هر کس او را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته و هرکه مرا دوست بدارد خدا را دوست داشته است؛ و هرکه مرا دشمن داشته و هر که دشمن من باشد دشمن خداست. آیا اینها که می‌گویم درست است؟ این ها سخنان پیغمبر نیست؟ همه اقرار کردند که این اخبار صحیح است و ما این حرف‌ها را از پیغمبر شنیده‌ایم.

جواب گویی به بخش نامه های معاویه
حضرت چرا بخش اول خطبه‌اش این طور است و می‌خواهد چه بگوید؟ معاویه در بخشنامه‌هایی گفته بود که هر کس متهم به دوستی ابوتراب است سرش را زیر آب کنید! این سخنان در مقابل آن بخشنامه است. تمام اینها حساب شده بود. حضرت تا آن آخر که به کربلا آمد، با این گروه فاسد، رویارویی کرد و هدفش هم بقای اسلام بود. برای این است که امام، اول سراغ فضائل علی می‌رود و از حضار اقرار می گیرد.

یک وقت حضرت دو سه نفر را جمع می‌کند و خصوصی با آن‌ها حرف می‌زند. اما اینجا بیش از هزار نفر از تمام شخصیت‌های بلاد اسلامی جمع شده‌اند و حضرت به آنها می‌گوید: قسمتان می‌دهم که اگر حرف‌هایم راست است، بگویید و اگر هم راست نیست بگویید!

حالا من از شما می‌پرسم: چرا امام گوشه‌ای از برجستگی‌های تاریخی و قطعی مربوط به پدرش را بر می‌شمرد؟ باید روشن شده باشد که تا آن روز این حرف‌ها دفن شده بود و نقل آنها هم جرم بود حضرت می‌خواست آیین اسلام را از مندرس شدن نجات دهد.



:: برچسب‌ها: خطبه, امام حسین, (ع) , در , فضائل, حضرت, علی, خطبه امام حسین(ع) در فضائل حضرت علی(ع),

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 13:56



فتح عمربن خطاب اززبان علامه امینی رضوان الله

چهار شنبه 20 فروردين 1393

بسم رب فاطمه زهراسلام الله علیها


گفته شده است که علامه عالی مقام علامه امینی بایکی ازمفتی های سنی مقابل شد.

آن مفتی به ایشان گفت آیاشمامنکرفتوحات خلیفه دوم هستید؟


فرمودند:خیر؛


مفتی به شدت خوشحال شدگفت احسنت بالاخره اعتراف کردیدحالاخودتان فتوحات ایشان رابازبان خودبفرمایید
؛


ایشان فرمودند:اولین فتح خلیفه دوم درخانه ی مادرمازهرابودکه بالگدبردرخانه ای زدکه عزراییل بدون اجازه حضرتش واردنشد!!!!!!



شخص بهت زده علامه رانگاه میکردوهیچ نگفت


:: برچسب‌ها: فتح عمربن خطاب اززبان علامه امینی رضوان الله , فتح , عمر, بن, خطاب, از, زبان, علامه, امینی, رضوان, الله ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:49



*ندامت خلیفه غاصب اول

چهار شنبه 20 فروردين 1393

ندامت خليفه اول


عبد الرحمن بن عوف به هنگام بيمارى ابوبكر به ديدارش رفت و پس از سلام و احوال‌پرسى، با او گفت و گوى كوتاهى داشت.

ابوبكر به او چنين گفت:من در دوران زندگى بر سه چيزى كه انجام داده‌ام تأسف مى‌خورم ، دوست داشتم كه مرتكب نشده

بودم ،يكي از آن‌ها هجوم به خانه فاطمه زهرا بود ، دوست داشتم خانه فاطمه را هتك حرمت نمى‌كردم؛ اگر چه آن را براى جنگ


بسته بودند...

مدارک بیان کننده ندامت خلیفه اول از هجوم به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در اواخر عمرش از منابع اهل سنت


1. المقدسی ، الاحادیث المختاره ، ص 88 ، رقم 12

2. الطّبراني ، المعجم الكبير ، ج ، ص 62 ، رقم 43 ، دار احياء التراث العربي

3. الطّبري ، تاريخ ، ج 3 ، ص 215 ، مؤسه عزّالدين ، بيروت ج 2 ، ص 619

4. الذّهبي ، تاريخ الاسلام ، عهد خلفاء الرّاشدين ، ص 117 ، دارالكتاب العربي .

5. الذّهبي ، ميزان الاعتدال ، ج 3 ، ص 108 ، رقم 5763 .

6. العقیلی ، الضعفاء الکبیر ، ج 3 ، ص 420

7. هیثمی ، مجمع الزوائد ، ج5 ، ص 366

8. السيوطي ، جامع الاحادیث ، ص 100

9. المسعودي ، مروج الذهب ، ج 2 ، ص 308 ، دارالمعرفه ، بيروت ج 1 ، ص 414

10. ابن قتيبيه الدّينوري ، الامامه و السياسه ، ج 1 ، ص 18 ، القاهره .

11. المتّقي الهندي ، كنز العمّال ، ج 5 ، ص 632 ، رقم 14113 ( ج 3 ، ص 35 ) و منتخب كنز ، ج 2 ، ص 171 .

12. ابن عبد ربّه ، عقد الفريد ، ج 4 ، ص 268 ، القاهره ج 3 ، ص 69

13. ابا عبيد ، الاموال ، ص 124 ، دارالفكر للبطاعة و النشر .

14. ابن عساكر ، تاريخ دمشق ، شرح حال ابوبكر .



:: برچسب‌ها: 9 ندامت خلیفه غاصب اول , 9, ندامت, خلیفه, غاصب, اول ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:47



دانلود کتاب همراه با راستگویان

دو شنبه 23 دی 1392

عنوان کتاب: همراه با راستگویان
نویسنده: تیجانی، دکتر سید محمد
معرفي:
این کتاب بر خلاف دیگر کتابهای دکتر تیجانی که در نقد مذهب اهل تسنن می باشند، به دنبال تبیین و توضیح اعتقادات مترقی شیعی است و در صدد است تا پاسخ بسیاری از اتهاماتی را که به مذهب تشیع وارد می سازند پاسخ گفته و دروغ پردازی های آنان را بر ملا کند.
ایشان در این کتاب در ابتدا به ذکر مهمترین عقاید هر دو گروه سنی و شیعه پرداخته و با استفاده از دلایل عقلی و قرآنی اثبات می کنند که برای هر انسان خردمند و فهمیده ای، پذیرش عقاید شیعه بسیار آسان و سهل است؛ بر خلاف عقاید اهل سنت! از جمله این عقاید می توان به موارد زیر اشاره نمود:
عقیده دو گروه درباره خداوند متعال، اعتقاد درباره نبوت، امامت، خلافت، اعتقادات در مورد قضا و قدر، اختلاف در سنتهای نبوی و ... .
در بخش دوم از کتاب، نویسنده به ذکر پاره ای از عقاید شیعه که از نظر اهل سنت، نکوهیده شده است پرداخته و با دلایل قرآنی و روایات مورد پذیرش خودِ اهل سنت به دفاع از این اعتقادات می پردازد. از جمله این اعتقادات می توان به موارد زیر اشاره نمود:
مساله عصمت و علم ائمه اطهار، بداء، تقیه، متعه یا ازدواج موقت، سجده بر خاک، جمع بین دو نماز، مساله رجعت و ...
تصاویر کوچ شده (Thumbnails) پیوست شده تصاویر کوچ شده (Thumbnails) پیوست شده برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  help_f54.jpg
مشاهده: 15
حجم:  43.8 کیلو بایت  
فایل های پیوست شده


:: برچسب‌ها: دانلود کتاب همراه با راستگویان, دانلود, کتاب, همراه, با , راستگویان, دکتر محمد تیجانی, دکتر, محمد, تیجانی,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 20:39



دانلود کتاب «راهی به سوی حقیقت»

دو شنبه 23 دی 1392

دانلود نسخه HTML کتاب، با حجم 126 کیلو بایت

دانلود نسخه PDF  کتاب ، با حجم 361 کیلو بایت



:: برچسب‌ها: دانلود کتاب راهی به سوی حقیقت, دانلود , کتاب , «, راهی, به, سوی, حقیقت, »,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 20:6



دانلود کتاب های ارزشمند شیعی

دو شنبه 23 دی 1392


1- کتاب ارزشمند الغدیر جلد 1 تا 11 (کل جلد های آن)

دانلود کتاب با حجم 3 مگا بایت

2- غدير شناسى و پاسخ به 72 سئوال پيرامون غدير.

دانلود کتاب با حجم 75 کیلو بایت

3- کتاب واقعه غدیر و پاسخ به شبهات.

دانلود کتاب با حجم 200 کیلو بایت

4- کل کتاب نهج البلاغه امام علی (علیه السلام).

دانلود با حجم 1.2 مگا بایت

5- کتاب علی کیست؟

دانلود کتاب با حجم 411 کیلو بایت

6- کتاب قضاوت های مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام).

دانلود کتاب با حجم 373 کیلو بایت

7- پيشگوئيهاى امير المؤمنين علی (عليه السلام).

دانلود کتاب با حجم 631 کیلو بایت

8- الگوهاى رفتارى امام على ، جلد 1 تا 14.

دانلود کتاب با حجم 1.9 مگا بایت

9- اميرمؤمنان على (ع) از ديدگاه شخصيت هاى برجسته.

دانلود کتاب با حجم 225 کیلو بایت

10- اهل بيت در آيه تطهير.

دانلود کتاب با حجم 162 کیلو بایت

11- اهل بيت كليد مشكل ها.

دانلود کتاب با حجم 250 کیلو بایت

12- آشنايى با فرق و مذاهب اسلامى.

دانلود کتاب با حجم 189 کیلو بایت

13- حقیقت گمشده.

دانلود کتاب با حجم 420 کیلو بایت

14- حلیة المتقین.

دانلود کتاب با حجم 398 کیلو بایت

15- کتاب داستانهاى بحارالانوار .

دانلود کتاب با حجم 373 کیلو بایت

16- موعود شناسى و پاسخ به شبهات.

دانلود کتاب با حجم 446 کیلو بایت

17- آثار و بركات صلوات در دنيا، برزخ و قيامت.

دانلود کتاب با حجم 123 کیلو بایت

18-تشيّع چيست ؟ و شيعه كيست ؟

دانلود کتاب با حجم 363 کیلو بایت


19-دانلود «ليالي بیشاور» با حجم 735 کیلو بایت


20-دانلود «ثم اهتديت» با حجم 160 کیلو بایت



:: برچسب‌ها: دانلود کتاب های ارزشمند شیعی, دانلود , کتاب , های, ارزشمند , شیعی,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 20:2



آنگاه هدایت شدم

دو شنبه 23 دی 1392


   عنوان: آنگاه هدایت شدم

  نویسنده: محمد تیجانی تونسی

    مترجم: سید جواد مهری

    تعداد صفحات: 170

    زبان:  فارسی

    نوع فایل:  PDF

    حجم:   1.36 مگابایت

 
 

توضیحات:
کتابی در مورد خود دکتر محمد تیجانی است که سنی بودند ایشون و سپس با تحقیق و تفحص های فراوان  شیعه می شوند.
کتاب بسیار معروفی در باب مناظره بین شیعه و اهل سنت...



دانلود با لینک مستقیم:


پسوورد: www.readbook.ir

(دقت کنید همه ی حروف کوچک وارد شود)



:: برچسب‌ها: آنگاه هدایت شدم, آنگاه, هدایت, شدم, دکتر محمد تیجانی, دکتر, محمد, تیجانی, یک, سنی, واقعی, که, شیعه, شد,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 18:13



مجموعه تصویری خطبه غدير

سه شنبه 17 دی 1392

مجموعه تصویری خطبه غدیر در سال ۱۳۸۶ توسط گروه فرهنگی امیدواران تهیه شده است.
 
فصل اول خطبه غدیر
 
فصل اول خطبه غدیر
پخش آنلاین
  

  دریافت فایل با لینک مستقیم 

        منبع: گروه فرهنگی امیدواران

 

 



:: برچسب‌ها: مجموعه تصویری خطبه غدير, مجموعه , تصویری, خطبه , غدير, توسط گروه فرهنگی امیدواران, توسط, گروه , فرهنگی, امیدواران,
ادامه ی مطلب ...

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 18:51



کلیپ تصویری بر اوج منبر

سه شنبه 17 دی 1392

کلیپ تصویری بر اوج منبر

با صدای صادق طهرانی زاده

ساخته شده توسط : گروه هنری منجی کلیپ

 
دریافت فایل با لینک مستقیم [حجم فایل: 69 مگابایت] [نوع فایل: mp4]
منبع: گروه هنری منجی کلیپ


:: برچسب‌ها: کلیپ تصویری بر اوج منبر, کلیپ, تصویری, بر, اوج , منبر,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 18:45



قرآن

دو شنبه 16 دی 1392

قرآن

مجموعه چهارده قطعه تصویری شامل زیارت امین الله و چند زیارت مخصوص امیر المومنین علیه السلام، قرآن، تیتراژ جهت استفاده در جشنهای غدیر، چند کلیپ شاد و … می باشد.
قصه شوق به مناسبت عید غدیر سال ۱۳۸۶در گروه فرهنگی امیدواران تولید شده است. 
 
1251235627_geseeh-shog2
مشاهده آنلاین
 

  دریافت فایل با لینک مستقیم منبع: گروه فرهنگی امیدواران



:: برچسب‌ها: قرآن, مجموعه, چهارده , قطعه , تصویری , شامل , زیارت , امین الله, و , چند, زیارت, مخصوص, امیر المومنین , علیه السلام، قرآن، تیتراژ , جهت , استفاده , در , جشنهای , غدیر، چند , کلیپ, شاد, و … می باشد, ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:27



قصه شوق

دو شنبه 16 دی 1392

تیتراژ

مجموعه چهارده قطعه تصویری شامل زیارت امین الله و چند زیارت مخصوص امیر المومنین علیه السلام، قرآن، تیتراژ جهت استفاده در جشنهای غدیر، چند کلیپ شاد و … می باشد.
قصه شوق به مناسبت عید غدیر سال ۱۳۸۶در گروه فرهنگی امیدواران تولید شده است. 
 
تیتراژ

مشاهده آنلاین

 
\"\"

 



:: برچسب‌ها: مجموعه, چهارده , قطعه , تصویری , شامل , زیارت , امین الله, و , چند, زیارت, مخصوص, امیر المومنین , علیه السلام، قرآن، تیتراژ , جهت , استفاده , در , جشنهای , غدیر، چند , کلیپ, شاد, و … می باشد, ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:23



امیرالمؤمنین

دو شنبه 16 دی 1392

امیرالمؤمنین

- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اگر مردم می‏دانستند که علی از چه زمانی امیرمؤمنان نامیده شد هرگز فضائل او را انکار نمی‏کردند. وی آن‏گاه این لقب گرفت که آدم میان روح و جسد بود (و هنوز آفرینش او کامل نگشته بود)، و آن‏گاه که خداوند (در عالم ذر از آفریدگان اقرار گرفت و) فرمود: "آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا". فرمود: "من پروردگار شما هستم، و محمّد پیامبر شماست، و علی امیر شما.".( ینابیع المودة 2 / 63.)



:: برچسب‌ها: امیرالمؤمنین, علی, علیه, السلام,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 21:11



داستانی از کودکی حضرت علی علیه السلام

دو شنبه 16 دی 1392

اين داستان از قول استاد فرحزاد و ايشان از قول ملا اسماعيل سبزواري بيان نموده اند :

روزي فاطمه بنت اسد مادر حضرت علي عليه السلام به امير المومنين كه فرزند آخر بوده وكوچك بوده مي گويد: من اين علي كوچولو را خيلي دوست دارم .

علي عليه السلام در جواب مادر بزرگوارشان مي فرمايد :به من نگو علي كوچولو من كوچولو نيستم.

مادر: شما كوچولو نيستي؟؟!


نه من از جلوترها بوده ام

مادر: يعني شما از من بزرگ تري ؟

حضرت اميرالمومنين مي فرمايد: من يه نمونه را براتون تعريف مي كنم . تا بداني من كوچولو نيستم .


مادر يادتون هست موقعي كه يك دختر جواني بودي وبا چند تا از دوستان براي تفريح بيرون شهر رفته بوديد ومردي همراه شما نبود. ودر آن بيابان شيري به شما حمله كرد؟ يادتون هست ؟ مادرش :گفت بله

امير المومنين فرمود يادتون هست از ترس به وحشت افتاده بوديد؟مادرش گفت :بله حضرت اميرفرمود: يك جوان آمد ونهيبي به شير زد وشير  رفت وشما نجات پيدا كرديد.

وشما گردنبندتان را بيرون آورديد وگفتيد اين هديه وجايزه  شماست  آيا همه اين حرف ها درسته ؟ مادرشان گفتند بله

 آنگاه امير المومنين دست در آستين كردند و همان گردنبند را به مادرشان دادند.

 (قصه پنج تن آل عبا با ساير انسان ها فرق دارد حتي حضرت آدم خدا را به پنج تن قسم داد تا بخشيده شد)

 

 



:: برچسب‌ها: داستانی از کودکی حضرت علی علیه السلام, داستانی, از , کودکی, حضرت, علی, علیه السلام,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 21:4



دانلود کتاب المراجعات سید شرف الدین به صورت pdf

یک شنبه 24 آذر 1392

المراجعات یا المراجعات رهبری امام علی در قرآن و سنت یکی از کتب شیعه‌است که توسط عبدالحسین شرف الدین موسوی نوشته شده‌است.

در سال ۱۳۳۱ هجری قمری، نویسنده کتاب به مصر رفته و با شیخ سلیم بشری، رئیس دانشگاه الازهر دیدار می‌کند. این دیدار باعث مباحثه آن دو در حول اعتقادات شیعه و سنی می‌شود که به صورت 112 نامه ادامه پیدا می‌کند.[۱].

آنچه زیبایی این کتاب را دوچندان کرده رعایت ادب و احترام طرفین است. این کتاب، بر خلاف بسیاری از مباحثات - که پر است از اهانت‌ها و هتک حرمت‌ها- بدون کوچکترین شائبه ای از توهین و با انصاف متقابل تالیف گشته است و این امر اهمیت خواندن این کتاب را برای هر انسان حقیقت جو، دوچندان می کند.

این کتاب یکی از کتب مهم شیعه است که به اعتقاد آن‌ها دارای موضع و منابع قوی و مستدل با لحن روان است[۱].

 

 برای دانلود اینجا کلیک کنید 



:: برچسب‌ها: دانلود کتاب المراجعات سید شرف الدین به صورت pdf, دانلود, کتاب, المراجعات, سید, شرف, الدین , به , صورت, pdf,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 11:19



فضائل علی علیه السلام در صحیح مسلم (1)

دو شنبه 18 آذر 1392

 

کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری از معتبرترین کتب حدیثی نزد اهل سنت می باشد و اکثریت اهل سنت بلکه همه آنان معتقدند که هر چه در این دو کتاب آمده است صحیح می باشد و هیچ مشکلی ندارد.

در حدیث شماره ۲۴.۴ کتاب صحیح مسلم باب فضائل علی بن ابیطالب رضی الله عنه آمده است که:

2404.  حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بن عَبَّادٍ وَتَقَارَبَا في اللَّفْظِ قالا حدثنا حَاتِمٌ وهو بن إسماعيل عن بُكَيْرِ بن مِسْمَارٍ عن عَامِرِ بن سَعْدِ بن أبي وَقَّاصٍ عن أبيه قال أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بن أبي سُفْيَانَ سَعْدًا فقال ما مَنَعَكَ ان تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ فقال أَمَّا ما ذَكَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ له رسول اللَّهِ ص فَلَنْ اسبه لان تَكُونَ لي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ الي من حُمْرِ النَّعَمِ سمعت رَسُولَ اللَّهِ ص يقول له خَلَّفَهُ في بَعْضِ مَغَازِيهِ فقال له عَلِيٌّ يا رَسُولَ اللَّهِ خَلَّفْتَنِي مع النِّسَاءِ وَالصِّبْيَانِ فقال له رسول اللَّهِ ص أَمَا تَرْضَى ان تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ من مُوسَى الا انه لَا نُبُوَّةَ بَعْدِي وَسَمِعْتُهُ يقول يوم خَيْبَرَ لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ الله وَرَسُولُهُ قال فَتَطَاوَلْنَا لها فقال ادْعُوا لي عَلِيًّا فَأُتِيَ بِهِ ارمد فَبَصَقَ في عَيْنِهِ وَدَفَعَ الرَّايَةَ إليه فَفَتَحَ الله عليه وَلَمَّا نَزَلَتْ هذه الْآيَةُ ( فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ ) دَعَا رسول اللَّهِ ص عَلِيًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فقال اللهم هَؤُلَاءِ أَهْلِي .

 

معاویه به سعد بن ابی وقاص اعتراض کرد که چرا علی علیه السلام را ناسزا نمی گوید ؟ و سعد در جواب معاویه گفت وقتی سه فضیلت از فضائل علی را به یاد می آورم مانع می شود که به او ناسزا بگویم که اگر من یکی از آن سه فضیلت را داشتم از شترهای سرخ مو برایم بهتر بود و آن سه خصلت عبارتند از:

۱. پیغمبر در برخی از جنگ ها علی را جانشین خود در مدینه قرار داد و علی به او گفت: آیا مرا جانشین خود در بین زنان و کودکان قرار می دهی؟ پیغمبر فرمود: آیا راضی نیستی که تو نسبت به من مثل هارون نسبت به موسی باشی با این تفاوت که بعد از من پیغمبری نخواهد بود.

۲. در روز خیبر از پیغمبر شنیدم که می فرمود: فردا این پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسولش او را دوست دارند و او نیز خدا و رسول را دوست دارد. و ما منتظر بودیم که او چه کسی خواهد بود و آن روز پیغمبر علی را فرا خواند و علی نزد پیغمبر آمد در حالیکه به چشم درد مبتلا بود در این هنگام پیغمبر از آب دهانش بر چشم علی مالید و چشم دردش بهبود یافت و سپس پرچم را به دست او داد و او به کمک خداوند خیبر را فتح کرد.

۳. وقتی آیه ( فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ ) (آل عمران:۹۳) نازل شد پیغمبر (ص)علی و فاطمه و حسن و حسین رضی الله عنهم را نزد خود فرا خواند و سپس فرمود: خدایا اینان اهل من هستند.



:: برچسب‌ها: فضائل علی علیه السلام در صحیح مسلم, فضائل, علی, علیه السلام , در, صحیح , مسلم, ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 22:38



اماکن تخریب شده توسط وهابیت

جمعه 14 آذر 1392

اماکن تخریب شده وهابیت

آنچه که مسلم به نظر می رسد از این قرار است که بر هم زدن نظم سیاسی کشور سوریه نه تنها به لحاظ سیاسی و نظامی سایر کشورهای منطقه و به خصوص همسایگان این کشور را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه خطر دیگری نیز این روزها متوجه کشورهای منطقه شده است که عبارت است از یک جنگ تمام عیار مذهبی و دینی.

به گزارش بولتن نیوز، تعرض به ساحت قدسی حرم عقیله اهل بیت حضرت زینب سلام الله علیها، پرده دیگری از اهداف پشت پرده حمله به سوریه و معارضین تروریست را به نمایش گذاشت که خطر آن اگر بیشتر از مشائل نظامی و امنیتی نباشد، کمتر از آن نیز نیست.

تبارشناسی تروریست های سوری حکایت از آن دارد که بنیان های معرفتی وهابی و سلفی در آنها تبلور دارد و همین موضوع است که خطر جنگ مذهبی را تقویت می نماید.

نگاهی به سیر هتک حرمت به قبور مقدس در سوریه نیز نشان می دهد که این افراد تنها مقدسات تشیع را مورد هدف قرار نداده اند بلکه حتی نزدیک ترین صحابه پیامبر اسلام نیز از این خطر مصون نمی باشد.

دقیقا چند ماه قبل بود که قبر «حجر بن عدی» از نزدیک ترین صحابه پیامبر اسلام نیز مورد تخریب و هتک حرمت این افراد قرار گرفت که در آن برهه از زمان نیز سکوت مجامع بین المللی اسلامی سوالاتی فراوانی را برانگیخت.

بررسی اسامی اماکن مقدسی که توسط وهابیون تخریب شده است نشان از اوج انحراف عقیدتی در این فرقه ضاله دارد که در آن حتی اسامی اماکن مقدس سایر ادیان نیز به چشم می خورد و مختصری از آن بدین شرح است:



- تخریب بارگاه ائمه بقیع در قبرستان بقیع

- تخریب حرم امام حسین(ع)

- تخریب حرم همسران پیامبر

- تخریب مسجد سلمان

- تخریب مسجد البغله

- تخریب خانه حمزه(ع)

- تخریب حرم ابوذر و ربذه

- تخریب مسجد تنیة الوداع

- تخریب مسجد الرایة (پرچم)؛

- تخریب خانه امام سجاد(ع)

- تخریب حرم حضرت حوا(س)

- تخریب حرم عبدالله پدر پیامبر

- تخریب حرم دختران رسول خدا

- تخریب محله و کوچه ی بنی هاشم

- تخریب حرم حلیمه دایه ی پیامبر (ص)

- تخریب خانه ی حضرت زهرا(س) در مکه

- تخریب مصلای رسول خدا (ص) در کنار کعبه

- تخریب حرم مطهر امامی‌ن عسكر یین در سامرا

- تخریب مسجد و ضریح علی بن امام صادق(ع)

- تخریب خانه ام هانی محل شروع معراج پیامبر(ص)

- تخریب حرم اجداد پیامبر عبدمناف و هاشم و عبدالمطلب

- تخریب شعب ابی طالب جایگاه نفس الزکیه در مکه مکرمه

- تخریب حرم بستگان ائمه و رسول خدا تخریب حرم مادر پیامبر

- تخریب مسجد عتبان بن ملک که مصلای رسول خدا (ص) بود

- تخریب جاده ای که غار حراء را به مسجد الحرام وصل می‌ کرد

- تخریب خانه ی تولد حضرت رسول خدا(ص) در پشت کوه صفا

- تخریب مقبره ی حضرت خدیجه (س) تخریب جایگاه شق القمر

- تخریب خندقی که در جنگ خندق به دست مسلمی‌ن کنده شده بود

- تخریب دیوار دور شهر مدینه که توسط عضدالدوله دیلمی‌ بنا شده بود

- تخریب حرم ام البنین تخریب حرم آمنه بنت وهب و مادر پیامبر اکرم (ص)

- تخریب مسجد جواثا اولین مسجدی که بعد از مسجد النبی در آن نماز جمعه برگزار شد.

تخریب نشانه ورود و خروج فاطمه بنت اسد مادر امی‌رالمؤمنین پس از تولد آن حضرت از کعبه

- تخریب خانه امام صادق(ع) که سابقاً منزل حارثة بن نعمان بود و محل ازدواج های پیامبر(ص)

- تخریب حرم ابراهیم پسر پیامبر که در زمان رسول خدا ساخته و خود رسول خدا با دستان خودشان آن را تعمیر نمودند و عثمان بن مظعون

- تخریب حرم ابوطالب یار باوفای پیامبر و فاطمه بنت اسد که پیامبر شخصاً آن را ساخته بودو زیارت گاه قرار داد

- تخریب حرم اصحاب رسول خدا همچون جابر بن عبدالله و مقداد و اسامه و سعد بند معاذ و بیست نفر دیگر از صحابه ایشان

- تخریب مسجد ردالشمس؛ همان مسجدی است که در آن خورشید به دستور پیامبر(ص) و به اذن خدا به وسط آسمان آمد تا حضرت علی(ع) نماز عصرش را در زمان فضیلتش به جا آورد. مکانی در کوه ذباب بود که پیامبر خدا (ص) از آنجا بر کندن خندق نظارت می‌ کردند

- تخریب مسجد حضرت عباس بن علی(ع) در روستای مطیرفی در احساء/ مسجد جوانان در احساء، دومین مسجدی که پس از مسجد رسول الله در آن نماز جمعه برگزار شد

- تخریب حرم مطهر شهدای احد و حمزه سیدالشهدا(ع) عمو و برادر رضاعی پیامبر(ص)؛ پیامبر(ص) در داغ عموی بزرگشان فرمود: از این روز سخت تر در زندگی شان نخواهند داشت.

- حرم مطهر شهدای فخ که به فرماندهی حسین بن علی(ع)، نسل چهارم امام مجتبی(ع) صورت پذیرفت. این واقعه 108 سال بعد از واقعه ی کربلا علیه بنی عباس اتفاق افتاد که امام جواد(ع) در وصف آن مصیبت عظیم می‌ فرمایند: بعد از واقعه ی کربلا هیچ کشتاری عظیم تر از واقعه ی فخ نبود.

-تخریب حرم شهدای حره که دو سال بعد از واقعه کربلا و حمله ی یزید به مدینه در دفاع از مدینه الرسول به دست سپاه انبوه شام به شهادت رسیدند و بعد از شهادت آنان، به مدینه حمله کردند و موجب شد تا هزاران تن از مردم مدینه در خون خود غلط بزنند.

- تخریب مقبره حضرت عیسی(ع) از پیامبران الهی در روستای اوجام در فطیف تخریب قبور شهدای بدر که بنای یادبود آن به دست شخص رسول خدا ساخته شده بود.

- تخریب خانه حضرت خدیجه (س) که جایگاه نزول وحی و محل تولد حضرت زهرا(س) و محل ازدواج رسول خدا (ص) و محل رحلت حضرت خدیجه(س) و محل زندگی پیامبر(ص( تا روز هجرت بود. در این خانه اتاقی بود که خزینه ی حضرت خدیجه (س) بود که همه وقف اسلام شد. بعد ها زهرای اطهر در این اتاق می‌ نشست و شخصاً گندم آسیاب می‌ کرد و نان می‌ پخت و سختی ها را متحمل می‌ شد. اتاق دیگر این خانه محل عبادت رسول خدا (ص) و محل نزول وحی بود. اتاقی هم برای رسیدگی به امور مسلمی‌ن در آنجا وجود داشت.

- تخریب خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در مدینه که محل حضور مکرر حضرت رسول خدا(س) و محل ولادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع). همچنین محل نزول آیه ی تطهیر و حدیث کساء

- تخریب خانه ابوایوب انصاری اولین اقامتگاه پیامبر(ص) در مدینه که حدود هفت الی دوازده ماه محل نزول وحی بود تا مسجد قبا و اتاقهایش ساخته شود

- تخریب خانه ارقم (دارالخیزران) در دامنه کوه صفا؛ پناهگاه رسول خدا(ص) و نقطه آغاز نشر و گسترش احکام اسلام و اولین عبادتگاه مسلمی‌ن در مکه

- تخریب بیت الاحزان و گنبد بالای آن؛ بیت الاحزان خانه ای است که حضرت زهرا(س) در آنجا به سوگ پدرش می‌ گریست.

- تخریب بارگاه های متعدد در قبرستان بقیع خانه ام المؤمنین حضرت خدیجه بنت خویلد در مکه مکرمه

- تخریب جایگاه عهد نامه مشهور رسول خدا (ص) با مشرکان که آن عهدنامه توسط موریانه خورده شد به جز بسم الله

- تخریب قبرستان المعلی در مکه مکرمه که بارگاه و مقبره برخی از اهل بیت علهیم السلام و یاران پیامبر در آن قرار دارد.

- تخریب قبور بسیاری از علمای و عرفای شافعی مذهب در کردستان ایران و...

- به آتش کشیدن مقام جعفر بن ابیطالب معروف به جعفر طیار در جنوب اردن

حال سوال اصلی این جاست که در صورت تفوق این گروه بر سوریه و کل منطقه، پیروان سایر ادیان و مقدسات آنها در چه درجه ای از امنیت خواهند بود و آیا اصلا امکان ادامه حیات برای آنها وجود خواهد داشت؟!

قدر مسلم آن است که این فرقه مذهبی هیچ حد و حدودی در تخریب آثار و افکار سایر ادیان و مذاهب برای خود قائل نیست و آتشی که آنها امروز در سوریه برمی افروزند به زودی دامان کل منطقه و ادیان ساکن در آن را خواهد گرفت.


:: برچسب‌ها: اماکن, تخریب, شده, وهابیت, اماکن تخریب شده توسط وهابیت,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:27



دانلود ۳۰ تصویر با موضوع امام علی علیه السلام

جمعه 21 تير 1392

دانلود ۳۰ تصویر با موضوع امام علی علیه السلام


این مجموعه طرح شامل :

خوشنویسی،تصویر سازی،عکس،گراف،کاشیکاری و … می باشد.

سایت های منبع :

شیعه والپیپر،شیعه آرت و منتظرآرت



:: برچسب‌ها: دانلود , ۳۰ , تصویر, با , موضوع, امام, علی, علیه , السلام , امام علی علیه السلام,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 3:21



دانلود مناجات حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در مسجد کوفه توسط: استاد سماواتی

جمعه 21 تير 1392

دانلود مناجات حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در مسجد کوفه


توسط: استاد سماواتی


جهت دانلود بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید.
مستقیم
(11.26mb)



جهت دانلود مختصری (بخشی) از مناجات بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید.
مستقیم
(2.25mb)



توجه:
- فرمت فایل mp3 می باشد.
- منبع:shiabooks.ir/category/cat-16#



جهت تعجیل در فرج:


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم



:: برچسب‌ها: دانلود , مناجات, حضرت, امیرالمومنین , علی , (علیه السلام), در, مسجد , کوفه , توسط, :, استاد , سماواتی ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 3:7



نرم افزار عاشق ترین معشوق (حضرت علی علیه السلام)

جمعه 21 تير 1392

این نرم افزار توسط سایت گفتگوی دینی طراحی شده است و از امکانات آن میتوان به مقالات، پیامکهای علوی، اشعار مدح مولا، کتابهای رایانه، صوتی و تصویری، نرم افزارهای موبایل، زیارت انلاین و .. اشاره کرد و ویژگی دیگر این برنامه پرتابل بودن آن است که نیازی به نصب برنامه ندارد.

نرم افزار اسلامی عاشق ترین معشوق

دانلود با حجم ۲٫۶ مگابایت

در صورت خرابی لینک دانلود بالا از لینک زیر استفاده کنید

دانلود از سرور میهن دانلود

رمز : www.mihandownload.com

منابع: اسلام دانلود و میهن دانلود



:: برچسب‌ها: دانلود, نرم افزار, عاشق , ترین, معشوق, (, حضرت , علی, علیه, السلام, ), مقالات, پیامکهای , علوی, اشعار , مدح , مولا, کتابهای, رایانه, صوتی , و , تصویری, نرم , افزارهای , موبایل, زیارت, انلاین,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 3:4



دانلود کتاب پیشگوییهای حضرت علی (ع )

جمعه 21 تير 1392

نام کتاب : پیشگوییهای حضرت علی ع

مولف:سید محمد نجفی یزدی

فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


:: برچسب‌ها: دانلود, کتاب , پیشگویی , های , حضرت علی , (ع ), سید محمد نجفی یزدی,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 3:0



دانلود کتاب معجزات و کرامات امام علی علیه السلام

جمعه 21 تير 1392

نام کتاب : معجزات و کرامات امام على (ع)

مولف : عباس عزیزى

فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


:: برچسب‌ها: دانلود , کتاب , معجزات, و , کرامات, امام علی, علیه السلام, عباس عزیزى,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 2:58



دانلود کتاب خاطرات حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام

جمعه 21 تير 1392

نام کتاب: خاطرات امیرالمومنین (ع)

مولف : شعبان خان صنمی

فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


:: برچسب‌ها: دانلود, کتاب , خاطرات , حضرت , امیرالمؤمنین , علی, علیه السلام,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 2:56



1001 داستان از زندگانى امام على (عليه السلام )

جمعه 21 تير 1392


نام کتاب : 1001 داستان از زندگانى امام على (عليه السلام )

مولف: محمد رضا رمزى اوحدى

خبر تولد على (ع )

امام صادق (عليه السلام ) فرمود: هنگامى كه پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم از مادر متولد شد، فاطمه بنت اسد نزد همسر خود ابوطالب (پدر على (عليه السلام ) آمد و مژده تولد پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم را به او داد، ابوطالب به او فرمود: يك سبت (روزگار دراز و طولانى ) صبر كن من هم مژده تولد مانند آن را كه جز نبوت ندارد، به تو خواهم داد، آنگاه امام فرمود: سبت مدت سى سال است و فاصله زمانى بين تولد پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم تا تولد اميرالمؤ منين (عليه السلام ) سى سال بود.(7)

فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


:: برچسب‌ها: 1001 , داستان, از , زندگانى, امام على, (عليه السلام ) ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 2:54



₪₪ دانلود کتاب - حضرت علی علیه السلام ₪₪

جمعه 21 تير 1392

نام کتاب : زندگی نامه حضرت علی (ع)

فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


:: برچسب‌ها: دانلود, کتاب - حضرت, علی , علیه السلام,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 2:51



دانلود کتاب الگوهای رفتاری امام علی علیه السلام (جلد2)

جمعه 21 تير 1392

عفو اهانت کننده
پس از شکست مردم بصره، عایشه را در منزل بزرگِ قبیله، عبداللّه بن خلف خزاعى، که در جنگ جمل کشته شده بود جاى دادند.
عبداللّه در زمان خلیفه دوّم کاتب دیوان بصره بود، زن او صفیّه، دختر حارث بن طلحه بود.
حضرت امیر المؤمنین على علیه السلام پس از ورود به بصره دو رکعت نماز در مسجد جامع بصره خواند و سپس به سوى خانه عبداللّه، جایگاه عایشه رفت.
وقتى امام على علیه السلام وارد خانه مى شد، صفیّه زن عبداللّه با گریه و زارى به حضرت امیر المؤمنین على علیه السلام اهانت ها کرد.
امّا امام على علیه السلام چیزى نفرمود، و به اطاق عایشه رفته، اهانت هاى صفیّه را به عایشه گوشزد فرمود، و آنگاه که از خانه خارج مى شد، باز صفیّه به حضرت اهانت کرد، بگونه اى که یاران حضرت امیر المؤمنین على علیه السلام تحمّل خود را از دست دادند، و آن زن را تهدید کردند، که امام على علیه السلام فرمود:

(هرگز تعرّض به زنان خیرى براى ما نخواهد داشت .)(*)

پاورقی:

* تارخ طبرى ج 3 ص 543، و مستدرک الوسائل ج 2 ص 251

 

 

برگرفته از:

کتاب الگوهای رفتاری امام علی علیه السلام (جلد2) (دانلود کتاب)

 

 

جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

 

 



:: برچسب‌ها: دانلود, کتاب , الگوهای , رفتاری, امام علی, علیه السلام, (جلد2), صفیه, عایشه, اهانت, بصره, خلیفه, عبدالله,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 2:37



نام کتاب: قضاوت های امام علی (ع)

سه شنبه 18 تير 1392

وب سایت فارسی زبان برای دانلود ها | www.4downloads.ir
نام کتاب: قضاوت های امام علی (ع)
نویسنده: آیه الله شیخ محمد تقی شوشتری
تعداد صفحات: ۱۷۳
فرمت کتاب: PDF
زبان کتاب: فارسی  

حجم فایل: 2.20 مگابایت
رمز عبور: www.4downloads.ir
مرجع: htttp://4downloads.ir


:: برچسب‌ها: نام, کتاب: قضاوت, های, امام علی (ع), بسیار, زیبا, و, خواندنی,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 19:34



گوشه ای از فضایل حضرت علی (ع) در قرآن

دو شنبه 20 خرداد 1392

جهت آشنایی بیشتر با فضایل و مناقب حضرت علی (ع) در قرآن و سنت پیامبر نگاهی مختصر وگذرا به منابع اهل سنت در این باره می‌اندازیم :[1]


فضایل حضرت علی (ع) در قرآن

1- إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ
(من ترا امام و رهبر مردم قرار دادم)
سوره بقره، آیه 124
شافعی ابن مغازلی در کتاب المناقب، ص 276 به سند خود از عبدالله بن مسعود روایت کرده که گفت : رسول خدا فرمود : "من از دعای پدرم ابراهیم هستم.”
گفتیم : ای رسول خدا چگونه از دعای پدرت ابراهیم هستی؟

امیرالمومنین علی (علیه السلام)

فرمود : خداوند به ابراهیم (ع) وحی کرد که : "انی جاعلک للناس اماما” ابراهیم خوشحال شد و گفت : "پروردگارا از دودمان من نیز امامانی مثل من قرار بده.”

 

خداوند به ابراهیم وحی فرستاد : "ای ابراهیم من عهدی به تو نمی‌دهم که به آن وفا نکنم” عرض کرد: "خدایا آن چه عهدی است که اگر به من عطا کنی وفا نکنی؟”
فرمود : "من پیمان امامت را به ستمکاران از دودمان تو نمی‌بخشم.”

 

ابراهیم عرض کرد: "ستمکارانی که این پیمان به آنها می‌رسد، کیانند؟”
به او فرمود : "کسی که برای بتی سجده و عبادت کند.”

 

ابراهیم عرض کرد : "پروردگارا من و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدار.”
پیامبر (ص) فرمود : "دعای ابراهیم به من و علی منتهی شد و هیچ یک از ما در مقابل بتی هرگز سجده نکردیم پس خداوند مرا برای خود پیامبر و علی را وصی اخذ کرد.”


2- إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ
(تو تنها بیم دهنده‌ای و برای هر گروهی هدایت کننده)

 

سوره رعد، آیه 7
ابن عباس روایت کرده :
چون این آیه نازل شد، پیامبر دستش را بر سینه خود زد و فرمود: "منهم منذر” (انذار یعنی هدایت با دعوت) و سپس به شانه علی اشاره کرد و فرمود: "انت الهادی یا علی بک یهتدی المهتدون من بعدی” (یا علی تویی هادی و به وسیله تو بعد از من هدایت یافتگان هدایت می‌شوند).1

3- عَمَّ یَتَسَاءلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ
(از چه چیز سئوال کنند از داستان بزرگ)
سوره نبا، آیات 1و2
رسول خدا فرمود : "منظور ولایت علی بن ابیطالب است که از آنها درباره آن در قبر سؤال می‌شود و هیچکس در شرق و غرب عالم، در بر و بحر از دنیا نمی‌رود مگر این که فرشتگان از او دربارة ولایت امیرمؤمنان سؤال می‌کنند و به میت می‌گویند : کیست پروردگارت؟ چیست دینت؟ و کیست پیامبرت؟ و کیست امام تو؟”2

4- اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ
(ما را به راه راست هدایت کن)
سوره حمد آیه 6
حضرت پیامبر فرمود : "صراط مستقیم، صراط محمد و آل محمد است.”3
از ابن عباس رسیده که پیامبر (ص) به علی (ع) فرمود : "ای علی تو راه روشن و همان راه راست و پشتوانه و پناه مؤمنان (یعسوب المؤمنین) هستی.”4

5- وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ
(از میان مردم کسی است که جان خود را برای طلب خشنودی خدا می‌فروشد و خدا نسبت به بندگان مهربان است.)
سوره بقره، آیه 207 (آیه لیلة المبیت)
ابوسعید خدری می‌گوید : همان شبی که پیامبر (ص) مهاجرت کردند به غار رفتند علی در بستر پیامبر خوابید. خداوند به جبرئیل و میکائیل فرمود: "بین شما برادری برقرار کردم عمر یکی از شما از دیگری طولانی‌تر است کدامیک از شما حاضر است برای دیگری فداکاری کند و از مقداری از عمرش درگذرد؟” هیچکدام حاضر نشدند. خداوند متعال فرمود : "شما مانند علی بن ابیطالب نیستید من بین او و پیامبر برادری قرار دادم و علی در بستر پیامبر خوابید و ایثار نمود و جانش را فدای پیامبر کرد. بسوی زمین بروید و او را از شر دشمنان محافظت نمایید.” وقتی جبرئیل کنارسر و میکائیل پایین پای علی قرار گرفتند، جبرئیل گفت : "بَخٍّ بَخٍّ مَن مِثلُکَ یابن ابیطالب” (به به خوشا به حال تو ای پسر ابوطالب، خداوند به واسطه تو بر ملائکه مباهات می‌کند) و در این هنگام آیه فوق نازل شد و به همین دلیل این شب تاریخی را لیلة المبیت نامیده‌اند.5

6- الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ
(آنانکه اموال خود را شب و روز و نهان و آشکار، انفاق می‌کنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان برای آنان خواهد بود و نه بیمی برای آنان است و نه اندوهگین می‌شدند.)
سوره بقره، آیه 274
از ابن عباس نقل شده است که این آیه در شأن علی نازل شده است.6

7- وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ
(تأویل قرآن را جز خدا و راسخین در دانش نمی‌داند.)
سوره آل عمران، آیه 7
انس از پیامبر اسلام (ص) نقل کرده که پیامبر (ص) فرمود : بعد از من، علی عالم‌ترین مردم است برای تعلیم و تأویل قرآن.7

8- فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ
(پس هر که با تو پس از دانشی که تو را آمده باشد محاجّه کند. بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان خودمان و خودتان را فرا خوانیم و سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.)
سوره آل عمران، آیه 61 (آیه مباهله) 8

9- أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنَآ آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَآتَیْنَاهُم مُّلْکًا عَظِیمًا
(مردم بر آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده رشک می‌ورزند در حقیقت ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنان ملکی بزرگ بخشیدیم.)
سوره نساء، آیه 54
از ابن عباس نقل شده: این آیه در مورد پیامبر و علی نازل شده است فضل در پیامبر همان نبوت است و در علی همان امامت.9
جعفربن محمد (ع) درباره «واتیناهم ملکاً عظیما» فرمود : «در میان امت امامانی هستند که اطاعت از آنها اطاعت از خداست و نافرمانی از آنها نافرمانی خدا»10

10- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً
(ای کسانیکه ایمان آورده‌اید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولی الامر که از شما هستند را اطاعت کنید.)
سوره نساء، آیه 59
(رجوع به صفحه 47)

11- إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ
(ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانیکه ایمان آورده‌اند همان کسانیکه نماز بر پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می دهند.)
سوره مائده، آیه 55
(رجوع به صفحه 79)

12- الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا
(امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمت خود بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم)
سوره مائده، آیه 3

- یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ
(ای پیامبر آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان اگر چنین نکنی امر رسالت را ادا نکرده‌ای.)
سوره مائده، آیه 67
آیات فوق درباره ولایت و جانشینی حضرت علی (ع) می‌باشد و به صفحه 50 رجوع شود.

13- الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلْبِسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ
(کسانیکه ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده‌اند آنان در امن هستند و آنان راه یافتگانند.)
سوره انعام، آیه 82
از ابن عباس نقل است که :
"الذین آمنوا یعنی کسانیکه تصدیق به توحید کردند یعنی علی بن ابی طالب (ع) و "لم یلبسوا” یعنی آلوده و مخلوط نشد (مانند "لم تلبسون الحق بالباطل” یعنی حق و باطل با هم مخلوط نمی‌شوند.) "ایمانهم بظلم” یعنی ایمانشان به ظلم یعنی شرک آلوده نشد.
سپس این عباس می‌گوید : به خدا قسم هیچ کس به خدا ایمان نیاورد مگر بعد از شرک، غیر از علی که او ایمان بخدا آورد بدون اینکه به اندازه چشم زدنی به خدا شرک بورزد.
"اولئک لهم الامن” یعنی از عذاب و در آتش در امان هستند.
"و هم مهتدون” یعنی آنها به بهشت هدایت می‌شوند و علی اول کسی است که به خدا ایمان آورد.”11

14- قُلْ فَلِلّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاء لَهَدَاکُمْ أَجْمَعِینَ
(بگو برای خدا حجت بالغه است.)
سوره انعام، آیه 149

انس نقل می‌کند که پبیامبر فرمود : من و علی حجت بر امت هستیم در روز قیامت.12
15- یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
(ای پیامبر بس است ترا خدا و آنکه پیرویت کردند از مؤمنان)
سوره انفال، آیه 64
جابربن عبدالله انصاری نقل کرده که : "و من اتّبعک من المؤمنین.” علی بن ابی طالب است و او در رأس مؤمنین است.13

16- وَأَذَانٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الأَکْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَرِیءٌ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ
(و این اعلامی است از جانب خدا و رسولش به مردم در روز حج اکبر که خدا و رسولش از مشرکان بیزار است.)
سوره توبه، آیه 2 (آیه برائت)

[1] - اکثر مطاب برگرفته از دو کتاب : امام علی (ع) در قرآن از دیدگاه اهل سنت، ابوالفضل یغمائی، انتشارات احسن الحدیث، چاپ اول، 1378 و سیمای علی به روایت اهل سنت، ترجمه علی والسنة، تألیف سید هاشم بحرانی، ترجمه محمد امینی، انتشارات قدر، 1364 ش، که بطور خلاصه ذکر شده است. علاقمندان می‌توانند علاوه بر دو کتب فوق به کتب زیر مراجعه نمایند :
احقاق الحق شوشتری، امام علی (ع) در قرآن آیه الله شیرازی، امام علی (ع) در قرآن نجفی شاکری، الغدیر علامه امینی، تفسیر المیزان، تفسیر مجمع البیان.

 

ولایت از آن علی ابن ابیطالب است

 



:: برچسب‌ها: گوشه, ای, از, فضایل, حضرت, علی, (ع) , در, قرآن,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 1:39



۴۰ آیه قرآن در شأن حضرت علی(ع) از دیدگاه اهل سنت...

دو شنبه 20 خرداد 1392

بی شک علی علیه السلام اولین گرونده به دین مبین اسلام ، جانشین بلا فصل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دارای فضائل و مناقب فراوان است . آنچه در پیش رو دارید برگزیده ای از مناقب امیرالمومنان علی بن ابی طالب اولین امام و مقتدای شیعیان از منظر قرآن از دیدگاه اهل سنت است .علی علیه السلام از منظر قرآن مؤمنی آراسته ، مجاهدی بی نظیر ، ایثارگری مخلص ، که آیاتی چون مباهله ، تطهیر ، اکمال دین ، نجوا و … نور افشانی می کند . ابن عبای مفسر بزرگ قرآن قائل است که در قرآن کریم ۳۰۰ آیه در شأن و فضائل علی بن ابیطالب و ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد برادران اهل سنت ما به ۱۰۰ آیه آن اعتراف دارند از این ۱۰۰ آیه ما ۴۰ آیه را گلچین کرده و در اختیار برادران و خواهران ایمانی خود عرضه می کنیم.

۱ – « فتَلَقی آدَمُ مِن رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیهِ اِنَّهُ هُوَ التَّوابُ الرَّحیمُ »

« سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت ، ( و با آنها توبه کرد ) و خداوند توبه او را پذیرفت ، چرا که خداوند توبه پذیر و مهربان است . »

سیوطی درتفسیر آیه : فتلقی آدم من ربه کلمات در سوره بقره می گوید : « ابن بخار از ابن عباس روایت کرده گفت : من از رسول خدا (ص) پرسیدم این کلماتی که آدم از خدا تلقی کرد و خدا به احترام آن کلمات توبه اش را پذیرفت چه بود ؟ فرمود : سوگند به حق ، محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین بود . »

۲ – « وَ فِی الاَرضِ قَطِعٌ مُتَجاوِراتٌ وَ جَنّاتٌ مِن اَعناب »

« و در روی زمین ، قطعاتی در کنار هم قرار دارد که با هم متفاوتند ، ( و نیز ) باغهائی از انگور و زراعت و نخلها ، ( و درختان میوه گوناگون که گاه بر یک پایه می رویند و گاه بر و پایه ، ( و عجیب تر آنکه ) همه آنها از یک آب سیراب می شوند ، و یا این حال بعضی از آنها را از جهت میوه بر دیگری برتری می دهیم . در اینها نشانه هایی است برای گروهی که عقل خویش را بکار می گیرند . »

۳ – « اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّوُنَ عَلَی النَّبِیِّ یا اَیُها الَّذینَ امَنوا صَلّوُ عَلَیهِ وَ سَلِّموُا تَسلیماً »

« و خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستند ، ای کسانی که ایمان آورده اید ، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم ( فرمان او ) باشید » صحیح مسلم بسند خود از ابن مسعود انصاری روایت کرد که گفت : روزی رسول خدا (ص) بر ما وارد شد در حالیکه ما در مجلس سعد بن عباده نشسته بودیم ، بشیر پسر سعد عرضه داشت : یا رسول الله به حکم قرآن کریم مأمور شده ایم بر تو صلوات بفرستیم ، چگونه صلوات بفرستیم ؟

رسول خدا سکوت کرد تا آنجا که گفتم ای کاش بشیر این سوال را نکرده بود ، آنگاه رسول خدا فرمود : بگویید :

اَلَّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ بارِکَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارِکتَ عَلی اِبراهیمَ فیِ العالَمینَ انَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ .

۴ – وَ قَرنَ بُیُتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجنَ الجاهِلیَّهِ وَالاُولَی اَقِمنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکوةَ و اَطِعنَ اللهَ وَ رَسوُلَهُ اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهِّرَکُم تَطهیراً


« و در خانه های خود بمانید و همچون دوران جاهلیت نخستین ( در میان مردم ) ظاهر نشوید ، و نماز را بر پا دارید و زکات را بپردازید و خدا و رسولش را اطاعت کنید ، خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد . »

صحیح مسلم از صفیه دختر شیبه روایت کرد ، که گفت : عایشه گفت روزی بامدادان رسول خدا (ص) در حالیکه پتویی خال خال از مو بر دوش داشت در منزل نشسته بود که حسن بن علی و بعد از او حسین بن علی و بعد از او حسین و بعد از لحظه ای فاطمه و در آخر علی بر او آمدند . و آن جناب ایشان را در زیر آن پتو جای می داد وقتی همه جمع شدند این آیه ( … انما یرید … تطهیرا ) را تلاوت کرد .

۵ – «اَفَمَن کانَ عَلی بَیَّنَهٍ مِن رَبِّهِ وَ یَتلوُهُ شاهِدٌ مِنهُ وَ مِن قَبلِهِ کِتابُ مُوسی اِماماً وَ رَحمَهً اولئِکَ یُومِنوُنَ بِهِ وَ مِن یَکفُر بِهِ مِنَ الاَحزابِ فَالنَّارُ مَوعِدُهُ فَلاتَکُ فی مِریَهٍ مِنهُ اِنَّهُ الحَقُّ مِن رَبِّکَ وَ لکِنَّ اَکثَرَ النّاسِ لا یُومِنوُنِ .

« آیا آن کس که دلیل آشکاری از پروردگار خویش دارد و بدنبال آن شاهدی از سوی او می باشد و پیش از آن کتاب موسی که پیشوا و رحمت بود ( گواهی بر آن می دهد همچون کسی است که چنین نباشد ) ؟ ! آنها ( حق طلبان و حقیقت جویان ) به او ( که دارای این ویژگیهاست ) ایمان می آورند ! و هر کس از گروههای مختلف به او کافر شود ، آتش وعده گاه اوست ! پس تردیدی در آن نداشته باش که حق است از پروردگارت ولی بیشتر مردم ایمان نمی آوردند . »!

سیوطی در دُرّ منثور در ذیل این آیه می گوید : ابن ابی حاتم و ابن مردویه و ابونعیم در کتاب المعرفه از علی بن ابیطالب (ع) روایت کرده که فرمود : هیچ مردی از قریش نیست مـگر آنکه

درباره اش طائفه ای از آیات قرآن نازل شده :

مردی عرضه داشت : درباره تو چه نازل شده ؟ فرمود : مگر در سوره هود نخوانده ای ( افمن کان علی بینه … ) رسول خدا (ص) بر بینه ای از پروردگارش بود ؛ و من شاهدی از خاندانش .

۶ – اِن تَتُوبا اِلیَ اللهِ فَقَد صَغَت قُلُوبُکُما وَ اِن تَظاهَرا عَلَیهِ فَاِنَّ اللهَ هُوَ مَوَلاهُ وَ جِبریلُ وَ صالحُ المُومنینَ وَ المَلائِکَهُ بَعدَ ذلِکَ ظَهیرٌ .»

« اگر شما ( همسران پیامبر ) از کار خود توبه کنید ( به نفع شماست ، زیرا ) دلهایتان از حق منحرف گشته ، و اگر بر ضد او دست به دست هم دهید ، ( کاری از پیش نخواهید برد ) زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند » . سیوطی در الدرمنثور در ذیل این آیه از ابن مردویه ، از اسماء بنت عمیس روایت کرده که در معنای جمله ( و صالح المومنین ) گفته : مراد علی بن ابیطالب است .

۷ – «للنَجعَلَها لَکُم تَذکِرَهٌ وَ تَعِیَهآ اُذُنٌ واعِیَهٌ .»

« تا آن را وسیله تذکری برای شما قرار دهیم و گوشهای شنوا آن را دریابد و بفهمد . »

ابن جریر طبری در تفسیرش بسند خود از مکحول روایت کرده که می گفت : رسول خدا (ص) بعد از آنکه این آیه را خواند ، رو کرد به علی (ع) و فرمود : از خدا خواسته ام تا آن را گوش تو قرار دهد ، آنگاه علی (ع) فرمود : از آن به بعد هیچ کلامی از رسول خدا (ص) نشنیدم که فراموشش کنم.

۸ – «اَلَّذینَ یُنفِقُونَ اَموالَهُم بِالَّلیلِ وَ النَّهارِ سِراً وَ علانیهً فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم وَ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنُونَ .»

« آنها که اموال خود را شب و روز پنهان و آشکار انفاق می کنند مزدشان نزد پروردگارشان است نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند . »

ابن اثیر جذری صاحب اسد الغابه به دو طریق از مجاهد از ابن عباس ، روایت کرده که در ذیل آیه فوق گفته : این آیه در حق علی بن ابیطالب (ع) نازل شد ، چه آن جناب چهار درهم داشت که یکی

را در شب و یکی را در روز ، یکی را سری و یکی را آشکار انفاق کرده بود .

۹ – «اِنَّ الَّذینَ اَمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَیَجعَلُ لَهُم الرَّحمنُ وُدّاً .»

« مسلماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند خداوند رحمان محبتی برای آنها در دلها قرار می دهد ! » .

ریاض النضره می گوید و یکی از آنها – یعنی از آیاتی که در شأن علی (ع) نازل شده آیه : ( سیجعل لهم الرحمن ودا ) می گوید که ابوحنیفه گفته : هیچ مؤمنی در دنیا باقی نمی ماند مگر آنکه در دلش محبتی از علی (ع) و اهل بیت او خواهد بود .

۱۰ – «اِنَّ الَّذینَ اَمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ اوُلئِکَ هُم خَیرُ البَریَّهِ . »


« ( اما ) کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند ، بهترین مخلوق ( خدا ) یند . »

سیوطی در درّ منثور در ذیل آیه مورد بحث از ابن عسا کراز جابربن عبدالله روایت کرده که گفت : نزد رسول خدا (ص) بودیم که علی (ع) آمد و رسول خدا (ص) به ما فرمود : به آن خدایی که جانم بدست اوست این که می آید و شیعیانش هر آینه و به یقین رستگاران در روز قیامتند آنگاه این آیه ( ان الذین آمنوا …. خیرالبریه ) نازل شد و به همین جهت اصحاب رسول خدا (ص) بهر وقت علی را می دیدند می گفتند خیرالبریه دارد می آید .

۱۱ – «اَجعَلتُم سقایَهَ الحاجِّ وَ عِمارَهَ المَسجِدِ الحَرامِ کَمَن امَنَ بِاللهِ وَالیَومِ الاَخِرِ وَ جاهَدَ فی سَبیلِ اللهِ وَ اللهُ لا یَهدی القَومَ الظّالِمینَ .»

« آیا سیراب کردن حجاج و آباد ساختن مسجدالحرام را همانند ( عمل ) کسی قرار دادید که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و در راه او جهاد کرده است ! ( این دو نزد خدا برتر است ؛ و آنها پیروز و رستگارند ! »

سیوطی ( در درّ منثور ) در ذیل آیه شریفه مورد بحث گفته ، ابونعیم در کتاب فضائل الصحابه و ابن عسا کراز انس روایت کرده اند که گفت : عباس و شیبه صاحب اختیارات کعبه با یکدیگر افتخار می کردند ، عباس می گفت : من از تو شریفترم چون من امین خانه خدا و خزینه دار آنم ، آیا اگر تو از من شریفتر بودی چرا مردم تو را امین بر اینکار ندانستند و مرا امین دانستند ؟ علی (ع) از این تفاخر خبردار شد و هر یک افتخار خود را بر آن جناب نقل کرد . داوری خواستند آن جناب فرمود : دعواتان نشود من از هر دوی شما شریفترم ، چه من اولین کسی هستم که ایمان آورده مهاجرت کرد ، پس آن دو نفر به اتفاق علی (ع) خدمت رسول خدا (ص) رفتند و داستان خود باز گفتند ، رسول خدا (ص) چیزی در پاسخشان نفرمود لاجرم برگشتند ، بعد از چند روز آیه شریفه ( اجعلتم سقایه الحاج … ) بر پیامبر اسلام نازل شد .

۱۲ – « وَ قِفوُهُم اِنَّهُم مَسئوُلُونَ .»

« آنها را نگهدارید که باید بازپرسی شوند . »

صواعق المحرقه می گوید : چهارمین آیه که در شان علی بن ابیطالب نازل شد آیه ( وقفوهم انهم مسئولون ) است ، می گوید :

دیلمی از ابن سعید خدری روایت کرده که رسول خدا (ص) این آیه را خواند و فرمود : مسئول از ولایت علی (ع) هستند ، آنگاه می گوید : مقصود واحدی هم که در تفسیر این آیه گفته :

روایت شده که مسئول از ولایت علی و اهل بیت علیه السلام هستند همین روایت است چون خدای تعالی پیغمبر خود را فرماید تا به خلق اعلام کند : که در برابر تبلیغ رسالت به غیر از مودت قربای او مزدی نمی خواهد و معنای این آیه است که ایشان را می پرسند آیا اهل بیت پیغمبر را آنطور که می بایستی دوست داشتید یا نه ؟ و آنطور که رسول خدا (ص) درباره شان سفارش کرده بود عمل کردید یا خیر ، بلکه در عوض حق آنان را ضایع نموده از احقاقش مضاعقه کردید . پس منظور از سوال مطالعه آثار است .

۱۳ – «یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنوُا مِن یَرتَدَّ مِنکُم عَن دینهِ فَسَوفَ یَاتِی بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَ یُحِبُّونَهُ اَذِلَّهٍ علَی المُومنینَ اَعِزَّه عَلَی الکافرینَ یُجاهِدوُنَ فیِ سَبیلِ اللهِ وَ لا یَخافوُنَ لَومَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضلُ اللهِ یُؤتیهِ مَن یَشَاءُ اللهُ واسِعٌ علیمٌ .»

« ای کسانی که ایمان آورده اید ! هر کس از شما ، از آئین خود باز گردد ، به خدا زیانی نمی رساند ، خداوند جمعیتی را می آورد که آنها را دوست دارد و آنان ( نیز ) او را دوست دارند ، در برابر مؤمنان متواضع ، و در برابر کافران سر سخت و نیرومندند ؛ آنها در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند . این فضل خداست که به هر کس بخواهد ( و شایسته ببیند ) می دهد و ( فضل ) خدا وسیع ، و خداوند داناست .

فخر رازی در تفسیر کبیر در ذیل آیه فوق می گوید : جمعی گفته اند : این آیه درباره علی (ع) نازل شده و دلیل بر آن ۲ وجه است اول اینکه رسول خدا (ص) وقتی خواست رایت جنگ خیبر را بدست آن جناب بدهد روز قبلش فرمود : فردا رایت جنگ را به مردمی میدهم که خدا و رسول را دوست می دارد و خدا و رسول او را دوست می دارند ، و این نشانی همان نشانی است که در آیه مورد بحث آمده پس قهراً مقصود از کلمه قوم در آیه شریفه کسی به غیر از علی (ع) نمی تواند باشد.

دوم اینکه بعد از آیات مورد بحث آیه ولایت یعنی ( انَّما وَلیُّکم اللهُ وَ رَسولَهُ والذینَ اَمَنوُا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلوهَ وَ یؤتونَ الزَّکوهَ وَ هم راکِعوُنِ ) .

قرار دارد که بدون هیچ تردیدی درباره علی (ع) نازل شده پس بهتر است بگوئیم آیات قبل از آن نیز درباره آن جناب است .

۱۴ – «یا اَیِّهَا الَّذینَ امَنوُا اتَّقوا اللهَ وَ کوُنوُا مَعَ الصّادقینَ .»

« ای کسانی که ایمان آورده اید از ( مخالفت فرمان ) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید ! »

سیوطی ( در درّ منثور ) در ذیل آیه مورد بحث می گوید : ابن عباس روایت کرده که گفت : منظور از صادقین علی بن ابیطالب (ع) است نیز می گوید : ابن عسا کرازابی جعفر (ع) روایت کرده که در تفسیر آیه ( کونوا مع الصادقین ) فرمود : منظور این است که با علی بن ابیطالب باشید .

۱۵ – «وَ ما اَرسَلنا مِن قَبلَکَ اِلّا رِجالاً نُوحی اِلَیهِم فَاسئَوُا اَهلَ الذِّکرِ کُنتُم لا تَعلَموُن .»

« و پیش از تو ، جز مردانی که به آنها وحی می کردیم نفرستادیم .

اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید ( تا تعجب نکنید از اینکه پیامبر اسلام از میان همین مردان برانگیخته شده است ) !

تفسیر ابن جریر طبری در ج ۱۷ ص ۵ به سند خود از جابر جعفی روایت کرده که گفت : وقتی این آیه نازل شد علی (ع) فرمود اهل ذکر مائیم .

۱۶ – «وَ اَذانٌ مِنَ اللهِ وَ رَسوُلِهِ اِلیَ النّاسِ یَومَ الحَجِّ الاَکبَرِ اَنَّ اللهَ بریٌ مِنَ المُشرکینَ وَ رَسوُلُهُ فاِن تُبتُم فَهُوَ خَیرٌ وَ اِن تَوَلَّیتُم فَاعلَموُا اَنَّکُم غَیرُ مُعجِزِیَ اللهِِ وَ بَشِّرِ الَّذینَ کَفَروُا بِعَذابٍ اَلیمٍ .»

« و این ، اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به ( عموم ) مردم در روز حج اکبر ( روز عید قربان ) که : خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند ! با این حال توبه کنید برای شما بهتر است ! و اگر سرپیچی نمایید ، بدانید شما نمی توانید خدا را ناتوان سازید ( و از قلمرو قدرتش خارج شوید ) ! و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده ! »

سیوطی در درّ منثور در ذیل آیه شریفه می گوید : ابن ابی حاتم از حکیم بن حمید روایت کرده که گفت : علی بن حسین (ع) به من فرمود : برای علی (ع) در کتاب خدا نامی است که مردم آن را نمیدانند ، پرسیدم آن کدام است ؟ فرمود : مگر نشنیدی آیه ( و اذان من الله … ) به خدا سوگند اذان همو است .

۱۷ – «فَما یُکَذِّبُکُ بَعدُ بالّدینِ .»

« پس چه چیز سبب می شود که بعد از این همه ( دلایل روشن ) روز جزا را انکار کنی ؟! »

صاحب تاریخ بغداد ج دوم ص ۹۷ سند خود از انس روایت کرده که سوره ( تین ) بر رسول خدا (ص) نازل شد سخت خوشحال شد به حدی که شدت شادمانیش بر همه ما معلوم گشت آنگاه بعدها از ابن عباس تفسیر سوره را پرسیدم گفت اما منظور از کلمه ( تین ) سرزمین شام است تا آنجا که گفت منظور از دین در جمله ( فما یکذب بعد بالدین ) علی بن ابیطالب است .

۱۸ – «اِنَّ اللهَ اصطَفی آدَمَ وَ نُوحاً آلَ اِبراهیمَ وَ آلَ عِمرانَ عَلَی العالِمینَ .»


« خداوند ، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد . »

فخر رازی در تفسیر کبیر خود در ذیل آیه شریفه روایت کرده که علی (ع) فرمود : رسول خدا (ص) هزار باب علم به من آموخت که خودم نیاز هربابی هزار باب دیگر استنباط کردم . ( استیعاب ج دوم ص ۴۳۶ ) می گوید : معاویه همواره مسائلی که برایش پیش می آمد می نوشت و از علی (ع) می پرسید و چون شنید که آن جناب را کشتند گفت : فقه و علم با مرگ پسر ابوطالب مُرد ؛ برادرش عتبه به او گفت : اهل شام این حرف را از تو نشنوند ، گفت : ول کن .

۱۹ – «اَفَمَن وَعَدناهُ وَعداً حَسَناً فَهُوَ لاقیِه کَمَن مَتَّعناهُ مَتاعَ الحَیاهِ الدُّنیا ثُمَّ هُوَ یَومَ القِیامَهِ مِنَ المُحضَرینَ .»

« آیا کسی که به او وعده نیکو داده ایم و به آن خواهد رسید ، همانند کسی است که متاع زندگی دنیا به او داده ایم سپس روز قیامت ( برای حساب و جزا ) از احضار شدگان خواهد بود ؟! »

تفسیر ابن جریر طبری ج ۲ ص ۶۲ به سند خود از مجاهد روایت کرده که گفت : آیه ( افمن وعدناه ) درباره حمزه و علی بی ابیطالب و ابی جهل نازل شده و محب طبری در کتاب ریاض النضره ج دوم ص ۲۰۷ آنرا آورده و مجاهد گفته است این آیه درباره علی (ع) و حمزه و ابی جهل نازل شده است .

۲۰ – «اَفَمَن شَرَحَ اللهُ صَدرَهُ لِلاِسلامِ فَهُوَ عَلَی نُورِ مِن رَبِّهِ فَوَیلٌ لِلقاسِیَهِ قُلُوبُهُم مِن ذِکرِ اللهِ اوُلئِکَ فی ضَلالٍ مُبینٍ .»

« آیا کسی که خدا سینه اش را برای اسلام گشاده است و بر فراز مرکبی از نور الهی قرار گرفته ( همچون کوردلان گمراه است ؟! ) وای بر آنان که قلمهایی سخت در برابر ذکر خدا دارند ! آنها در گمراهی آشکاری هستند » .

( ریاض النضره ج ۲ ص ۲۰۷ ) می گوید و یکی از آیات نازله در فضل علی (ع) آیه ( افمن شرح الله صدر … ) است که در مقایسه میان علی و حمزه و ابوطالب و اولاد او که دچار قساوت بودند نازل شده است.

۲۱ – «مِنَ المُؤمنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوُا تَبدیلاً .»

« در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده اند ؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند ( و در راه او شربت شهادت نوشیدند ) و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند » .

صواعق المحرقه می گوید : از علی (ع) هنگامی که بر منبر کوفه قرار داشت از این آیه سوال شد ، فرمود : این آیه درباره من و عمویم حمزه و پسر عمویم عبیده بن حارث بن عبدالمطلب نازل شد ، چه عبیده در روز بدر شهید شد و حمزه در جنگ احد به شهادت رسید و من منتظرم تا شقی ترین امت این را با خون این رنگین کند ، آنگاه اشاره به ریش خود و سپس بسر خود نمود فرمود : این عهدی است که حبیب من ابوالقاسم به من سپرده است .

۲۲ – «وَالَّذی جاءَ بِالصَّدقِ وَ صَدَّقَ بِهِ اوُلئِکَ هُمُ المُتَّقُونَ .»

« اما کسی که سخن راست بیاورد و کسی که آن را تصدیق کند ، آنان پرهیزکارانند »

سیوطی در درّ منثور در ذیل این آیه شریفه می گوید : ابن مردویه ازابی هریره روایت کرده که رسول خدا (ص) فرمود : ( والذی جابالصدق ) منم و ( صدق به ) علی بن ابیطالب است .

۲۳ –« مَرَجَ البَحرِینِ یَلتَقیِانِ بَینَهما بَرزَخٌ لا یَبغِیانِ . فَبِاَیَّ ءالاء رَبِّکُما تُکَذِّبانِ . یَخرُجُ مِنهُما اللُّؤلُوءُ وَ المَرجانُ .»
« دو دریای مختلف ( شور و شیرین – گرم و سرد ) را در کنار هم قرار داد ، در حالی که با هم تماس دارند » در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند ( و به هم نمی آمیزند ) ! پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید ؟! از آن دو لؤلؤ خارج می شوید .

سیوطی در در منثور در تفسیر این آیه می گوید : ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده که گفت : منظور از دو دریا در آیه ( مرج البحرین یلتقیان … ) علی و فاطمه و منظور از برزخ در جمله ( بینهما برزخ لا یبغیان ) رسول خدا است و مراد از لؤلؤ و مرجان در جمله ( یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان ) حسن و حسین (ع) است.

۲۴ – «اِلَّا الَّذینَ امَنوُا وَ عَمِلوُا الصّالِحاتِ وَ تَواصُوا بِالحَقِّ وَ تَواصوُا بِالصَّبرِ .»

« مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند ، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند . » !

سیوطی در درّ منثور تفسیر سوره عصر می گوید : ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده که منظور از ( والعصر – ان الانسان لفی خسر ) اباجهل بن هشام و مقصود از جمله ( الا الذین امنوا و عملوا الصالحات ) علی (ع) و سلمان است .

۲۵ – «وَهُوَ الَّذی خَلَقَ مِنََ المَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَبَاً وَ صِهراً وَ کانً رَبُّکَ قدیراً .»

« او کسی است که از آب ، انسانی را آفرید ، سپس او را نسب و سبب قرار داد ( و نسل او را از این دو طریق گسترش داد ) و پروردگار تو همواره توانا بوده است . »

شبلنجی صاحب نورالابصار می گوید : و از محمد بن سیرین روایت شده که گفت : این آیه درباره رسول خدا (ص) و علی بن ابیطالب که پسر عم و شوهر دختر او است نازل شده که هم از راه نسب مربوط به آن جناب است و هم از راه صهر یعنی دامادی .

۲۶ – «وَ الَّذینَ یُؤذُونَ المُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ بِغَیرِما اکتَسَبُوا فَقَدِ احتَمَلُوا بُهتاناً وَ اِثماً مُبیناً .»


« و آنان که مردان و زنان با ایمان را به خاطر کاری که انجام نداده آزار میدهند ، بار بهتان و گناه آشکاری را به دوش کشیده اند . »

زمخشری در کشّاف در تفسیر آیه شریفه می گوید : بعضی از مفسرین گفته اند : این آیه درباره پاره ای از منافقین نازل شده که علی (ع) را اذیت نمودند ، واحدی هم در کتاب خود ( اسباب النزول ص ۲۷۳ ) می گوید : مقاتل گفته این آیه درباره دشمنان علی بن ابیطالب نازل شده ، چه آنکه عده ای از منافقین همواره او را اذیت می کردند .

۲۷ – «اِنَّ الَّذینَ اَجرَموُا کانوا مِنَ الَّذینَ امَنُوا یَضحَکوُنَ .»

« بدکاران در دنیا پیوسته به مؤمنان می خندیدند . »

رمخشری در کشاف در تفسیر آیه نامبرده می گوید : بعضی گفته اند : روزی علی بن ابیطالب با چند

نفر از مسلمانان می آمد ، جمعی از منافقین که سر راه ایشان بودند به یکدیگر اشاره نموده خندیدند ، بعد که نزد رفقای خود رفتند گفتند : قه قه قه ما امروز اصلح ( کسی که جلوی سرش مو ندارد ) را دیدیم ، آنها نیز خنده را سر دادند و در این ماجرا هنوز علی (ع) نزد رسول خدا نرسیده بود که این آیه بر آن حضرت نازل شد .

۲۸ – «یا اَیُّها الرَّسوُلُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعصِمُکِ مِنَ النّاسِ اَنَّ لا یَهدیِ القَومَ الکافِرینَ .»

« ای پیامبر ! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً ( به مردم ) برسان ! و اگر نکنی ، رسالت او را انجام نداده ای ! خداوند تو را از ( خطرات احتمالی ) مردم ، نگاه می دارد ، و خداوند ، جمعیت کافران ( لجوج ) را هدایت نمی کند . »

( فخر رازی در تفسیر کبیر خود ) در ذیل آیه شریفه ( یا ایها الذین بلغ ما انزل … ) میگوید : دهم یعنی وجه دهم از وجوهی که مفسرین در نزول این آیه ذکر کرده اند این است که در فضیلت علی بن ابیطالب نازل شد و همین که نازل شد رسول خدا (ص) دست او را گرفت و فرمود : هر که من مولای او بودم علی مولای اوست . بار الها دوستی کن با کسی که با او دوستی کند و دشمنی کن با کسی که با او دشمنی کند و بعد از آن عمر چون علی را دید گفت : گوارا باد برایت ای پسر ابیطالب که مولای من و مولای هر مومن و مومنه شدی . فخر رازی سپس میگوید : این قول ابن عباس و براءبن عازب و محمد بن علی است .

۲۹ – «ذلِکَ الَّذی یُبَشِّرُ اللهُ عِبادَهُ الَّذینَ ءَامَنوُا وَ عَمِلوُا الصّالحاتِ قُل لا اَسئَلُکُم عَلَیهِ اَجرَاً اِلّا المَوَدَّهَ فی القُربی وَمَن یَفتَرِف حَسَنَهٌ نَزِد لَهُ فیها حُسناً اِنَّ اللهَ غَفُورٌ شکُورٌ .»


« این همان چیزی است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند به آن نوید می دهد ! بگو : من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن نزدیکانم ( اهل بیتم ) ؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد بر نیکیاش می افزایم ، چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است . »

مستدرک الصحیحین به سند خود از علی بن الحسین (ع) خطبه ای را روایت کرده که حسن بن علی (ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارش ایراد فرمود ، و در آن فضایل اهل بیت را بر شمرد تا آنجا که فرمود : من از اهل بیتی هستم که پروردگار عالم مودت ایشان را بر هر مسلمانی واجب کرده ، به پیامبرش دستور داده که ( … قل لا اسئلکم علیه اجراً اِلا الموده فی القربی … )

۳۰ – «وَ مِنَ النّاسِ مَن یَشریِ نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ و اللهُ رَؤُفٌ بِالعِباد .»

« بعضی از مردم ( با ایمان و فداکار ، همچون علی (ع) در « لیله المبیت » به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر (ص) ) ، جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است .

حاکم در ص ۴ جزء ۳ مستدرک از ابن عباس آورده است که :

علی جان خویش را به معرض فروش در آورده و لباس پیامبر را بر تن پوشیده و حاکم در همان صفحه ۴ جزء ۳ مستدرک از علی بن الحسین (ع) نقل کرده ، نخستین کسی که جان خویش را به خاطر رضای خدا در معرض فروش قرار داد علی بن ابیطالب بود که در رختخواب پیامبر (ص) خوابید .

۳۱ – «فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جاءَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعٌ اَبناءَناَ وَ ابناءکُم وَ نِساءَنا و نِساءَ کُم وَ اَنفُسَنا وَ اَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتُ اللهِ عَلَی الکاذِبینَ .»


« هر گاه بعد از علم و دانشی که ( درباره مسیح ) به تو رسیده ( باز ) کسانی با توجه محاجه و ستیز برخیزند ، به آنها بگو : بیائید ما فرزندان خود را دعوت نمائیم ، شما هم فرزندان خود را ؛ ما زنان خویش را دعوت نمائیم ، شما هم زنان خود را ، ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت بر دروغگویان قرار دهیم . »

۳۲ – «سَلامُ عَلی ال یاسیِن . »

« سلام بر ال یاسین »

ابن ماهیار در تفسیرش روایت کرده است از سلیم بن قیس هلالی که حضرت امیرالمومنین (ع) فرمود که : رسول خدا (ص) اسمش یاسین است و مائیم که خدا در شأن ما فرموده است سلام علی ال یاسین.

ابن حجر از فخر رازی نقل کرده است که : اهل بیت حضرت رسول (ص) با آن حضرت مساویند در پنج چیز : در سلام و فرموده است درباره رسول (ص) السلام علیک ایها النبی و در باره اهل بیت که سلام علی ال یاسین و در صلوات بر او و بر ایشان در تشهد و فرمود : در حق رسول (ص) « طه » یعنی با طاهر و در شأن اهل بیت ( و یطهر کم تطهیراً ) و در حرمت تصدق و در محبت در شأن رسول (ص) فاتبعونی یحبکم الله و در شأن اهل بیت قل لا اسالکم علیه …

۳۳ – «وَالسّابِقوُنَ السّابِقوُنَ اوُلئکَ المُقَرَّبوُنَ .»

« ( و سومین گروه ) پیشگامان پیشگامند ، آنها مقربانند ! »

دیلمی در حدیث ۲۹ فصل دوم باب ۹ صواعق ابن حجر نیز آمده است از عایشه و طبرانی و ابن مردویه از ابن عباس نقل کرده اند که پیامبر (ص) فرمود : سبقت گیرندگان سه نفرند سبقت به موسی ، یوشع بن نون است و سبقت گیرنده به عیسی (ع) صاحب یاسین است و سبقت گیرنده به محمد علی بن ابیطالب است موفق به احمد و فقیه بن معازلی نیز از ابن عباس آنرا نقل کرده است .

۳۴ – «لا یَستوی اَصحاب النّار و اَصحاب الجنَّه اصحاب الجنَّه هُمُ الفائِزوُن .»


« هرگز دوزخیان و بهشتیان یکسان نیستند ؛ اصحاب بهشت رستگار و پیروزند ! »

شیخ طوسی در کتاب امالی به سند صحیح از امیرالمومنین (ع) نقل کرده که پیامبر (ص) این آیه را تلاوت کرد آنگاه فرمود : بهشتیان کسانی هستند که در اطاعت از من باشند و پس از من تسلیم فرمان علی (ع) به ولایتش اقرار نمایند . پرسیده شد اصحاب نار ( دوزخیان ) کیانند ؟ فرمود کسی که نسبت به ولایت او خشم ورزد ، نقض عهد کند و با او از در جنگ درآید . ابوالمؤید موفق به احمد از جابر روایت کرد که پیامبر (ص) فرمود : سوگند به آنکه جانم در اختیار اوست این علی و شیعیانش در

قیامت رستگارند .

۳۵ – «وَ یوفون بالنذر و یخافون یوماً کان شره مستطیراً و یعطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیماً و اسیراً انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءً و لا شکوراً .»

« آنها به نذر خود وفا می کنند و از روزی که شر و عذابش گسترده می ترسند و غذای خود را با اینکه به آن علاقه و نیاز دارند ، به « مسکین » و « یتیم » و « اسیر » می دهند ( و می گویند : ما شما را به خاطر خدا اطعام میکنیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی خواهیم ! . »

۳۶ – «یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شیء فردوده الی الله و الرسول ان کنتم تؤمنون بالله و الیوم الا خسر ذلک خیر و احسن تأویلاً .»

ای کسانی که ایمان آورده اید ! اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و الوالامر ( اوصیای پیامبر ) را ! و هر گاه در چیزی نزاع داشتید آن را به خدا و پیامبر باز گردانید ( و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید ! این ( کار ) برای شما بهتر و عاقبت و پایانش نیکوتر است.»

عیالشی روایت کرده است از حضرت باقر در تفسیر آیه شریفه در شأن علی (ع) و ائمه از فرزندان اوست ، خدا ایشان را به جای پیغمبران قرار داده است .

۳۷ –« هوالذی انزل علیک الکتاب منه ایات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه و ابتغاء تأویله و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم یقولون امنا به کل من عند ربنا و ما یذکر الا اولوا الالباب .»

« او کسی است که این کتاب ( آسمانی ) را بر تو نازل کرد که قسمتی از آن آیات « محکم ( صریح و روشن ) است ؛ که اساس این کتاب می باشد ؛ ( و هر گونه پپیچیدگی در آیات دیگر با مراجعه به اینها برطرف می شود ) » .

و قسمتی از آن « متشابه » است ( آیاتی که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر در نگاه اول احتمالات مختلفی در آن می رود ، ولی با توجه به آیات محکم ، تفسیر آنها آشکار می گردد ) اما آنها که در قلوبشان انحراف است به دنبال متشابهانند تا فتنه انگیزی کنند ( و مردم را گمراه سازند ) ؛ و تفسیر ( نادرستی ) برای آنها می طلبند در حالی که تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند ( آنها که به دنبال فهم و درک اسرار همه آیات قرار در پرتو علم و دانش الهی ) می گویند : ما به همه آن ایمان آوردیم ؛ همه از طرف پروردگار ماست . و جز صاحبان عقل ، متذکر نمی شوند ( و این حقیقت را درک نمی کنند ) ( راسخان در علم میگویند ) : پروردگار دلهایمان را بعد از آن که ما را هدایت کردی ( از راه حق ) منحرف مگردان ! و از سوی خود رحمتی بر ما ببخش ، زیرا تو بخشنده ای ! »

ثعلبی در تفسیر کبیر خود از جابر آورده که وقتی این آیه نازل شد علی (ع) گفت : ما اهل ذکر هستیم ، این معنی از سایر ائمه هدی (ع) نیز نقل شد . علامه بحرینی در غایه المرام باب ۳۵ بیش از بیست حدیث صحیح به همین مضموم نقل کرده است. ثقه الاسلام کلینی طبق سند صحیح از اما صادق (ع) نقل کرده که فرمود : ما قومی هستیم که خداوند اطاعت ما را بر مردم واجب ساخته ما راسخان در علم هستیم و ما محسود واقع شده ایم که خداوند فرمود با اینکه به مردم به خاطر آنچه خداوند از فضل خود به آنها بخشیده حسد می ورزند .

۳۸ - «الیوم الکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً .»

« امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم ؛ و اسلام را به عنوان آئین ( جاودان ) شما پذیرفتم »

خیب بغدادی ۴۳ بسند خود از ابی هریره روایت کرده که گفت : هر کس روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد ثواب شصت ماه روزه را برایش می نویسد و این روز غدیر خم است که رسول خدا (ص) دست علی بن ابیطالب را گرفت و فرمود : آیا من ولی مؤمنین نبودم ؟ گفتند : بله یا رسول الله فرمود : هر که من مولای اویم علی مولای اوست ، پس عمربن خطاب گفت ؛ به به یابن ابیطالب به گوارایت باد ای پسر ابیطالب که مولای من و مولای هر مسلمان شدی . پس خدای تعالی این آیه ( الیوم … ) را فرستاد .

۳۹ – « و یقول الذین کفروا لولا انزل علیه و ایه من ربه انما انت منذرو لکل قوم هاد »
کسانی که کافر شدند می گویند : « چرا آیه ( و معجزه ای ) از پروردگارش بر او نازل نشد ؟ تو فقط بیم دهنده ای و برای هر گروهی هداین کننده ای است ، ( و اینها همه بهانه است نه برای جستجوی حقیقت ) » .

امام باقر علیه السلام در ذیل آیه شریفه فرمود :

حضرت رسول صلی الله علیه و آله منذر است و علی علیه السلام هادی است و به خدا سوگند که هدایت کننده از میان ما برطرف نمی شود و پیوسته در میان ما هست تا روز قیامت .

۴۰ – « اهدنا الصراط المستقیم »

« ما را به راه راست هدایت کن »

« ما را به راه راست هدایت کن » معانی الاخبار به سند حسن از حضرت امام صادق (ع) روایت کرده است . در تفسیر ( اهدنا الصراط المستقیم ) فرمود که : صراطمستقیم ، امیرالمومنین است و نشناختن او و دلیل بر این آنست که حق تعالی می فرماید : ( و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم ) یعنی امیرالمومنین (ع) در ام الکتاب که سوره حمد است مذکور است در آیه اهدنا الصراط المستقیم و صراط مستقیم علی (ع) است که عالم است به حکم و معارف ربانی .

 

منبع : http://www.vs666.ir

 



:: برچسب‌ها: ۴۰ , آیه, قرآن , در , شأن, حضرت, علی(ع), از , دیدگاه, اهل, سنت, , , ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 1:27



احادیث پیامبر در باره علی علیه السلامبه صورت خط نوشته های زیبا

سه شنبه 27 فروردين 1392

 

 



:: برچسب‌ها: احادیث , پیامبر , در باره , علی, علیه السلام, به , صورت, خط , نوشته های , زیبا,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 7:27



على (عليه السلام ) از نگاه پيامبر صلى الله عليه و آله

یک شنبه 18 فروردين 1392


رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) فرمود:
ان الله جعل لاءخى عليا فضائل لا تحصى كثره ؛ فمن ذكر فضيله من فضائله مقرا بها غفرالله له ما تقدم . ذنبه و ما تاخر؛ و من كتب فضيله من فضائله لم تزل الملائكه تستغفر له ما بقى لذلك المكتوب رسم ؛ و من استمع الى فضيله من فضائله غفر الله ذنوبه التى اكتسبها بالاستماع ، و من نظر الى كتاب من فضائله غفرالله له ذنوبه التى اكتسبها بالنظر؛
خداوند براى برادرم على فضائلى قرار داده كه از شمارش بيرون است ؛ هر كس يكى از فضائل او را بيان كند و بدان معترف باشد خداوند گناهان گذشته و آينده اش را مى بخشد، و هر كس فضيلتى از فضايل او را بنويسد، تا وقتى كه از آن نوشته اثرى باقى است ، فرشته ها برايش طلب آمرزش ‍ مى كنند، و هر كس به فضايل على گوش سپارد، خداوند گناهانى را كه به وسيله گوش مرتكب شده است عفو مى كند، هر كس به نوشته اى كه در فضيلت على است نگاه كند، گناهانى كه به وسيله چشم انجام داده است مورد آمرزش قرار خواهد گرفت (2)



:: برچسب‌ها: على, (عليه السلام ), از, نگاه , پيامبر, صلى, الله, عليه , و , آله,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 18:44



چرا علی(ع) مامور به صبر شد؟

یک شنبه 18 فروردين 1392

 حضرت علی علیه السلام بارها علت سکوت خودشان را حفظ اسلام بیان می دارند

ایشان بعد از کشته شدن عثمان وقتی به خلافت می رسند می فرمایند :


  همه مردم در
مسجد پیامبر دور هم گرد آمده اند ومنتظر ورود امام هستند. پس

ازمدتی علی، در حالی که شمشیر خود را حمایل کرده بود، از خانه بیرون آمد. همه

دیده ها به سوی او دوخته شده بود تا اینکه در مسند خطابه قرار گرفت وسخنان خود

را پس از حمد وثنای خداوند چنین آغاز کرد:


هان ای مردم، آگاه باشید هنگامی که پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم از

میان ما رخت بربست لازم بود که کسی با ما در باره حکومتی که او پی ریزی کرد نزاع

نکندوبه آن چشم طمع ندوزد، زیرا ما وارث وولی وعترت او بودیم. اما برخلاف انتظار،

گروهی از قریش به حق ما دست دراز کرده، خلافت رااز ما سلب کردند واز آن خود

قرار دادند. به خدا سوگند، اگر ترس از وقوع شکاف واختلاف در میان مسلمانان نبود

وبیم آن نمی رفت که بار دیگر کفر وبت پرستی به ممالک اسلامی باز گردد واسلام

محو ونابود شود، وضع ما غیر این بود که مشاهده می کنید.(1)

همچنین وفتی عازم جنگ جمل می شوند و قصد مقابله با نیروهای عایشه و طلحه وزبیر را

دارند باز از علت سکوت خود می گویندکه :

هنگامی که خداوند پیامبر خود را قبض روح کرد قریش، با خودکامگی، خود را بر ما

مقدم شمرد وما را از حقمان بازداشت. ولی من دیدم که صبر وبردباری بر این کار بهتر

از ایجاد تفرقه میان مسلمانان وریختن خون آنان است. زیرامردم به تازگی اسلام را

پذیرفته بودند ودین مانند مشک سرشار از شیر بود که کف کرده باشد، وکمترین

سستی آن را فاسد می کرد وکوچکترین فرد آن را واژگون می ساخت._(2)

1 - شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 307.

2 - همان، ج 8، ص 30.

 

کارشناس تاریخ 1 آواتار ها



با این تفاسیر و روشن شدن وضعیت اجتماعی سیاسی عصر رحلت پیامبر

(صلی الله علیه واله وسلم )


اگر حضرت علی علیه السلام دست به شمشیر می برد
باید الان سوال می کردیم

چرا ایشان که دلشان به حال اسلام می سوخت دست به شمشیر بردند ومنفعت اسلام را در نظر نگرفتند و با عث از بین رفتن اسلام شدند.

چون اگر ایشان دست به شمشیر می برندند قطعا اسلامی نمی ماند لذا بر

می گردیم به حرف اول :


کسانی که می گویند چرا حضرت علی علیه السلام در دفاع از حق خود و شهادت همسرش فاطمه مرضیه سلام الله علیها دست به شمشیر نبرد.


و می گویند : 


علی که یکه تاز جنگ بدر و احد و خندق وخیبر بود چرا سکوت کرد ؟


و از این ناحیه می خواهند در جریان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خدشه وارد

کنند و با حرفهای عوام فریبانه می گویند علی غیور بوده مگر انسان باغیرت اجازه

می دهد کسی به همسرش ضربه وارد کند و دفاع نکند.

اینان فکر می کنند علی علیه السلام رستم یا سهراب یا اسفندیار بوده که هر جا شمشیر بکشد و کارش را از پیش ببرد. نه خیر ایشان فرقش با پهلوانان و جنگجویان دیگر این است که در شمشیر زدن مصلحت اسلام را در نظر می گیرد آیا این شمشیر زدن به نفع اسلام است یا نه اگر نبود شمشیر را غلاف می کنند.


آیا سکوت به نفع اسلام است یا نه اگر به نفع است سکوت می کنند حتی اگر به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت شود و ایشان مظلومانه به شهادت برسند
حتی اگر محسن حضرت سقط شود .

والسلام



:: برچسب‌ها: چرا, علی, (ع), مامور, به, صبر, شد, ؟,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 15:52



دانلود کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه

سه شنبه 12 فروردين 1392

 

نرم افزار نهج البلاغه آندروید نرم افزاری است که شامل تمام خطب، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه می باشد. این نرم افزار دارای گرافیک بالایی است و توسط شرکت تبیان ساخته شده است. از دیگر ویژگیهای این نرم افزار، میتوان امکان ساخت فهرست دلخواه و همچنین جستجوی دقیق در متن و ترجمه کتاب شریف نهج البلاغه نام برد.

تصویری از محیط نرم افزار نهج البلاغه آندروید:

 55
 
 
ویژگیهای نرم افزار نهج البلاغه آندروید:
* متن کامل خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه با ترجمه
* گرافیک عالی و محیط کار زیبا
* ویژه گوشیهای آندروید ۲٫۱ به بالا
* قابلیت جستجوی متن و ترجمه کتاب نهج البلاغه
* قابلیت ساخت فهرست مورد علاقه
دانلود نرم افزار نهج البلاغه آندروید:
حجم: ۳مگابایت
 
 
link download komaki

**************************************************************

دانلود کتاب نهج البلاغه

دانلود کتاب نهج البلاغه

کتاب نهج‌البلاغه، مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و اندرزهای (حکمت‌ها)ی حضرت علی ابن ابی‌طالب (علیه السلام)، امام اول شیعیان است.
گردآورندهٔ نهج‌البلاغه، ابوالحسن محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی و شریف رضی است. نهج‌البلاغه عنوانی است که سید رضی برای منتخبی از خطبه‌ها و مواعظ، نامه‌ها و عهدنامه‌ها، و کلمات کوتاه و قصار علی بن ابی‌طالب(علیه السلام) برگزیده‌است. مطالب این کتاب از جمله شیواترین متون عربی محسوب می‌شود.

این کتاب بر در سه باب آمده است:

- باب اول: خطبه‌ها
- باب دوم: نامه‌ها
- باب سوم: کلمات قصار

 

دانلود کتاب نهج البلاغه حجم فایل : 15.1 مگابایت
دانلود کتاب نهج البلاغه رمز فایل : www.alvershop.com

 

دانلود کتاب نهج البلاغه

*******************

 

 

 

********

*****

 



:: برچسب‌ها: دانلود, کتاب, ارزشمند, نهج‌البلاغه ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:16



تبرک جستن در کتب اهل سنّت

دو شنبه 12 فروردين 1392

 

تبرک جستن در کتب اهل سنت

 

روايات بسيارى را علماى اهل تسنن نقل كرده اند كه دلالت بر تبرك جستن صحابه و تابعين در زمان حيات و بعد از وفات به آن حضرت دارد كه به نمونه هايى از آن اشاره ميكنيم: 1ـ روايتى را كه بخارى نقل كرده است مى گويد: «هنگامى كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در هواى گرم تابستان با ما (از مدينه) خارج گرديد، آبى رابراى وضوى حضرت آوردند و آن حضرت وضو ساخت سپس مسلمانان از باقيمانده آب وضو بر مى داشتند و به خود مى ماليدند»(1) در ...

 

 

 



:: برچسب‌ها: تبرک, جستن, در, کتب, اهل سنّت,
ادامه ی مطلب ...

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 23:47



چند تعظیم در پیشگاه مرد یگانه تاریخ

دو شنبه 12 فروردين 1392

به نام خدا

روایت­هایی در فضیلت مولای متقیان علی بن ابی طالب(سلام خدا بر او)

انتخاب و بازآفرینی ترجمه

۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- پیش از خلق شدن آدم، من و علی به­صورت نوری در محضر خدا بودیم. وقتی آدم آفریده شد، خداوند، آن نور را دو بخش کرد… بخشی از آن من و بخش دیگر، علی شد.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۱۶۴- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- هر کس دوست دارد زندگی و مرگش شبیه من و نصیبش بهشت خداوند باشد، باید که پس از من، علی­بن ابی­طالب و امامان پس از او را دوست داشته باشد.

*

حلیه­الاولیا، جلد ۱، صفحه ۸۴- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی


۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- اگر کسی مسلمان است و برتری­های علی­بن ابی­طالب و فرزندانش را باور نمی­کند، وای بر او!… چنین کسی در آخرت، هرگز طعم شفاعت مرا نخواهید چشید.

*

حلیه­الاولیا، جلد ۱، صفحه ۸۴- نوشته اندیشمند اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی

۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خدا به­وسیله جبرئیل، به آدم فرمود:«بگو سوگند به حق محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین!». وقتی آدم، چنین گفت، خدا توبه­اش را پذیرفت.

*

تفسیر قرآن(مشهور به«دُرِّ منثور»)- نوشته مفسر شهیر اهل سنت: جلال­الدین عبدالرحمن سیوطی

۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… اصل و ریشه مردم گوناگون است اما من و تو، از یک ریشه­ایم.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۲، صفحه ۲۴۱- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای­ علی!… اصل و ریشه مردم گوناگون است اما من و تو، از یک ریشه­ایم.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۲، صفحه ۲۴۱- نوشته حدیث­شناس نامیِ اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- دخترم، فاطمه­جان!… خداوند به همه اهالی زمین، از ابتدا تا انتها نگاهی کرد و از میان همه، من و همسرت علی را برای خود برگزید. پس از آن، به من فرمان داد که برای همسری­ات علی را برگزینم.

*

اُسدُالغابه، جلد ۴، صفحه ۴۲- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: عزالدین ابی­الحسن علی­بن محمد(مشهور به«ابن اثیر»)

۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- وقتی مرا به معراج می­بردند، این جمله را دیدم که از زبان خداوند، بر دیواره­ای نوشته شده بود:«خدایی جز خدای یگانه نیست. محمد، فرستاده اوست و من، او را به­وسیله علی، تأیید و یاری کردم».

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۱، صفحه ۱۷۳- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… به من دروغ می­گوید کسی که می­گوید:«ای رسول خدا، دوستت دارم!» اما تو را دوست ندارد.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­اجوامع- نوشته اندیشمند مشهور اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۳۹۵- نوشته متفکر نامیِ اهل سنت: متقی هندی

۱۰

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- پس از من، فتنه­ای در میان امتم رخ خواهد داد. در میان رخدادها، کنار علی باشید. او، اولین کسی بود که مسلمان شد… اولین کسی خواهد بود که در قیامت، چهره به چهره­ام خواهد ایستاد و از دیدارش شاد خواهم شد… او، صدّیق اکبر(بزرگترین راستگو) و فاروق اعظم(شناساننده حق از باطل) و پیش­بَرَنده دین خداست.

*

الاِصابَه، جلد ۷، بخش ۱، صفحه ۱۶۷- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: امام حافظ شهاب­الدین احمدبن علی­بن محمد عَسقَلانی(مشهور به«ابن حَجَر»)

۱۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… پس از من با تو دشمنی خواهد شد با این که از همه داناتر به ارزش روزهای خدایی، وفادارتر به پیمان الهی، عادل­تر در داوری، مهربان­تر با همه مردمی… و مصیبت تو از همه بیشتر خواهد شد با این که همیشه یاورم بوده­ای… تویی که در قیامت، پرچم خداپرستی شایسته را به دست خواهی گرفت و تشخیص خواهی داد که کدام از بندگان خدا، مناسب نزدیک شدن به مقام دستگیری و شفاعت من­اند.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­الجوامع- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۳۹۳- نوشته متفکر نامیِ اهل سنت: متقی هندی

۱۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- اگر همه آسمان و زمین را در یک کَفّه ترازو بگذارید و ایمان علی را نیز در کفه دیگر… خواهید دید که ایمان او سنگین­تر خواهد شد.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۲۲۶- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- هرکس مشتاق است پس از سالها، طاقت ابراهیم نبی، پایمردی نوح و زیبایی یوسف را ببیند؛ درون و بیرون علی را ببیند.

*

ریاض­النضره، جلد ۴، صفحه ۳۹- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… تو برای من، مانند هارونی برای موسای نبی، با این تفاوت که پس از من کسی پیامبر نخواهد شد.

ای علی!… ایمان و ایمنی از مجازات خداوند، نصیب کسی خواهد شد که تو را دوست داشته باشد… و کسی که دشمنت شود، خدا مرگ او را در حالی خواهد رساند که انگار در دوره جاهلی اعراب مرده است و اعمال او در حساب پذیرش خداوند، محسوب نخواهند شد.

*

مجمع­الزَّوائد، جلد ۹، صفحه ۱۱۱- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ نورالدین علی­بن ابی­بکر هِیثَمی

۱۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- علی چنان­که من برای خدا ارجمندم، نزد من والاست.

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۱۶۳- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: حافظ ابوجعفر احمدبن­عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای مسلمانان!… علی، برادر، پسر عمو و داماد من است. ذره­ذره وجودمان مشترک است. او پدر حسن و حسین است که هردو، شریف­ترین جوانان اهل بهشت­اند.

*

ذخایرالعُقبی، صفحه ۹۲- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­جعفر احمدبن عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۱۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… تو برادر، وزیر و جانشین منی. از میان آیندگان، کسی که تو را ندیده، دوست داشته باشد، خداوند، پایان کار او را همراه با ایمان و ایمنی از عذاب خواهد کرد… و خداوند کسی را که بی­بهره از دوستی تو باشد، از مهر خود بی­نصیب خواهد کرد.

*

کنزالعُمّال(شرح کتاب«جمع­الجوامع- نوشته اندیشمند اهل سنت: حافظ سیوطی»)، جلد ۶، صفحه ۱۵۵- نوشته متفکر مشهور اهل سنت: متقی هندی

۱۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خدای من!… چنان­که موسای نبی دعا کرد و برای او وزیری مانند هارون معین کردی، سینه مرا گسترده و طاقتم را بیشتر و مرا به جانشینی علی توانمند کن!

*

نورالابصار- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت:  شیخ شَبلَنجی(مشهور به«مؤمن»)

۱۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- کسی که من، مولای اویم، بداند که علی مولای اوست.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۰۹- نوشته حدیث­شناس نامیِ اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۲۰

۲۱

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- در قیامت، عبور از بخش پایانی صراط، بسیار مشکل خواهد بود… مگر برای کسی که اجازه مهر علی را داشته باشد.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۰، صفحه ۳۵۶- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۲۲

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- خداوند با من پیمان بسته که برتری­های علی را بگویم: او پرچم هدایت، شکوه ایمان، پیشوای دوستداران من، ولیِّ پیروان من و در قیامت، کلیددار گنجینه بخشش خدا و پرچمدار من است.

*

حلیه­الاولیا- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­نعیم حافظ احمدبن­عبدالله اصفهانی

۲۳

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- علی همیشه با حق و حق همیشه با علی است… حتی به اندازه یک چشم بر هم گذاشتن و باز کردن نیز از هم جداشدنی نیستند… تا روزی که در قیامت، به سوی من آیند.

*

تاریخ بغداد، جلد ۴، صفحه ۳۱۱- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی

۲۴

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای عایشه!… علی محبوب­ترین و ارجمندترین مرد برای من است. او را محترم بدار!

*

ریاض­النضره، جلد ۲، صفحه ۲۱۹- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: ابی­جعفر احمدبن عبدالله(مشهور به«محب طبری»)

۲۵

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- به خدا سوگند که خداوند، علی را بیش از من دوست دارد… چنان­که ادامه سلسله نَسَب پیامبران پیشین را از خود آنان قرار داده اما دامنه خاندان مرا از علی گسترده خواهد کرد.

*

صواعق­المُحرِقه، صفحه ۹۳- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: شهاب­الدین احمدبن حجر هیثمی

۲۶

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… پس از من، پیروانم با تو دورویی و دشمنی خواهند کرد و تو تا پایان عمرت، وفادار به من خواهی ماند و با همین عقیده کشته خواهی شد. کسی که دوستدار تو باشد، مرا دوست داشته است… و دشمنت، با من دشمنی کرده است. آگاه باش که سرانجام، موی محاسنت به خون سر شکافته­ات، رنگین خواهد شد.

*

مستدرک­الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۳۰- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: حافظ ابی­عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری(مشهور به«حاکم نیشابوری»).

۲۷

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… این شرافت برای تو بس است که دوستدارانت، هنگام مرگ حسرت، هنگام دفن، وحشت و در روز قیامت، درماندگی را احساس نخواهند کرد.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۴، صفحه ۱۰۲- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۲۸

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- دوست داشتن علی­بن ابی­طالب، محوکننده گناهان است… چنان­که آتش، هیزم را می­سوزاند.

*

کُنوزالحقایق فی احادیث خیرالخلایق، صفحه ۲۴۵- نوشته حدیث­شناس مشهور اهل سنت: علامه عبدالرئوف مناوی

۲۹

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… گریه می­کنم به حال تو که می­بینم گروهی از پیروانم کینه تو را در دل دارند و پس از من، آن را آشکار خواهند کرد… و تو، هرچند تنها اما همچنان صاحب ایمانی کامل خواهی بود.

*

تاریخ بغداد، جلد ۱۲، صفحه ۳۹۸- نوشته مورخ شهیر اهل سنت: ابی­بکر احمدبن علی خطیب بغدادی.

۳۰

پیامبراکرم(صلوات خدا نثار او خاندانش) فرمود:

- ای علی!… در روز قیامت، تویی که مردمان را در میان بهشت و دوزخ تقسیم خواهی کرد و تشخیص خواهی داد که نصیب هر گروه از مردم، کدام است.

*

صواعق­المُحرِقه، صفحه ۷۵- نوشته اندیشمند نامیِ اهل سنت: شهاب­الدین احمدبن حجر هیثم



:: برچسب‌ها: چند, تعظیم , در , پیشگاه, مرد, یگانه, تاریخ,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 22:58



امام علی علیه السلام در نگاه اهل سنت

دو شنبه 12 فروردين 1392

امام علی علیه السلام اسوه ای جامع و انسانی است که عظمت خرد و توان مندیهای روحی - روانی او، وی را الگویی همیشه جاودان برای امروز و فردا و فرداهای تمامی جوامع ساخته، به گونه ای که پیروان شیعی و شیفته ی او را در تمامی عصرها و نسل ها، سر بلند و خرسند کرده است.

به یقین، برجسته گی شخصیت آن حضرت، آن گاه چشم گیری خاصی می یابد که در سخنان و دیدگاه های دیگران تجلی کند که چنین باوری، دست مایه ای گران بار در هنگام سخن وری بوده و لذت خاصی در کلام شیعیان می آفریند همچنین در بحث ها و گفت و شنودها با صاحب نظران دیگر مذاهب و یا در عرصه هائی مختلف مانند حج و عمره دلائل نیرومندی بر حقانیت شیعه خواهد بود.

در این جا، چند آیه از آیات قرآن و دیدگاه های اهل سنت را درباره ی شان نزول هر یک از باب نمونه بیان می کنیم:

الف - آیة 207 از سورة 2 (بقره) «ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤوف بالعباد» ; از مردم، کسی است که جان خود را در برابر خشنودی خداوند می فروشند و خداوند نسبت به بنده گان مهربان است.

تفسیر آیة در کلام اهل سنت

مفسر معروف اهل سنت، ثعلبی می گوید:

هنگامی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تصمیم بر هجرت از مکه به مدینه گرفت، برای تحویل امانت های مردم و پرداخت پول های آنان، علی علیه السلام را به جای خود قرار داد و شبانه به سوی «غار ثور» حرکت کرد. و فرمان داد علی علیه السلام در بستر او خوابیده و پارچه ی سبز رنگی (برد خضرمی) که مخصوص خود پیامبر صلی الله علیه و آله بود، روی خویش بکشد. مشرکان، در همان شب، اطراف خانه ی پیامبر صلی الله علیه و آله را محاصره کردند.

در این هنگام ایزد، به «جبرئیل » و «میکائیل » وحی فرستاد: «من، بین شما برادری ایجاد کردم و عمر یکی از شما را طولانی تر کردم، کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگی دیگری را بر خود ترجیح دهد؟» . هیچ کس حاضر نشد. به آنان وحی کرد: «اکنون علی علیه السلام در بستر خوابیده است و آماده ی فدای جان خود خواهد بود به زمین روید و حافظ و نگاهبان او باشید» .

هنگامی که جبرئیل بالای سر و میکائیل پایین پای علی نشسته بودند، جبرئیل می گفت: «به به! آفرین بر تو ای علی! ایزد، به واسطه ی تو، بر فرشته گان افتخار می کند.» . ناگاه آیه ی «ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤوف بالعباد» نازل شد.

و در آن، صفات علی علیه السلام بیان گردید (1) .

ابن ابی الحدید معتزلی که از اهل سنت است - درباره ی تفسیر این آیه معتقد است که حماسه ی علی علیه السلام در لیلة المبیت - شب خوابیدن به جای رسول الله صلی الله علیه و آله - مورد تایید همه است جز کسانی که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز...، آن را انکار نمی کنند (2) .

ب - آیه 3 از سوره ی 9 (توبه) «واذان من الله ورسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بری ء من المشرکین ورسوله فان تبتم فهو خیر لکم وان تولیتم فاعلموا انکم غیر معجزی الله وبشر الذین کفروا بعذاب الیم » .

و این اعلامی است از ناحیه ی ایزد و پیامبرش به [عموم] مردم در روز حج اکبر [روز عید قربان] که ایزد و پیامبر او، از مشرکان بیزارند. اگر توبه کنید، به نفع شما است و اگر سر پیچی کنید، بدانید شما نمی توانید خدا را ناتوان سازید [و از قلمرو قدرت اش خارج شوید ] و کافران را به مجازات دردناک مژده ده.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

احمد حنبل - پیشوای معروف اهل سنت - از ابن عباس نقل می کند که پیامبر فلان شخص (خلیفه ی نخست) را فرستاد و سوره ی، توبه را به او داد - تا به مردم، هنگام حج ابلاغ کند - سپس علی علیه السلام را به دنبال او فرستاد - ، آن را از وی بگیرد و فرمود: «ابلاغ این سوره، تنها، به وسیله ی کسی باید باشد که او از من است و من از اویم » (3) .

ج - آیه 29- 30 از سوره ی 83 (مطففین) «ان الذین اجرموا کانوا من الذین امنوا یضحکون واذا مروا بهم یتغامزون » .

تا بدکاران [در دنیا] پیوسته به مؤمنان می خندیدند و هنگامی که از کنار آن ها می گذشتند، با اشاره ی چشم و ابرو، به تحقیر و عیب جویی آنان بر می خواستند.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

برخی از مفسران اهل سنت، در تفسیر این آیه، این گونه نوشته اند:

روزی علی علیه السلام و جمعی از مؤمنان، از کنار جمعی از کفار مکه گذشته، آن ها به حضرت و مؤمنان خندیدند و آنان را استهزا کردند. این آیات [به دفاع و جانب داری امام و مؤمنان] نازل شد و سرنوشت مسخره کنندگان، را در قیامت روشن ساخت (4) .

د - آیه 61 از سوره 3 (آل عمران) «فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا وابناءکم ونساءنا ونساءکم وانفسنا وانفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین » .

هر گاه بعد از علم و دانش که [در باره ی مسیح] به تو رسیده [باز ] کسانی ستیز با تو برخیزند، به آن ها بگو: «بیایید فرزندان مان و فرزندان تان و زنان مان و زنان تان و خودمان و خودتان را بخوانیم آن گاه مباهله می کنیم و نفرین ایزد را بر دروغ گویان قرار دهیم.

مباهله، به معنای «رها کردن و قید و بند را از چیزی برداشتن » است; یعنی، بنده را به حال خود گذاشتن و عاقبت کار او را به دست ایزد سپردن.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

انبوه بی شماری از مفسران اهل سنت «ابناءنا» در آیه را اشاره به حسن و حسین علیهما السلام و «نساءنا» را فاطمه و «انفسنا» را اشاره به علی علیه السلام دانسته اند. که نشان از چشم گیری مقام علی علیه السلام در عرصه ی اثر بخشیدن به نفرین بر دشمنان و آشکار شدن حق، و در کنار رسول الله بودن و حتی همانند جان او گردیدن، دارد (5) .

ه - آیه 1- 3 از سوره 70 (معارج) «سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع من الله ذی المعارج » .

پرسنده ای از عذابی فرود آینده، پرسید که ویژه ی کافران است و هیچ کس نمی تواند آن را دفع کند، از سوی ایزد ذی المعارج - صاحب فرشته گانی که بر آسمان ها صعود می کنند.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

علامه ی امینی، نام سی تن از عالمان اهل سنت را بیان می کند که همه شان، علت نزول این آیه را درخواست عذاب از سوی منکر انتصاب و ولایت علی علیه السلام بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله - در صورت حقانیت امامت آن حضرت - دانسته اند. داستان از این قرار است:

هنگامی که رسول الله - درود خداوند بر او و دودمان پاک اش باد - علی علیه السلام را در روز عید غدیر خم به خلافت منصوب کرد، درباره ی او فرمود: «هر کس، من، مولا و ولی او هستم، علی، مولا و ولی او است » .

چیزی نگذشت که این سخن، در تمامی شهرها منتشر شد، نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و گفت: «تو مارا به شهادت به یگانه گی ایزد و حقانیت و رسالت خود فرمان دادی، سپس فرمان جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی، ما، همه ی این ها را پذیرفتیم، اما به این ها راضی نشدی تا این که این جوان (علی بن ابی طالب) را به جانشینی خود برگزیدی و گفتی: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه » . آیا این سخن، از ناحیه ی خودت است یا از سوی ایزد؟» .

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «قسم به آن که موجودی جز او نیست، این، از ناحیه ی ایزد است.» .

نعمان روی برگرداند و در حالی که می گفت: «ایزدا! اگر این سخن، حق است و از ناحیه ی تو است سنگی از آسمان بر من بباران!» .

ناگاه سنگی بر سرش فرود آمد و او را هلاک کرد. ناگاه آیه «سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع » نازل شد (6) .

و - آیه 5 از سوره 1 (فاتحه الکتاب) «اهدنا الصراط المستقیم » .

ما را به راه راست هدایت فرما.

تفسیر آیه در کلام و صاحب نظران

علامه ی طباطبایی درالمیزان از فقیه و تفسیر عیاشی نقل کرده که «صراط مستقیم » در این آیه، امیر مؤمنان علی علیه السلام است (7) .

در سخن دیگری از امام صادق علیه السلام «صراط مستقیم » ، «راه به سوی معرفت ایزد» تفسیر شده که دو صراط است: یکی صراط در دنیا و دیگری صراط در آخرت.

صراط دنیا، امام واجب الاطاعه است، برای کسی که او را شناخته و از وی پیروی کرده است. صراط در آخرت، صراطی است که پل دوزخ است و کسانی که در دنیا امام واجب الاطاعه را نشناسند، بر این صراط لغزنده و در آتش دوزخ هلاک خواهند شد (8) .

نتیجه این که حضرت علی علیه السلام، بارزترین مصداق «صراط مستقیم است » و صراط مستقیم، جز از راه ولایت، معبر دیگری ندارد.

آیه 274 از سوره 2 (بقره) «الذین ینفقون اموالهم باللیل والنهار سرا وعلانیة فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون » .

کسانی که اموال خود را، در شب و روز، پنهان و آشکار انفاق می کنند، پاداش شان نزد پروردگار است و نه ترسی برای آن ها است و نه غمگین می شوند.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

افزون بر مفسران شیعی، عالمان اهل تسنن مانند ابن عساکر، طبرانی، ابن هاشم، ابن جریر و امام فخر رازی (9) ، نیز در تفاسیر خود، نزول این آیه را درباره ی حضرت علی علیه السلام دانشته اند.

داستان شان نزول این آیه، آن است که امام علی علیه السلام در حالی که چهار درهم در روز، یک درهم در شب، سومین آن را مخفیانه و درهم آخر را آشکارا در راه ایزد انفاق کرد.

بی شک حکم کلی و معیار روشن این شیوه، آن است که تمامی دین باوران، در عصرها و نسل های مختلف، در آشکار و مخفی بودن - و کیفیت اعمال صالح خود - جنبه های اخلاقی و اجتماعی و یا ابعاد شخصیت کمک گیران را مراعات کنند، آن جا که حفظ آبروی افراد لازم است، از انفاق آشکار دوری جویند و چون تعظیم شعائر مذهب و تشویق افراد به عمل شایسته مطرح شود - و در کنار آن آبروی افراد حفظ شود - در برابر نگاه و توجه دیگران کمک کنند. در کنار کمک های خویش، هیچ گاه از فقر و تنگ دستی، بیمی نداشته باشند و به وعده های الهی امیدوار و به او توکل کنند تا بدین سان رضایت ایزد را کسب کرده و توشه ای همیشه گی برای آخرت خود بیندوزند (10) ، همانند امام متقیان و پیشوای ایزد خواهان، حضرت علی علیه السلام.

ح - آیه ی 12 از سوره 69 (الحاقه) «لنجعلها لکم تذکرة وتعیها اذن واعیة » .

(تا آن را وسیله ی تذکری برای شما قرار دهیم و گوش های شنوا آن را نگهداری می کنند) .

تفسیر آیه در کلام اهل تسنن و تشیع

برخی از مفسران شیعی، سی حدیث از اهل تسنن و تشیع در نزول این آیه درباره ی حضرت علی علیه السلام نقل کرده اند که نشانه ی عظمت مقام امام علیه السلام نسبت به دانایی اسرار پیامبر صلی الله علیه و آله و وراثت همه ی علوم رسول الله - درود ایزد بر او و دودمان اش باد - است.

حدیث، از آن جا آغاز می شود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله هنگام نزول آیه ی «وتعیها اذن واعیة » فرمود:

«من، از ایزد درخواست کردم، گوش های علی را از این گوش های شنوا و نگه دارنده ی حقایق قرار دهد.» .

به دنبال سخن پیامبر صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام فرمود: «من، هیچ سخنی بعد از آن، از رسول الله نشنیدم که آن را فراموش کنم (11) ، بلکه همیشه، آن را به خاطر داشتم.

ط - آیات 5 و 8 و 9 از سوره 76 (انسان) «ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا ... ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء ولا شکورا» .

نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوش، آمیخته است... [آنان] غذای - خود را - با این که به آن علاقه - و نیاز - دارند، به مسکین و یتیم و اسیر می دهند - و می گویند - : «ما، شما را برای رضای الهی، طعام می دهیم و هیچ پاداش و تشکری از شما نمی خواهیم...

تفسیر آیه در کلام اهل تسنن و تشیع

34 نفر از عالمان معروف اهل تسنن، با نقل حدیثی در کتاب های خود، این آیات را درباره ی ایثار امام علی علیه السلام و خاندان تاب ناک او دانسته اند و تمامی عالمان شیعی، هجده آیه مورد بحث را از افتخارات بی نظیر و فضایل بسیار مهم حضرت علی و فاطمه زهرا و فرزندان شان علیهم السلام شمرده اند (12) .

ماجرای نزول آیات، بدین گونه بود که حسن و حسین علیهما السلام بیمار شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله با جمعی از یاران به عیادت شان رفتند و به علی علیه السلام گفتند: «ای ابو الحسن! خوب بود، نذری برای شفای فرزندان خود می کردی.» .

علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام و فضه، رضوان الله علیها، - خادم آنان - نذر کردند، اگر آن دو شفا یابند، سه روز، روزه بگیرند. (طبق برخی از روایات، حسن و حسین علیهما السلام نیز گفتند: «ما هم نذر می کنیم و روزه می گیریم.» .

چیزی نگذشت که هر دو، شفا یافتند در حالی که از نظر مواد غذایی، دست خالی بودند. علی علیه السلام سه من جو قرض کرد و فاطمه علیها السلام یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت.

هنگام افطار، سائلی به در خانه آمد و گفت: «سلام بر شما ای خاندان محمد! مست مندی از مست مندان مسلمانان هستم، غذایی به من دهید! ایزد، به شما، از غذاهای بهشتی مرحمت کند!» .

آنان، همه گی، مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند.

روز دوم را نیز روزه گرفتند و موقع افطار، یتیمی ندای کمک سر داد و باز آنان، غذای خود را به او دادند.

در سومین روز روزه، اسیری از غذای آنان طلب کرد و باز آنان، ایثار کرده و غذای خویش بدو بخشیدند و خود با آب افطار کردند.

صبح فردا حضرت علی، دست حسن و حسین علیهم السلام را گرفته، خدمت رسول الله آمدند و هنگامی که پیامبر، عزیزان خود را نظاره کرد، دید از شدت گرسنه گی می لرزند! فرمود: «این حالی که در شما می بینم، برای من بسیار گران است!» . سپس برخاست و با آنان بر خانه ی فاطمه وارد شده، دید، دختر عزیزش، در محراب عبادت ایستاده است، در حالی که از شدت گرسنه گی شکم او به پشت چسبیده و چشمان اش به گودی نشسته است.

اندوه، وجود رسول الله صلی الله علیه و آله را فرا گرفت و در حالی که غبار غم بر قلب مبارک آن حضرت نشسته بود، جبرییل نازل شد و گفت: «ای محمد: این سوره را بگیر! ایزد، با چنین خاندانی، به تو تهنیت می گوید.» .

«آن گاه جبرییل، سوره ی هل اتی - و هجده آیه مربوط به ایثار علی، فاطمه، حسن، حسین علیهم السلام را نازل کرد (13) .» .

آیه ی 19 از سوره 8 (توبه) «اجعلتم سقایة الحاج وعمارة المسجد الحرام کمن امن بالله والیوم الاخر وجاهد فی سبیل الله لا یستوون عند الله والله لا یهدی القوم الظالمین » .

آیا سیراب کردن حجاج و آباد ساختن مسجد الحرام را همانند [عمل ] کسی قرار دادید که ایمان به ایزد و روز قیامت آورده و در راه او جهاد کرده است؟ [این هر دو]، هرگز، نزد ایزد، مساوی نیستند ایزد، گروه ظالمان را هدایت نمی کند.

تفسیر آیه در کلام اهل تسنن

دانش مند معروف اهل سنت، حاکم حسکانی، از بریده نقل می کند که شیبه و عباس، هر کدام، بر دیگری افتخار می کردند. علی علیه السلام از کنار آن دو می گذشت، از افتخار کردن آنان پرسش کرد عباس گفت: امتیازی به من داده شده که احدی ندارد و آن، مسئله ی آب دادن به حجاج است.

شیبه گفت: «من، تعمیر کننده ی مسجد الحرام (و کلیددار کعبه) هستم.

علی علیه السلام گفت: «با این که از شما حیا می کنم، اما باید بگویم، با این سن کم، افتخاری دارم که شما ندارید» .

آن دو پرسیدند: «کدام افتخار؟ !» .

حضرت فرمود: «من، با شمشیر، جهاد کردم تا شما ایمان به ایزد و پیامبر آوردید!» .

پیامبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را خواست و از ماجرا پرسش کرد. ناگاه جبریل نازل شد و گفت: «ای محمد! پروردگارت، به تو سلام می رساند و می گوید که این آیات را بر آن ها بخوان: «اجعلتم سقایة الحاج...» (14) .» .

پی نوشت ها:

1. تفسیر نمونه، آیه الله مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، ج 2، ص 46 ; رک: الغدیر، ج 2، ص 44.

2. نک: شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 3، ص 270 ; احیاء العلوم، غزالی، ج 3، ص 238 ; نزهة المجالس، صفوری، ج 2، ص 209 ; فصول المهمه، ابن صباغ مالکی; تذکرة الخواص، سبط ابن جوزی حنفی، ص 21 ; مسند احمد حنبل، ج 1، ص 348 ; تاریخ طبری، ج 2، ص 101 تا 99 با سیره ی ابن هشام، ج 2، ص 291 با تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 29.

3. رک: مسند احمد حنبل، ج 1، ص 231 (طبع مصر) ; همان، ج 23، ص 212 ; همان، ج 21 ص 150 ; خصایص نسائی، ص 28.

4. رک: تفسیر فخر رازی، قرطبی، روح المعانی و کشاف زمخشری، ذیل آیه 29 و 30 از سوره ی مطففین; تفسیر نمونه، ج 26، ص 238 و 284 ; تفسیر ابن کثیر، ج 2، ص 4 و 535 ; تفسیر احسن الحدیث ج 8، ص 324 و ج 11، ص 68 ; تفسیر البیان، ج 2، ص 99 ; ج 3، ص 556 ; تفسیر الجدید ج 6، ص 365 ; تفسیر الکاشف، ج 1، ص 196 و ج 2، ص 414.

5. نک: صحیح مسلم، ج 7، ص 120 ; مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 185 ; تفسیر طبری، ج 3، ص 192 ; مستدرک حاکم نیشابوری، ج 3، ص 150 ; دلائل النبوة، حافظ ابو فهیم اصفهانی، ص 297 ; روح المعانی، آلوس، ج 3، ص 167 ; کشاف زمخشری، ج 1، ص 193 ; فصول المهمة ابن صباغ، ص 108 ; الجامع لاحکام القرآن، علامه قرطبی، ج 3، ص 104.

6. تفسیر نمونه، ج 25، ص 7.

7. تفسیر المیزان (مترجم)، ج 1، ص 49 ; تفسیر البرهان، علامه بحرانی، ج 1، ص 50.

8. همان; رک: تفسیر نمونه، ج 19، ص 40 ; تفسیر المیزان، ج 15، ص 406 ; تفسیر مجمع البیان، ج 6، ص 427.

9.) نک: تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 290 و 291.

10. رک: تفسیر نمونه، ج 2، ص 267 ; تفسیر نور ; حجة الاسلام قراشی، ج 1، ص 549 ; و تفسیر مراغی، ج ، ص .

11. نک: تفسیر قرطبی، ح 10، ص 6743 ; مجمع البیان، روح البیان، روح المعانی، المیزان وتفسیر ابو الفتوح رازی، ذیل آیه 12 سوره معارج; مناقب ابن مغازلی شافعی، ص 245.

12. رک: الغدیر، علامه امینی، ج 3، ص 107 تا 111 ; احقاق الحق، قاضی نور الله شوشتری، ج 3، ص 157 تا 171 ; تفسیر نمونه، ج 25، ص 345 ; تفسیر احسن الحدیث، ج 12، ص 274 ; الجدید، ج 7، ص 283 ; حجة التفاسیر، ج 7، ص 139 ; الکاشف، ج 4، ص 670 ; کشف الاسرار، ج 10 ص 319.

13. نک: تفسیر طبری، فخر رازی و آثار اصحاب النزول واحدی، تفسیر خازن بغدادی، معالم التنزیل بغوی، مناقب ابن مغازلی و جامع الاصول ابن اثیر.

برای توضیح بیش تر در باره ی این حدیث و شخصیات مدارک آن به احقاق الحق مرحوم شوشتری، ج 3، ص 122 تا 127 مراجعه کنید.

(تفسیر نمونه، ج 7، ص 322) .

نیز به; تفسیر الکاشف، ج 5، ص 201 ; تفسیر الحدید، ج 4، ص 158 تفسیر ابن کثیر، ج 2، ص 535 ; تفسیر نمونه، ج 7، ص 322 مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: امام علی, علیه السلام, در, نگاه, اهل سنت,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 19:31



حدیث ثقلین

دو شنبه 12 فروردين 1392

" حدیث ثقلین "

حدیث ثقلین یکی از حدیث‌های متواتر پیامبر اسلام است.

انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما.

*****************************

«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازند هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند.»

مدراک حدیث ثقلین در کتب اهل سنت

1-صحیح مسلم ج7/ص122-باب فضائل علی

2-صحیح ابی داوود

3-سنن ترمزی ج2/ص307وج5/ص328

4-خصائص نسائی/ص30

5-مسند امام حنبل ج3/ص14و17،ج4/ص26و59،ج5/ص182و189

6-مستدرک حاکم ج3/ص109و148

7-حلیه الاولیاء ابونعیم اصفهانی ج1/ص355

8-تذکره سبط ابن جوزی/ص182

9-عقدالفرید ابن عبدربه ج2/ص158و346

10-ینابیع الموده سلیمان بلخی حنفی/ باب4/ص18،25،29،30،31،32،34،95،115،230

11-موده القربی همدانی ،موده دوم

12-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج6/ص130

13-فصول المهمه نورالدین بن صباح مالکی /ص25

14-فرائدالسمطین حموینی

15-تفسیر کشف البیان ثعلبی

16-مناقب ابن مغازی

17- بیان صحت خطبه غدیر خم محمد بن یوسف گنجی ،باب اول

18- کفایه الطالب محود بن یوسف گنجی شافعی باب 62/ص130

19-طبقات محمد بن سعد کاتب ج4/ص8

20-تفسیر فخر رازی ج3/ص18 ضمن بیان آیه اعتصام

21-تفسیر ابن کثیر ج4/ص 113ضمن تفسیر آیه موده

22- صواعق ابن حجر /ص75و87و90و99و136و135باب وصیه النبی(ص)



:: برچسب‌ها: حدیث, ثقلین, متواتر, در, کتب, اهل سنت, و, شیعه,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 19:23



پرتوی از فضایل امیرالمومنین از منظر اهل سنت

دو شنبه 12 فروردين 1392

پرتوی از فضایل امیرالمومنین از منظر اهل سنت

 

"ای سروران من، در مقام ثنا و ستایش شما توان آن را ندارم كه فضائلتان را به شماره آورم و در مدحتان به عمق عظمت شما نمی‌رسم." (فرازی از زیارت جامعه كبیره)

امیرالمؤمنین (علیه السلام) مظهرالعجائب و معجزه بزرگ الهی است كه عقل‌ها در شناخت وجوه وجود مقدسش حیرانند و دوست و دشمن مدیحه‌سرای حضرتش می‌باشند.

ابن ابی الحدید، دانشمند سنی مذهب و شارح نهج البلاغه در توصیف امیرالمؤمنین می‌نویسد: چه گویم درباره مردی كه حتی دشمنان و ستیزگران با او هم، سر به آستان فضائلش فرود آورده‌اند و انكار مناقب و كتمان فضائل او را تاب نیاوردند، (سپس با اشاره به مطالب قبلی خود ادامه می‌دهد) و تو دانستی كه بنی‌امیه (و به ویژه معاویه) چون به حكومت اسلامی در شرق و غرب زمین چیره شدند، به هر نیرنگی در خاموش كردن نور علی بن ابی طالب كوشیدند و حقایق را بر علیه او تحریف كردند، عیب‌هایی برای او جعل و بر روی منابر لعنش كردند، مدح‌گویان او را تهدید كردند، به حبس كشیدند، كشتند و از نقل روایاتی كه حاوی فضائل و مایه بلند آوازگی او می‌شد جلوگیری نمودند، تا آنجا كه اجازه نمی‌دادند نام او بر كسی نهاده شود، اما این حیله‌ها جز بر والایی و سرافرازی او نیفزود، همچون مُشك كه هر چه بر آن سرپوش نهند، بویش بپیچد و چنان خورشید كه چهره‌اش با كف دستی پوشیده نگردد و چون روز روشن كه اگر چشم بر آن ببندی، دیدگان بسیاری آن را می‌بیند.(1)

معاویه یكی از یاران نزدیك امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به حضور خواست و از او خواست تا علی(علیه السلام) را توصیف كند. آن شخص كه "ضرارة بن ضمرة" نام داشت، در حضور دشمن كینه‌توز امیرالمؤمنین (علیه السلام) در وصف آن حضرت چنین گفت: " به خدا سوگند كه او بسیار دوراندیش و نیرومند بود، به عدالت سخن می‌گفت و با قاطعیت كارها را به سرانجام می‌رساند. علم از جوانب وجودش می‌جوشید و حكمت از زبانش فرو می‌ریخت. از زرق و برق دنیا وحشت داشت و با شب و تنهایی آن مانوس بود. بسیار اشك می‌ریخت و فراوان می‌اندیشید. لباس زبر و سخت و غذای فقیرانه را می‌پسندید، در میان ما همچون یكی از ما بود. اگر چیزی درخواست می‌كردیم می‌پذیرفت و اگر از او دعوتی می‌نمودیم قدم رنجه می‌نمود. با این همه كه به ما نزدیك بود و ما را به خود نزدیك می‌ساخت، چندان با هیبت بود كه در حضورش جرات سخن گفتن نداشتیم.

بنی‌امیه (و به ویژه معاویه) چون به حكومت اسلامی در شرق و غرب زمین چیره شدند، به هر نیرنگی در خاموش كردن نور علی بن ابی طالب كوشیدند و حقایق را بر علیه او تحریف كردند، عیب‌هایی برای او جعل و بر روی منابر لعنش كردند، مدح‌گویان او را تهدید كردند، به حبس كشیدند، كشتند و از نقل روایاتی كه حاوی فضائل و مایه بلند آوازگی او می‌شد جلوگیری نمودند، تا آنجا كه اجازه نمی‌دادند نام او بر كسی نهاده شود، اما این حیله‌ها جز بر والایی و سرافرازی او نیفزود، همچون مُشك كه هر چه بر آن سرپوش نهند، بویش بپیچد و چنان خورشید كه چهره‌اش با كف دستی پوشیده نگردد و چون روز روشن كه اگر چشم بر آن ببندی، دیدگان بسیاری آن را می‌بیند.

آن بزرگوار، اهل دیانت را بزرگ می‌شمرد و بینوایان را به خود نزدیك می‌ساخت. نه نیرومند به باطل در او طمع داشت و نه ناتوان از عدالتش نومید بود. به خدا سوگند یك شب به چشم خود دیدم كه به عبادت ایستاده بود و در تاریكی فراگیر شب، دست به محاسن گرفته و چون مارگزیده به خود می‌پیچید و چون مصیبت‌زده می‌گریست و می‌گفت: ای دنیا، دیگری را بفریب. آیا به من رو كرده‌ای؟ هیهات كه من سه طلاقه‌ات كرده‌ام و بازگشتی در آن نیست. عمرت كوتاه، خطرت بزرگ و عیشت ناچیز است، آه از توشه اندك و سفر دراز و راه ترسناك."(سفینة البحار، 2/657، ماده وصف)

سخن كه بدینجا رسید اشك در چشمان معاویه حلقه زد... اما همین معاویه كه فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را می‌شنید و می‌شناخت به كینه‌های بدر و احد و به طمع قدرت، چنان با آن حضرت دشمنی می‌ورزید كه لعن او را در خطابه‌ها و منابر، در سراسر كشور بزرگ اسلامی، لازم الاجرا ساخت و طی بخشنامه‌ای به امرای خود، نسبت به هر كس كه فضیلتی درباره علی بن ابی طالب(علیه السلام) نقل كند از خود سلب مسؤولیت نمود. (بدین معنا كه حاكمان مناطق مختلف می‌توانستند هر بلایی بر سر چنین شخصی در آورند)

اكنون شمه‌ای از فضائل نقل شده امیرالمؤمنین(علیه السلام) را تماماً از كتب برادران اهل سنت می‌آوریم تا ملاحظه كنید كه چگونه خداوند نور خود را تمام می‌كند و فضائل شخصیتی را كه شصت سال در سرزمین اسلام به دستور معاویة بن ابی سفیان لعن او در هر جا واجب شمرده می‌شد، منتشر ساخته است.

1- قرآن كریم در سوره بقره، پس از توصیف پرهیزكاران می‌فرماید: " آنان بر هدایتی از جانب خداوند قرار دارند و آنان رستگارانند، پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) به علی بن ابی طالب اشاره نموده و به سلمان فرمود: "ای سلمان این مرد و حزب او در قیامت رستگارند."(4)

2- هنگامی كه در شب هجرت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) علی (علیه السلام) در جای آن حضرت خوابید، خداوند متعال این آیه را نازل فرمود: "از مردم كسانی هستند كه جان خود را در راه جلب رضایت خداوند تقدیم می‌دارند و خداوند به بندگان خود رئوف است." (بقره/207)

از ابن عباس نقل شده كه شان نزول این آیه را در مورد آن حضرت دانسته و می‌افزاید: خداوند در آن شب، جبرئیل و میكائیل را فرمان داد تا به نزد علی(علیه السلام) فرود آیند. آنگاه جبرئیل گفت: ای پسر ابوطالب چه كسی مانند تو است؟ خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات می‌ورزد.(3)

3- در آیه 82 سوره "طه" خداوند متعال می‌فرماید: "و من قطعاً نسبت به كسی كه به سوی من بازگشت كند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، سپس هدایت یابد، آمرزنده هستم." با اندك تاملی در متن آیه شریفه، این سوال به ذهن متبادر می‌شود كه این چگونه شرطی برای دست یافتن به مغفرت الهی و آمرزش است؟ ایمان، عمل صالح و سپس هدایت یافتگی! مگر پس از ایمان و عمل صالح، هدایت كامل نگردیده كه خداوند آن را به عنوان شرطی مستقل و پس از ایمان و عمل صالح می‌افزاید؟

در آخرین آیه از سوره "رعد"، خدا به پیامبرش تسلی می‌دهد كه اگر كافران می‌گویند تو پیامبر نیستی، به آنان بگو دو شاهد دارم كه مرا كفایت می‌كنند، الله و كسی كه علم الكتاب در نزد اوست. روایات شیعه و بسیاری از روایات اهل سنت، دلالت دارد كه شاهد دوم یعنی آن كسی كه صاحب علم الكتاب است، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است.

پاسخ در تبیین پیامبر اكرم نهفته است كه آیه را چنین توضیح فرمودند: هر كس ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد و سپس با ولایت علی بن ابی طالب هدایت یابد.(4)

4- خداوند متعال در سوره "یس" می‌فرماید: "همه چیز را در امام مبین به شماره در آورده‌ایم" یعنی علوم همه چیز را در آن جمع كرده‌ایم. اصحاب از رسول خدا پرسیدند: آیا منظور تورات، انجیل یا قرآن كریم است؟ حضرت به علی بن ابی طالب اشاره نموده و فرمودند: خیر، امامی كه خداوند علم همه چیز را در وجود او نهاده این شخص است.(5)

5- در سوره "تكاثر"، خداوند متعال پس از آن كه زیاده طلبی انسان تا دم مرگ را به او گوشزد می‌كند، با لحنی شدید، مرگ را به یاد می‌آورد و هشدار می‌دهد "هرگز چنین نیست اگر به علم یقینی می‌دانستید، قطعاً و به یقین در آن روز از نعمت سوال خواهید شد." در تفسیر آیه آخر چنین نقل شده كه نعمت مورد سوال، ولایت علی بن ابی طالب است.(6)

6- از پیامبر اكرم نقل شده كه فرمودند: "هنگامی كه خداوند اولین و آخرین را جمع كند و صراط بر جهنم نصب گردد، هیچ كس از آن عبور نخواهد كرد مگر آن كس كه براتی حاكی از ولایت علی بن ابی طالب همراه دارد." (7)

7- در آخرین آیه از سوره "رعد"، خدا به پیامبرش تسلی می‌دهد كه اگر كافران می‌گویند تو پیامبر نیستی، به آنان بگو دو شاهد دارم كه مرا كفایت می‌كنند، الله و كسی كه علم الكتاب در نزد اوست. روایات شیعه و بسیاری از روایات اهل سنت، دلالت دارد كه شاهد دوم یعنی آن كسی كه صاحب علم الكتاب است، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است.(8)

توجه فرمایید كه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این آیه صاحب علم كتاب معرفی شده و این در حالی است كه قرآن كریم در سوره نمل شخصی از یاران سلیمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به عنوان صاحب جزئی از علم كتاب معرفی نموده و بیان می‌دارد كه وی توانست تخت سلطنتی ملكه سبا را در یك چشم بر هم زدن از یمن به بیت المقدس بیاورد و علی بن ابی طالب صاحب تمام این علم است.

آیه مورد بحث، شمه‌ای از ولایت تكوینی به معنای قدرت تصرف در عالم وجود است كه ائمه معصومین (علیهم السلام) دارای آن بوده‌اند.

 

پی‌نوشت‌ها:

1- شرح نهج البلاغه، 1/17.

2- شواهد التنزیل، ج1، صص 69-70/ تاریخ دمشق، ج 2، ص 346.

3- مستدرك الصحیحین، ج 3، ص 132/ تاریخ دمشق، ج 1، ص138- تفسیر فخر رازی - تفسیر طبری- تفسیر قرطبی- احیاء علوم الدین، ج 3، ص 238.

4- شواهد التنزیل، ج 1، صص 375-377/ الصواعق المحرقة 91 چاپ مصر- ینابیع المودة باب ، ج 36، ص 110.

5- ینابیع المودة، باب 14، صص 76-77.

6- شواهد التنزیل، ج 2، ص 368/ ینابیع المودة، 111 و 112.

7- مناقب ابن مغازلی 42 / لسان المیزان ابن حجر عقلانی، ج1، ص 51/ میزان الاعتدال ذهبی،ج 1، ص28/ الصواعق المحرقة، ص 75/ الریاض النضره محب طبری، ج 3، ص 167.

8- شواهد التنزیل، ج1، صص 307-310/ الاتقان سیوطی، ج 1، ص 13/ ینابیع المودة، ص 102/ تفسیر قرطبی – تفسیر روح المعانی – تفسیر طبری – الله المنثور – تفسیر خازن)



:: برچسب‌ها: پرتوی, از , فضایل , امیرالمومنین, از, منظر, اهل سنت,

نوشته شده توسط « قبادی * خلیلی» در ساعت 13:57



صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره



به وبلاگ ما خوش آمدید جرجي جرداق نويسنده ودانشمند مسيحي(دراواخرکتابش با تاسف و حسرت مي گويد:اي دنيا براي تو چه مي شود که همه نيروي خود را جمع کني و در هر زماني يک علي بياوري با آن عقل و قلب و دانش و زبان و ذوالفقارش؟ ***منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستیم***
darya2fany@yahoo.com


مطالب پیشین

کد سرود و مدیحه خوانی عید غدیر
دلایل مخفی بودن قبر حضرت فاطمه
نظر رجال عامه و ديگران در باره على عليه السلام
خطبه امام حسین(ع) در فضائل حضرت علی(ع)
فتح عمربن خطاب اززبان علامه امینی رضوان الله
*ندامت خلیفه غاصب اول
دانلود کتاب همراه با راستگویان
دانلود کتاب «راهی به سوی حقیقت»
دانلود کتاب های ارزشمند شیعی
آنگاه هدایت شدم
مجموعه تصویری خطبه غدير
کلیپ تصویری بر اوج منبر
قرآن
قصه شوق
امیرالمؤمنین
داستانی از کودکی حضرت علی علیه السلام
دانلود کتاب المراجعات سید شرف الدین به صورت pdf
فضائل علی علیه السلام در صحیح مسلم (1)
اماکن تخریب شده توسط وهابیت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by imamilia